Ez az oka, hogy Geszti Péter visszatért a képernyőre: más tévéműsorokra sorra nemet mondott
Geszti Péter a Feminának mesélt arról, miért nem szerepelt jó ideig a televízióban, és miért vállalta el a VIASAT3 Adom a napom című műsorára a felkérést.
Geszti Péter több év kihagyás után újra rendszeresen a képernyőn köszönti a nézőket: augusztus 28-án, ma indul rendhagyó cross-platform műsora, az Adom a napom. A magyar fejlesztésű formátumban napközben a meghívott hírességek életét követhetjük nyomon élőben a www.adomanapom.hu oldalon, 20 órától pedig a vendégek Geszti Péterrel ülnek le beszélgetni egy stúdióban, amit ugyancsak élőben a VIASAT3-on láthatunk.
Öt héten át, hétfőtől csütörtökig nyerhetünk betekintést bennfentes pillanatokba és őszinte beszélgetésekbe. Az első héten Alföldi Róbert, Stohl András, Liptai Claudia és Curtis életét ismerhetjük meg filter nélkül.
Geszti Péter és az Adom a napom
Az Adom a napom sajtóreggelijén a Femina is részt vett, ahol Geszti Péter új műsoráról mesélt, majd kérdéseinkre is válaszolt.
- A sajtóreggelin és az egyik bemutatkozó videóban is azt mondtad: visszakerültél a médiatérképre. Több oka lehet, hogy azon valaki nincs jelen. Amikor 2013 decemberében négy évad után búcsút intettél az X-Faktornak, azt nyilatkoztad, hogy a két kicsi lányodra, a feleségedre, a családodra szeretnél koncentrálni, továbbá a zenei projektekre. Ezt követően 2016-ban láthattunk a tévében a Kicsi Óriásokban - ismét zsűritagként. Van, hogy egy idő után nem kalkulálnak valakivel a csatornák, pedig szívesen tévézne újra, máskor hívják, de nem olyan műsorokba, amikben az illető szívesen részt venne. Mi az oka a te távolmaradásodnak?
- Az említett műsorokat követően sok olyan produkcióba kaptam felkérést, amelyekben mint híres ember lett volna lehetőségem szerepelni. Számomra azonban egy fontos szabály van: csak olyan műsort vállalok el, amit magam is szívesen néznék. Természetesen a család is fontos tényező volt, hiszen az X-Faktor nagyon sok figyelmet és energiát igényelt: a mentoráltakkal sokat kellett foglalkoznunk, így azokban a hónapokban alig maradt idő a családra és az alkotói munkámra, ezért ilyen típusú igénybevételt nem tudtam már vállalni a későbbiekben.
- Említetted, hogy kevés tévéműsort nézel. Az élő focimeccseken kívül mi az, ami még a képernyő elé ültet?
Kizárólag az olyan műsorok vonzanak a képernyő elé, amelyek a tartalmuk okán családi tévézésre adnak lehetőséget.
- Ezekből is leginkább a zenei szórakoztató műsorok kerülnek nálunk előtérbe, mivel a lányaim ezeket kedvelik és nézik leginkább, így ilyenkor szívesen kucorodom melléjük. A focimeccseket rendszerint magányosan nézem, bár a kisebbik lányom, Lenke néha csatlakozik hozzám, mert szeret focizni is.
- A te életedet nagyban befolyásolta édesapád televíziós és rádiós munkája, a világ, ami ott körülvette. Ki tudja, ezek nélkül a gyerekszínészet, a színház világa, a musical, a dalszövegírás vagy a filmproduceri munka mekkora teret nyer az életedben. A lányaidra hogyan hat a különböző területeken végzett munkád?
- Úgy gondolom, hogy ezek a hatások, értékek indirekt módon jelennek meg a lányok életében: én nem cipelem őket magammal a munkáim különböző helyszíneire, abszolút nem kötelezem őket arra, hogy járjanak a koncertjeimre, ahogy azt sem várom el, hogy fújják a dalaimat maguktól. Ami tetszik nekik, az úgyis átmegy a szűrőjükön. Szerencsére ilyen lett például a legújabb musicalünk, az Ezeregy éjszaka is, aminek a dalait szeretik, és kívülről fújják, mivel rengetegszer hallották őket, mikor írtam azokat.
