Hogyan kezelje jól a szülő, ha a gyerek rossz jegyeket kap az iskolában? Az iskolapszichológust kérdeztük
Mit tegyen a szülő és a gyermek, ha az érdemjegyek nem a legjobbak?

GettyImages-661575150
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A legtöbb szülő azt szeretné, hogy a gyermeke sikeresen helytálljon az iskolában, és lehetőleg jó jegyeket szerezzen. De vajon hogyan reagáljon helyesen arra, ha a csemete egyszer-egyszer, vagy épp ellenkezőleg, sorozatosan rossz jegyekkel tér haza? Milyen okok húzódhatnak meg a háttérben, és hogyan kezelje a helyzetet a szülő, hogy a kettejük közötti kapcsolatot se rombolja le?


A rossz tanulmányi eredmény nem csak a továbbtanulásra hat negatívan, a gyermek önbizalma, önképe is csorbát szenvedhet a sorozatos kudarcok miatt. Könnyen elveszítheti motivációját, az egyre idegesebb szülőnek pedig nehéz ilyen helyzetben dorgálás helyett valami biztatót, motiválót mondania.

Hogyan kezelje jól a szülő, ha a gyerek rossz jegyeket kap az iskolában?

Teveliné Horváth Melinda okleveles pszichológus, iskolapszichológus, sport szakpszichológus, pedagógus, life coach szerint nagyon fontos, hogyan reagál a szülő egy ilyen helyzetben, és ha még ritkán csúszik is be rossz jegy a gyermeknél, akkor is érdemes átgondolni az okokat.

GettyImages-661580570

- Hogy érdemes megközelíteni a szülőnek ezt a kényes témát?

- Fontos, hogy a gyermek ismerje a szülő elvárásait, tehát a szülő ossza meg ezt előre a gyermekével, de az elsődleges, hogy az elfogadáson legyen a hangsúly, semmiképpen se kössük a szeretetünket a teljesítményéhez. Hangsúlyozni kell a gyermek számára, hogy szülőként mellette vagyunk, és a teljesítménye ellenére is szeretjük őt - kezdi Teveliné Horváth Melinda.

Érdemes a saját szülői nézőpontra is odafigyelni, és a problémákra való fókuszálás helyett megoldásközpontúan szemlélni a gyermek iskolai tevékenységét. A kudarcot megélnie így is nehéz, ezért szülőként inkább részünkről a támaszt, a támogatást kapja, ne további negatív megerősítést azzal kapcsolatban, hogy miben nem jó.

A cikk az ajánló után folytatódik

Ugyanakkor, ha a gyermek nem szereti azt, amit csinál, akkor a szülőknek nagyon nehéz dolguk van. Ezért elsőként érdemes megkedveltetni a gyermekkel az adott tevékenységet. Fontos a szülőnek odafigyelnie a kommunikációjára, pozitívan megnyilvánulnia a tanulásról, kiemelve, hogy miért hasznos ez a számára, a fejlődéséhez kell, és az érdekét szolgája. Ha nem kötelezőnek érzi, nem olyan dolognak, amit muszáj elvégeznie, hanem kihívásnak, megoldandó feladatnak fogja fel, akkor a hozzáállása is más lesz. Ezt segítheti, ha a szülő vele közösen próbál részt venni a feladatban, nem csak az ellenőrzést és a számonkérését érzi a gyerek. Ha közösen tanul, együtt örül a szülővel a dorgálás és fenyegetőzés helyett, akkor nyűg helyett egy közös céllá, kihívássá válhat a feladatok megoldása.

- Hogyan reagáljon arra, ha a gyermek rossz jegyekkel tér haza?

- Ne felejtsük el, hogy szülőként mi magunk vagyunk a példaképek. Ahogy a gyermek kudarcára a szülő reagál, a gyermek számára az egy mintát jelent. Ha a szülő a megoldásra fókuszál, nem a problémán kattog sokáig, a gyermek is megtanulja ezt a működést. Sosem szabad egyéniségében megsérteni a gyermeket, nem szabad arrafelé elvinni a dolgot, hogy ő buta és lusta, ezért kapott rosszabb jegyet, hiszen ez maradandó sebeket is hagyhat a gyermekben. Ha ezt követően pedig elkönyveli magát butának és tehetségtelennek, akkor előfordulhat, hogy meg sem próbál kitörni ebből, és változtatni rajta, hiszen az általa legfontosabb személy az életében, a saját szülője is butának tartja. Így előfordulhat, hogy ennek a képnek, ennek a címkének megfelelve nem is próbál változtatni a hozzáállásán, ráadásul, ha állandóan feszültség forrása a tanulás, teljesen megutálhatja azt. Ezért érdemes a tanulásra úgy tekinteni, mint egy kihívásra, egy megoldandó feladatra, amiben a szülő támogatóként, segítőként vesz részt. A szülő saját életéből vett példákkal is erősítheti a gyermek önbizalmát egy kudarcélmény esetén, ha elmondja, hogy ő saját maga mit élt át, hogyan érezte magát, és milyen megoldást talált rá. Ugyanakkor ne hasonlítgassuk más gyerekekhez, és ne általánosítsunk. Azt emeljük ki, hogy miben kell fejlődnie, de ne úgy kommunikáljuk felé, hogy teljesen tehetségtelen az adott dologban. Mindig saját magához szabad viszonyítani, és folyamatosan értékelni az igyekezetét.

