Amikor mindig más a hibás – Mit lehet tenni az ilyen emberrel a pszichológus szerint?
A hárító, mindig védekező személyekkel nehéz megoldani a problémákat. Fontos betartani néhány szabályt, hogy hatékony lehessen a kommunikáció.
Szinte mindenki ismer olyan embereket, akikkel borzasztóan nehéz megbeszélni a problémákat. A családban, a baráti körben, a munkahelyen a legtöbben találkoznak hárító, védekező viselkedést tanúsító személyekkel, akik mindig másokat hibáztatnak, ha gond adódik.
Az ilyen viselkedést igen nehéz kezelni, mert sokszor lehetetlenné teszi a felmerülő helyzetek megoldását, legyen szó akár szakmai ügyről, akár párkapcsolati problémákról. Ilyenkor úgy tűnhet, hogy az illetőt nem érdekli a dolog, és csak másban látja a hibát, de valójában arról van szó, hogy komoly gondjaik vannak a kommunikációval, a nyitottsággal és a felelősségvállalással. A pszichológusok szerint érdemes bevetni néhány taktikát az ilyen embereknél ahhoz, hogy eredményes legyen a velük való beszélgetés.
A hárító, védekező ember kezelése
Jennine Estes pszichológus és családterapeuta szerint a legfontosabb dolog, hogy kerülni kell a szó szerinti hibáztatást. Óvatosan kell bánni a hárító személyekkel, mert még magasabb falat emelnek maguk köré, és még inkább másra fogják majd a problémát. Finoman, kedvesen kell hozzájuk állni, akármilyen nehéz is, és érdemes körülírni a dolgot. Nem ajánlott a „te” szó gyakori használata, mert ez azt érezteti velük, hogy mindenért csakis ők a felelősek – és még ha ez így is van, ellehetetleníti velük a kommunikációt.
Dicséret és elismerés
Egy probléma szóba hozásánál tanácsolt valami pozitív megjegyzéssel, egyetértő, dicsérő mondattal kezdeni. Nando Pelusi pszichológus szerint beválik, ha a másik először kifejezi, hogy osztja a másik véleményének egy részét, vagy elismeri, hogy jó munkát végzett, jól cselekedett valamikor. Ezután már másképp állnak majd a beszélgetéssel, megnyílnak egy kicsit, és kevésbé veszik támadásnak a kritikát. De ugyanilyen hatással van egy rövid, személyes történet, ami emberinek, kissé sérthetőbbnek mutatja a másik felet a védekező szemében.
Tiltott és ajánlott mondatok
Mindenképpen kerülni kell a „ne vedd magadra”, a „ne háríts már mindent másra” és az ezekhez hasonló mondatokat, mert csak rontanak a helyzeten. Marcia Reynolds szerint még zárkózottabbá és támadóbbá teszik a másikat, ezért érdemes kiiktatni őket a beszélgetésből.
A változókorról tabuk nélkül - Hogyan küzdj meg az életközepi válsággal nőként?
Iványi Orsolya, a menopauzaedukáció egyik legnagyobb hazai szószólója, tabuk nélkül beszél a változókor testi-lelki kihívásairól, és arról, hogyan élhetjük meg ezt az időszakot, mint új kezdetet. A Femina Klub novemberi előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz az életközepi krízisek kezelésére, és megtudhatod, hogyan értelmezhetjük újra önmagunkat, karrierünket és kapcsolatrendszerünket.
További részletek: feminaklub.hu/
Használd az „IVANYI” kuponkódot, és 20% kedvezménnyel vásárolhatod meg a jegyed!
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2024. november 27. 18 óra
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
Néhány mondatot, kérdést viszont érdemes beépíteni. Ha a másik látja, hogy a partner zaklatottá válik, és hárítani kezd, jó ötlet lehet megjegyezni, hogy sajnálja a félreértést, vagy azt, hogy rosszul érinti, felzaklatja a dolog, és felajánlani, hogy kezdjék elölről, próbálják meg máshogyan megközelíteni a problémát.
Kontrollálni kell a reakciót
A védekező személy viselkedése sokakat felbosszant, de fontos kontrollálni az érzelmeket és a reakciókat a beszélgetés során. Nem szabad, hogy a másik észrevehesse, hogy a beszélgetőpartnere ideges, mert ez csak olaj lesz a tűzre. Ilyen esetben ajánlott inkább szünetet tartani, és később folytatni a beszélgetést. Ez a kis idő mindkét félnek lehetőséget ad a lenyugvásra, a problémák átgondolására, hogy utána új erővel, esetleg más hozzáállással vágjanak bele ismét a téma megvitatásába.
A fentebb említett trükkök betartása igen fontos a hárító emberrel való kommunikáció során, mert segítenek abban, hogy hatékony legyen a beszélgetés, és megoldhatóak az esetleges problémák. De ha még így sem lenne hajlandó együttműködni az illető, érdemes bevonni harmadik felet is a beszélgetésbe. Ha viszont a párkapcsolatokban viselkedik valaki így, hosszú távú megoldást kell keresni vagy egy mély és őszinte beszélgetéssel, vagy akár szakértő segítségének bevonásával.
A testbeszéd is sokat segíthet a szimpátia kialakításában és a sikeres kommunikációban. A következő mozdulatok, gesztusok segítenek közelebb kerülni a másikhoz.
10 mozdulat, amivel tudat alatt mindenkiben szimpátiát keltesz: figyelj rájuk az első percekben
Nézegess képeket!
Elolvasom