- A lányaim egyébként francia iskolába járnak, ahol másfajta kulturális ingerek is érik őket, mint amilyenek engem érhettek gyerekként. Emiatt el tudom képzelni, hogy ebből a csomagból, amit az iskolában kapnak, más, szélesebb érdeklődési kör is születik. Mi a feleségemmel nyitottnak, szabadnak és függetlennek szeretnénk nevelni őket. Már most tudják, hogy a kreativitás és a sok befektetett munka eredményeket hozhat az életükben.
- Sára Lujza és Lenke Róza az X-Faktor idején még nagyon kicsik voltak, most viszont már 14 és 12 éves kamaszok. Hogy látod, az ő életükre még hatással vannak a televíziós műsorok? Vagy már a streaming-, a közösségi médiás oldalakat nézik, követik?
- Csak a nagyobb eseményeket produkáló televíziós műsorokat nézik, illetve ebéd vagy vacsora közben a háttérben futó rajzfilmekre is rápillantanak, csakúgy mint a telefonjukra. De alapvetően - az ő generációjuk médiafogyasztási szokásainak megfelelően - valóban főleg közösségi médiás tartalmakat fogyasztanak, illetve rengeteg videót és filmet streamelnek.
Geszti Péter többek között azért is tartja érdekesnek az Adom a napomat, mert abban kísérleti módon vegyítik a streaming és a klasszikus televíziózás elemeit, előnyeit és értékeit. Nem úgy tekint a műsorra, hogy azzal visszatér a televízióba, inkább úgy, mint egy szabálytalan kísérletre.
- Olyan tartalmat próbálunk előállítani, ami valahogy emberszabású akar maradni: olyan értékeket próbál visszahozni, amikre könnyű azt mondani, hogy régimódiak,
pedig csak nyugodtabban akarunk beszélgetni, nem a szenzációt kutatva, hanem az egyszerű emberi hétköznapokat, amelyek leginkább podcastokban, blogokban, vlogokban jelennek meg.
- Abban az értelemben is szabálytalan a kísérlet, hogy néha mintha az online világban megjelenő szabadság és gondolkodás jelenne meg ebben a televízióműsorban.
- Számomra ez egy műfajjal való játék. Nem készülök arra, hogy a jövőben folyamatosan televíziós tartalmak gyártásában vegyek részt, mert másra tettem fel az életemet, de ez a játék kellően inspirál ahhoz, hogy más játékaimhoz is újra megjöjjön a kedvem. Egy csomó olyan projektem van, ami engem nagyon érdekel, az előadói életemhez tartozik. Az Adom a napommal jókor kerestek meg, van helye ezek között, és van is hozzá kedvem.
- Meg van időm is rá, mert átsúlyoztam az életem tevékenységeit, például a kommunikációsbizniszt letekerte a honi politikai nyomulás. Elengedtem, mert nem maradt piac, és már amúgy is régóta csak fél szívvel csináltam. Ezért úgy döntöttem, hogy a hátralévő életemben alapvetően inkább olyan tartalomgyártással szeretnék foglalkozni, mint például a dalszövegírás, a musicalek összerakása, az ARC óriásplakát-kiállítás, filmsorozatok kreatív produceri munkája. Pont ebben az átállási időszakban jött a felkérés, amihez némi előfutamot jelenthetett a Friderikusz Sándorral közös Geszti+ podcast elkészítése, ami szintén egy jól sikerült játék lett.
Másokhoz hasonlóan Geszti Péter is játszotta már gyerekként, hogy a buszon vagy a villamoson utazva az embereket figyelte, és elképzelte, mivel foglalkozhatnak, milyen életet élhetnek. A VIASAT3 új műsorában ezt a játékot eljátszhatja olyan emberekkel, akik őt valóban érdeklik, és akik képviselnek valamit, amit Geszti becsül.