GettyImages-1299004469

A szakértő szerint, ha ritkán csúszik be rossz jegy a gyermeknél, akkor is érdemes átgondolni az okokat.

- Lehet, hogy az adott tananyagrészben nem értett meg valamit, ezért van egy kis elakadása, amin könnyen lehet segíteni, ha elmagyarázza a szülő, vagy külön kéri egy pedagógus segítségét. Túlreagálni nem érdemes, de ignorálni sem, hiszen lehetséges, hogy könnyen és gyorsan lehet a problémán segíteni. Ha azonban tartósan rossz jegyeket kap, érdemes jobban átgondolni az okokat. Előfordulhat, de korántsem biztos, hogy a gyermek képességeivel van a gond. Lehetséges, hogy szorongás, egészségi probléma, iskolai bántalmazás áll a háttérben, melyek tüneteiként jelennek meg a rossz jegyek.

- Hogyan érdemes motiválni a gyermeket?

- A jutalmazás hatékonyabb lehet, mint a büntetés. Minden életkorban más lehet a jutalmazás, történhet pontok, matricák formájában kezdetben, de a legfontosabb elve, hogy mindig pozitívan erősítsük meg, ha valamit jól csinál, ne azt emeljük ki, amikor valami nem sikerül. Ne negatívan emeljük ki az adott problémát, hanem annak pozitív megoldási módját. Érdemes részcélokra bontani, a lépcsőfokokat meglépni közösen a gyermekkel, és gyakran felidézni motivációként azt, amikor korábban képes volt megoldani, megcsinálni egy ide kapcsolódó, ehhez hasonló feladatot. Dicséretnél ne általánosságokban beszéljen a szülő, hanem próbáljon specifikusan részleteket kiemelni - például matematikából a szorzás már jól megy, de a maradékos osztást még gyakorolni kell. Ha valami nehezebben megy számára, részcélokra, lépcsőfokokra lebontva érdemes fejleszteni és közben folyamatosan motiválni is.

GettyImages-509552564

- Van, amikor a motiválás látszólag nem sokat segít, ilyenkor mit tegyen a szülő?

- Ha nagyon súlyosnak érzi a szülő az aktuális problémát, és mindenáron „büntetni” akar, akkor a megvonást érdemes alkalmazni, de fontos szempont, hogy ha ezeket kiszabja a szülő, akkor tartsa is be, illetve mindig betartható legyen az adott szankció. Tehát ne azt mondja, hogy ezért most soha többet nem nézhetsz tévét, hiszen a gyermek is tudja, hogy betarthatatlan a dolog. Az is megoldást jelenthet, ha a gyermekkel közösen beszéli meg a szülő, hogy ő hogyan véleményezi az adott problémát, és közösen beszélnek meg egy adott szankciót, így a gyermek számára elfogadhatóbbá és érthetőbbé is válik, hogy miért kapja ezt.

Természetesen az egészséges személyiségfejlődés része, ha a gyermek tisztában van azzal, hogy milyen területeken kiemelkedőbb, de azt, amiben gyengébb, sose erősítsük benne, hanem azt hangsúlyozzuk, hogy abban is képes fejlődni. Nagyon érzékeny terület a gyermek önbizalmának fejlődése, és a szülői kommunikáció nagy hatással van erre. Amúgy is nehéz a teljesítményközpontú világban megállni a helyüket, miközben küzdenek a közösségbe való beilleszkedéssel is, próbáljuk szülőként a támogatásra tenni a hangsúlyt - javasolja a szakértő.

Általános iskolai logikai feladat, ami gyakran kifog a felnőtteken: neked mennyit sikerül megoldani?

Általános iskolában, pláne matekórákon számos logikai feladatot kellett megoldani, amik közül néhány még felnőttként is fejtörést okozhat.

(Képek: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük