Hogy kezelhető az alaptalan kritika a legjobban? A szakértők szerint nem mindig érdemes visszaszólni

Ezeket a módszereket bevetve elkerülhető, hogy veszekedést, komoly feszültséget vagy kínos helyzetet eredményezzen egy jogtalan kritika.

Kritika kezelése
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Szinte senki sem szereti, ha kritizálják, főleg nem akkor, ha úgy érzi, semmilyen alapjuk nincs a negatív mondatoknak. Ám vannak, akik egyszerűen csak lesöprik magukról a szavakat, míg mások nehezen emésztik meg őket, sokáig rágódnak rajtuk, és nem tudják, mit válaszoljanak, érdemes-e harcba szállniuk a másikkal, vagy inkább csendben elfogadják, meghallgatják a mondandóját.

Az automatikus reakció sokaknál az, hogy védekező üzemmódba kapcsolnak, és vitába elegyednek az illetővel, legyen akár a kollégájuk, a főnökük vagy az egyik családtagjuk. A munkahelyen viszont nem biztos, hogy ez a legjobb megoldás. A következők sokkal hatékonyabbak, és elkerülhető velük a kínos szituáció is.

Amit sose tegyél, ha kritikát kapsz

Elly Prior kapcsolati szakértő szerint sem az erőteljes védekezés és tagadás, sem a visszatámadás nem jó megoldás ilyenkor. Ezek teljesen feleslegesek, és csak azt érik el, hogy aláássák az ember önbecsülését, illetve még nagyobb feszültséget, esetleg vitát generálnak. Ezeket érdemes tehát tudatosan kerülni, és azt is, hogy túlságosan magadra vedd azt, amit hallasz. Igyekezni kell eltávolítani a problémát, megpróbálni kontrollálni az érzelmeidet, higgadt maradni, és figyelni arra, hogy a lehető legjobban kezeld a helyzetet.

Hangsúly és mosolygás

A legfontosabb, hogy, ha a másik esetleg agresszív, lekezelő vagy más bántó hangnemben mondja el a kritikát, te sose így válaszolj. Légy nyugodt, felelj kedvesen, átgondoltan, ügyelj a hangsúlyodra, és a legjobb, ha még mosolyogsz is hozzá. A beszélgetőpartner ugyanis ilyenkor általában arra számít, hogy vagy csendben hallgatsz majd, vagy pedig idegesen reagálsz. Azonban, ha egyik sem történik meg, akkor megleped vele, és előfordulhat, hogy ő is megváltoztatja a hozzáállását.

Hallgasd meg, és ne szólj közbe!

Harriet Lerner pszichológus szerint sokan elkövetik azt a hibát, hogy mihelyst meghallják az alaptalan kritikát, félbeszakítják a másikat, és érvelni, védekezni kezdenek, ez azonban a pszichológusok szerint nem jó ötlet. Érdemes inkább alaposan odafigyelni minden részletre, megérteni a másik véleményét, és csak utána reagálni. Fókuszálj a beszélgetésre, ne arra, hogy megcáfold az elhangzottakat! 

A cikk az ajánló után folytatódik

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

Hogyan reagálj?

Fejezd ki, hogy érted, amit mond, és azt is, hogy így gondolja, majd, ha úgy érzed, súlyos igazságtalanságok hangzottak el, kérd, hogy beszéljétek meg később. Tegyél olyan megjegyzést, amin elgondolkodhat, így ugyanis nagyobb rá az esély, hogy újra megfontolja majd azt, amit mondott, és könnyebben átbeszélhetitek később az egészet. Például említsd meg, hogy szeretnél erről beszélni, de jobb lenne, ha másnap vagy pár óra múlva térnétek rá vissza. Ezalatt lehiggadhattok mindketten, és kitalálhatod, hogyan tálald a véleményedet.

Beszélj róla, vagy hagyd annyiban?

Azt, hogy mit válaszolj, ellenkezz-e, mindig neked kell eldöntened, de csak alapos átgondolás után, nem pedig hirtelen haragból. Ha nem túl sértő, igazságtalan a kritika, és nem állítanak benne hazugságot, talán jobb annyiban hagyni, és nem csinálni nagyobb ügyet a dologból. Ebben az esetben próbáld elfelejteni, ignorálni, és tudatosítsd, hogy mindenkinek lehet rossz napja, és előfordul, hogy valaki másképp látja a dolgokat, ám ez nem azt jelenti, hogy a te hibád, vagy, hogy nem dolgozol elég jól.

Ha viszont úgy érzed, ezt nem hagyhatod szó nélkül, beszélj a másikkal, de próbálj ne vitázni. Fejezd ki, hogy megérted a véleményét, majd pedig igyekezz más szempontból megközelíteni a témát, világíts rá olyan részletekre, melyeket ő figyelmen kívül hagyott, majd tényekkel, érvekkel szállj vele szembe. Ami még lényeges, hogy mindenáron igyekezz elkerülni a veszekedést, és akadályozd meg, hogy elmérgesedjen a hangulat. Amennyiben pedig a másik váltana helytelen hangnemre, nyugodtan kérd, hogy beszéljen veled higgadtan, tisztelettel, hiszen megérdemled.

A fentieket észben tartva könnyen eldöntheted, hogy mi a legjobb megoldás, ha hasonló helyzetbe kerülsz. Ezekkel megelőzheted, hogy kínossá, megalázóvá váljon a szituáció, vagy éppen annyira eldurvuljon a vita, hogy az a későbbi kapcsolatotokra, munkátokra is hatással legyen.

Így érheted el, hogy szeressen a főnök

A munkahelyen nemcsak az fontos, hogy jól dolgozz, hanem az is, hogy jó kapcsolatot alakíts ki a környezeteddel és persze, a főnököddel is. A következő módszerek segíthetnek abban, hogy megkedveljen.

15 trükk, hogy te legyél a főnök kedvence

Nézegess képeket!

Elolvasom

Képek: Getty Images.

Ezt is szeretjük