Zsebpénz a gyereknek: mikortól, mennyit, milyen gyakran? Anyák véleményét kérdeztük

A zsebpénzadás a felnőttkori viszonyulásra is kihat. Anyákat kérdeztünk, náluk hogyan működik a rendszer.

zsebpenz
Húsvéti tojásvadászat
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Sok szülő úgy tekint a zsebpénzre, mint a jutalmazás eszközére, vagy, mint a gyerekkel szembeni nagyvonalúság megnyilvánulására. Pedig a zsebpénznek ennél sokkal fontosabb szerepe van.

A gyerek a zsebpénz segítségével megismerkedhet a pénz értékével, a takarékosság fontosságával, a pénz okos beosztásával, a tervek anyagi feltételének megteremtésével. Tehát, módja adódik rá, hogy kicsiben modellezze, kipróbálja, megtapasztalja, amit felnőttként majd nagyban csinál, és tanuljon hibáiból.

Mire jó a zsebpénz?

A gyerekkorban kezdett pénzügyi tanítgatás, nevelgetés a szülő részéről elengedhetetlen és fontos feltétele a gyerek majdani anyagi boldogulásának. A zsebpénz jó eszköz ebben, de nem mindegy, hogyan, miért, mikortól és mennyit kap a gyerek.

Ha a szülő ezt nem jól csinálja, például irreálisan sokat ad, és hagyja, hogy szórja a gyerek a pénzt, a borsos összegeket pedig szó nélkül visszapótolja, egy életre kiszúrhat a gyerekkel. Az életben ez nem így megy. Nem lesz, aki felnőttként kipótolja elherdált fizetését, és nem fog az ölébe hullani minden alap nélkül magas fizetés.

A zsebpénzkérdés szülői szemmel: anyákat kérdeztünk meg

Megkérdeztünk édesanyákat, náluk hogy megy a zsebpénzadás, mik a szokások, milyen tapasztalataik vannak, mikortól, mennyi pénzt adnak gyerekeiknek, és szerintük jó-e pénzzel jutalmazni a gyereket.

Kitti még nem ad zsebpénzt, de már ovis kislányát is tanítgatja

- Az én lányom még csak ötéves, ezért még feleslegesnek tartom a rendszeres zsebpénzt, hiszen csak velünk, szülőkkel vásárol, az ovis kirándulásokra pedig fix összeget kell beadni, amiből az óvónők kigazdálkodják a fagyit, ilyesmit, és külön megkérik a szülőket, hogy ne legyen pénz a gyereknél.

Ám azt már most is fontosnak tartom, hogy ismerkedjen a pénzzel, az ő szintjén, nagyjából átlássa, hogy minek mennyi az értéke, hogy az olcsóbb csokiból három is kitelik egy ötszázasból, míg egy drágább fajtából legfeljebb kettő. Ez az ismerkedés nálunk a közös vásárlások alkalmával zajlik, közben beszélgetünk erről, és érdekli is, hogy mi mennyibe kerül. Mivel még csak százig tud elszámolni, egyelőre nem folyunk bele a visszajárók és egyéb dolgok kiszámolásába, de ő például imád számolni, kért is magának egy zsebszámológépet, azzal szokta összeadni a kosárba kerülő dolgok árát. Gyakran játszunk boltosat, vettem játék papírpénzt, ami teljesen az igazi másolata. Azzal szoktatjuk a pénzhez, de óvodások esetében először a több, kevesebb, drágább, olcsóbb fogalmát kell megtanulni úgy, hogy el is tudja képzelni a gyerek.

Tavaly, négy és fél éves korában kapott először zsebpénzt, amikor tíz napra nyaralni ment a nagyszüleihez nélkülünk, elmondtuk neki, mennyi az összeg, és azt is, hogy ő döntheti el, mire költi, de a nagyanyja majd segít neki abban, hogy kiszámolja, mi minden telik ki belőle, és nála lesz a pénz.

Mi nem szoktunk pénzzel jutalmazni, és őszintén szólva nem is tudok állást foglalni ebben a témában, hogy ártalmas-e, vagy sem, mert minden ilyesmi gyerekfüggő. Az én gyerekemet egyelőre nem érdekli a pénz, csak a számolás játéka, de ez szerintem még a korából fakad, valószínűleg, ha iskolás lesz, és látja, hogy a többiek a büfébe mennek a zsebpénzükkel, ő is akar majd. Viszont az anyagiakhoz fűződő értékrendet már ebben a korban lehet formálni, és szerintem kell is. 

A jutalmazást fontosnak tartom, de, amikor csak a hétköznapi feladatait végzi el a gyerek, akkor mi inkább a dicséretnél maradunk, ám, amikor olyasmit teljesít, amiről tudjuk, hogy korábban nehézséget jelentett számára, a dicséretet jutalommal is megtámogatjuk, de ezek többnyire nem tárgyi ajándékok. Volt olyan, hogy ő választhatott programot hétvégére, és kitalált egy tök jó családi kirándulást, mi pedig megszerveztük. Máskor is vannak családi programok, de itt az volt a lényeg, hogy mindenben ő dönthetett. Néha persze inkább valami kis mütyürt kér, hajcsatot, szupercsillámos filctollat, vagy ilyesmit - mondta Kitti.

A cikk az ajánló után folytatódik

Timiéknél heti és havi rendszerességgel jár a zsebpénz

Szerencsére a gyerekeimnek nincsenek nagy igényeik, de más családokban biztos más a helyzet, nagyon sok mindentől függ szerintem, hogy mennyi zsebpénz járjon egy gyereknek, a család anyagi helyzetétől, a gyerek igényeitől. Lehet, hogy valaki nevelési célzattal ad a gyereknek zsebpénzt, hogy fejlődjenek a pénzügyi ismeretei, de ilyenkor nem elég a pénzt odaadni, elméleti ismereteket sem árt mellékelni.

Sok mindentől függ, hogy mennyi járjon egy gyereknek. Neki igazából nem kell másra, csak apróságokra - forró csokira, hamburgerre a barátokkal -, mert csomagolok neki szendvicset. A ruhát és egyebeket természetesen megkapja. Ha valakinek a büféből kell megoldani a tízóraiját, akkor többre van szüksége, és ha gyűjt valamire egy gyerek, például táborra, ruhára, kütyüre, bármire, akkor is érdemes talán picit megemelni. A kisebb lánynak egy 500-ast szoktam adni körülbelül havonta, ő mindig valamilyen játékra gyűjt, amiből amúgy is van elég a lakásban, nem is lenne jó, ha túl gyorsan összejönne a rá való.

Régebben kipróbáltuk, hogy csak akkor kapnak, ha végeznek házimunkát. A nagyobbik lányomat egyáltalán nem érdekelte, a kisebb pedig egyfolytában takarítani akart: kétszer egymás után kitakarította a mosdót teljesen feleslegesen, állandóan felmosott, úgyhogy erről letettem, jó tanulság volt. Szerintem arra mindenképpen jó a zsebpénz, hogy megtanulják, a pénz nem áll rendelkezésre korlátlanul, ezért tartom is magam a meghatározott összegekhez - mesélte Timi.

Nem sikerült lemásolni a profi babafotót: valami egészen vicces sült ki a képből

Nézegess képeket!

Elolvasom
Ezt is szeretjük