Hogyan hat az online oktatás a gyerek szociális fejlődésére? Fontos tudnivalók minden szülőnek

Fiatalkorban az agynak szüksége van közösségi ingerekre, hogy a gyermek ne maradjon vissza szociális készségeiben.

GettyImages-1216390211 (1)
Húsvéti tojásvadászat
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A Covid-19-járvány rohamtempóban kényszerítette az oktatási intézményeket, hogy térjenek át online tanítási módszerekre.

A digitális reformot kényszerhelyzet szülte, így arra senki nem készült fel, hogy az otthoni tanulásnak nem várt következményei lehetnek a gyerekek szociális fejlődésének szempontjából. Elképzelhető, hogy a második hullámban is sor kerül a gyerekek izolációjára, ezért fontos erről beszélni. 

A távoktatás visszavehet a szociális készségekből

A gyerekek alapvető szociális készségeiket korosztálybeliek közt is fontos, hogy elsajátítsák. Nélkülözhetetlen, hogy megtapasztalják, milyen csoportban, társas közegben lenni, játszani, egymással együttérezni, igényeiket és akaratukat érvényre juttatni, konfliktusokat kezelni. A szülő-gyermek és testvér-testvér kapcsolatok nem elegendőek, fontos, hogy a gyermek tágabb környezetben is szerezzen esszenciális élettapasztalatokat.

GettyImages-1215973478
Fotó: Vesnaandjic / Getty Images Hungary

Vegyük például az újszülöttek agyát, ami másodpercenként 2 millió neuronkötést hoz létre, majd tartja vagy veszíti el őket aszerint, hogy mennyire használja őket a gyermek. A korai években mindennap kötések trilliói jönnek létre a fiatal agyban, amiket főleg szociális interakciók, csoportos játékok alakítanak ki. Ha az agyi fejlődés során a gyermekeket kevesebb szociális inger éri, agyuk fizikai fejlődéséből is visszavehet, a közösségi szempontból jelentőseken túl motorikus készségeik fejlődését is hátráltathatja.

Az iskolában a gyerekek vegyülnek egymással, barátokat választanak, saját játékokat találnak ki. Közösségben is megismerik önmagukat, amik következtében személyiségüket mások reakcióiból is építik. Ezek a tapasztalatok pótolhatatlanok, kimaradásuk a későbbiekben erősen kiütközhet. Amíg a gyermek szűk közegben éli életét, az őt ért ingerek minimalizálódnak, a fizikai és mentális alkalmazkodó-, értelmező- és kifejezőképességei visszamaradhatnak.

A cikk az ajánló után folytatódik

Hogyan tud a szülő segíteni?

Nem az esetleges karantén az ideje annak, hogy a szülők a gyerekek közösségi online tevékenységeit nagyban korlátozzák, ugyanis a közösségi média és interaktív online játékok jelentik a család után következő szocializációs közeget, ahol a gyermekek saját belátásuk szerint másokkal is aktívan érintkezhetnek. Ez nem azt jelenti, hogy a gyermekek online tevékenységei felett teljesen szemet kell hunyni, csupán, hogy érdemes kevésbé szigorúan megszabni a gép előtt töltött időt. 

Mivel az online oktatás alapvetően képernyőhöz köti őket, ők is biztosan szívesen mozdulnának ki a természetbe. A szülők ilyenkor kezdeményezhetnek különböző, kinti, családi tevékenységeket, játékokat, egyeztetve az osztálytársak szüleivel, a biztonsági előírásokat betartva, akár kis létszámú, közös programokat is szervezhetnek a gyereknek. Ha az addigi sokkal szabadabb szociális érintkezés érzését nem is tudja így a szülő teljes mértékben visszaadni, mégis tud a gyermekének szociális fejlődése érdekében pozitív lépéseket tenni.

Zseniális és vicces fotók szülőktől, akik karanténba kerültek a gyerekekkel

Valljuk be, a karantén alatt sok családban mennek egymás idegeire. Ember legyen a talpán, aki a bezártság, a felgyülemlett feladatok, a háztartás és a gyerekek tanítása mellett a nap végén még őszintén tud mosolyogni.

Zseniális és vicces fotók szülőktől, akik karanténba kerültek a gyerekekkel

Nézegess képeket!

Elolvasom

(Képek: Getty Images)

Ezt is szeretjük