- Belenézni olyan emberek napjába, akik velem együtt élik akár ebben, akár egy másik magyar városban az életüket. Menjünk túl a közösségi oldalak posztjain. Azzal, hogy belenézhetünk egy ember napjába, az egyfajta mintavétel: ilyen az életed? Azok a részletek, amelyeket a napközbeni streamből kimazsolázva, este, az élő adásban bejátszunk, azok érdekesek lesznek a nézők számára, számomra is, trambulinként szolgálnak majd arra, hogy beszélgethessek ezekkel az emberekkel.
- A hírességeket napközben elő streamben lehet követni, de az esti beszélgetés is élő adás , sőt a vendégek közönség előtt válaszolnak a kérdésekre. Ez a mai televíziózásban már ritka. Miért választottátok mégis ezt az utat?
- Az a műsor, amit életemben a legtovább csináltam, pályám elején az Ász című műsor volt, ami szintén élőben ment minden szombaton. Azért kell az Adom a napomnak is élőben mennie, mert az ötlet, ami újszerű formátummá teszi, az az, hogy részben élőben lehet követni egy ismert embert napközben - bizonyos pontokon, nem folyamatosan és nem egész nap -, másrészt azon túl, hogy este eljön hozzám beszélgetni, lesz, hogy reagáltatni fogom az aznapi történésekre.
A műsor valódiságát is az adja, hogy valóban csak aznap kerülhet adásba: az adott ember aznapi életéről szól, és ez felvételről már nem olyan érdekes.
- Ez a műsor nem politizál, de ha a vendég egy aznapi történésre reagál, az állampolgári joga. Nem fogom fűteni! Az más kérdés, hogy nyilván nekem is van egy érték- és ízlésrendszerem, ami vagy ütközik valakiével, vagy azonos.
Az Adom a napom öt héten át, hétfőtől csütörtökig fut, tehát összesen húsz vendég szerepel majd a műsorban, de Geszti Péter bevallása szerint nem hívtak fel 25 embernél többet - a többségüket ő maga. Nagy arányban mondtak tehát igent, még olyanok is, akikről Geszti nem gondolta volna, hogy elvállalják.
- Magyarországon 100-150 ember van, akik pörögnek a műsorokban. Belőlük egy olyan mixet állítottunk össze, amelyek engem érdekelnek. Kísérlet, hogy ami így áll össze, az vonz-e annyi nézőt, amennyire számít a csatorna. Én nem riporternek és újságírónak ülök be, hanem beszélgetőpartnernek, és ha nem lenne kamera, ezekkel az emberekkel akkor is elmennék ebédelni vagy vacsorázni. A beszélgetéseinkben pedig nemcsak az ő, hanem az én életemnek bizonyos részei, álláspontjai is napfényre jönnek.
- Érdekes, hogy leginkább sportolók gondolják azt, hogy veszélyes nekik élő adásban beszélgetni velem. Pedig voltak és vannak is jelöltjeim. Volt, akit egy ideig győzködtünk, aztán elengedtük, mert az gondoltuk, akit győzködni kell, nem fogja itt magát jól érezni, és nem lesz őszinte.
- Megtisztelő volt, hogy általam nagyon tisztelt emberek elsőre azt mondták, hogy hozzám eljönnek. De az sem esett volna rosszul, ha nemet mondanak, mert annyi oka lehet annak, hogy egy ember nem akar kitárulkozni és beengedni a kamerákat a privát szférájába. Azon sem csodálkoztam volna, ha nem 25, hanem 45 hívásból áll össze a résztvevők listája.
- Nehéz, hogy ki az, aki valóban érdekes, akit még nem rágott szét a bulvár. Ugyanakkor ez nem egy bulvárműsor! Sokat beszélgettünk arról, hogy tudjuk kikerülni a kliséket, amikhez gyakran a szereplők is hozzászoktak. Hogy tudjuk kiléptetni ezekből?
- És hogyan tudjátok ezt elérni, vagy azt, hogy ne egy szerepet játsszanak, ne egy megtervezett napot mutassanak?
- Elv, hogy semmi olyat nem csinálhatnak, amit nem szoktak. Ne hazudjunk! Ne legyenek olyan teremtett helyzetek, amik egyébként nem szoktak lenni, csak azért, hogy színes legyen a stream. Akinél azt látom, hogy nagyon szívesen, már-már önpromócióval mutogatja mindenét, annál másfelé fogom vinni a beszélgetést.
A kamut nem bírom! Ezért is nem nézek gyakran tévét,
mert sokszor gerjesztett helyzetek jönnek elő a jól kitalált licencek alapján, és azokban nagyon kevés a valódiság. Ha azt érzem, hogy valaki vetít, akkor majd belekérdezek.
- Mennyien voltak a listán, akiket te írtál fel, mennyi szereplőt a csatorna, és volt-e olyan, akiről hosszasan győzködni kellett, mert nem, vagy nem annyira ismerted?
- Inkább olyan volt, akit annyira ismertem, hogy engem kellett hosszasan győzködni, hogy mégis akarjam! A lista hosszú megbeszélések eredményeként jött létre. A kétharmadát zsigerből én is mondtam volna, illetve mondtam is, és egyharmada esetében nem gondoltam rájuk, a szerkesztőség viszont igen.
A hosszas beszélgetések megváltoztattak talán kissé előítéletes képeket bennem egy-egy emberről.
- Akit én nem tartottam annyira érdekesnek, arról egyszer csak megfordult a véleményem, és most már azt gondolom, hogy vonzó az ő története, és van érték abban, amit csinál. Szerintem a nézők is megélnek hasonló fordulásokat bizonyos vendégeinkkel kapcsolatban.
- Az Adom a napom szereplői színészek, énekesek, zenészek, sportolók, influenszerek. Az első héten Alföldi Róbert, Stohl András, Liptai Claudia és Curtis egy napját követhetik nyomon a nézők, ők a beszélgetőpartnerek. Az országban nincs olyan ember, aki ne ismerné a nevüket. De valóban ismerik őket?
- Nagyon ismert emberek, és én pont mást szeretnék velük megbeszélni, mint ami kapcsán a média őket vagy szétcsócsálja, vagy éppen reflektorfénybe kerültek. Azt gondolom, sok minden összeköt ezekkel az emberekkel engem, sok minden meg nagyon nem. Pont az érdekel, mint mindennel kapcsolatban az életben, hogy hol találom meg azokat a pontokat, amikben igenis van az emberek között konszenzus, és tud öröm lenni az egymásra ismerésben. Azt is szeretném közvetíteni, hogy az a normális, ha kíváncsiak vagyunk egymásra, és el tudjuk fogadni, ha valaki mást gondol, mint mi. Ez lenne a természetes! Régebben ez volt a természetes...
- A további szereplők között is nagyon különböző embereket találunk: Gálvölgyi János, Kajdi Csaba „Cyla” vagy Majoros Hajnalka. Az utóbbi másképp áll rivaldafényben, mint a többi felfedett szereplő.
Próbálok a saját házasságomban nagyon sok mindenben alkalmazkodni a feleségemhez, aki nem egy ismert ember életét éli.
- Látom, hogy mennyi küzdelem, nehézség jut neki, ami pluszteher ahhoz képest, amit egy nőnek anyaként vinnie kell a hagyományos, macsó felfogás szerint. Majoros Hajnalka életében például az is érdekel, hogy nála ez hogy van. Milyen neki egy number one celebritással együtt élni. Nem az érdekel, ami a bulvármagazinokat, hanem a női sors. Nem az, hogy milyen estére felöltözni Majka feleségeként, és bemenni valahova ismert emberként, hanem önjogán hogyan él, és él meg dolgokat, mik az ambíciói, és azokból mit tud teljesülni.
- Holt tart az élete, mit tud a gyerekekkel kezdeni, hol vannak a feszültségpontok az együttélésben, van-e féltékenység, ha igen, akkor hogy küzdi le? Azok a pontok érdekelnek, amikkel mindenki küzd a saját életében, de nem szoknyafelhúzogatós kíváncsiság van bennem. Az ember érdekel. Remélem, másokat is.
Cover-fotó: VIASAT3/Udvardi Attila