Hogyan hat az online oktatás a gyerek szociális fejlődésére? Fontos tudnivalók minden szülőnek
Fiatalkorban az agynak szüksége van közösségi ingerekre, hogy a gyermek ne maradjon vissza szociális készségeiben.

- Jótékonysági főzés Dobó Ágival (x)
- A természet ihletet ad (x)
- Idén visszatér az egyik legnépszerűbb hazai gyereknapi program (x)
- 5 tipp, hogy a megfelelő laptopot válaszd az utazáshoz (x)
- Huawei szupereszköz: az iroda parancsnoki hídja (x)
- „Szeretek vezető lenni, de még jobban szeretem, hogy nőként lehetek az” (x)
- Így okosítsd fel az irodát! (x)
- Mikor van az aranylakodalom, és mi van előtte, utána? – A legfontosabb évfordulók nevei, amik már feledésbe merültek »
- Könnyű hidratáló arckrémek szomjas, vízhiányos bőrre: árakkal és lelőhelyekkel »
- Eva Longoria csodás narancssárga szettjein ámulunk: megjelenésével vidám színfoltja a cannes-i forgatagnak »

- Mi Portugália fővárosa? 10 kvízkérdés Európa országairól, amit illik tudni
- 10 kérdéses villámkvíz a magyar gasztronómiáról: milyen töltelék van a Gundel-palacsintában?
- Melyik oldalon található a máj? 8 kérdéses kvíz az emberi szervezet felépítéséről
- Az erős szexuális vonzalom 7 legfőbb jele - Már az ismerkedés során észreveheted őket
- Hevesi Tamás és Hevesi Kriszta balatoni nyaralója: a kétemeletes ház kívül-belül mesebeli
A Covid-19-járvány rohamtempóban kényszerítette az oktatási intézményeket, hogy térjenek át online tanítási módszerekre.
A digitális reformot kényszerhelyzet szülte, így arra senki nem készült fel, hogy az otthoni tanulásnak nem várt következményei lehetnek a gyerekek szociális fejlődésének szempontjából. Elképzelhető, hogy a második hullámban is sor kerül a gyerekek izolációjára, ezért fontos erről beszélni.
A távoktatás visszavehet a szociális készségekből
A gyerekek alapvető szociális készségeiket korosztálybeliek közt is fontos, hogy elsajátítsák. Nélkülözhetetlen, hogy megtapasztalják, milyen csoportban, társas közegben lenni, játszani, egymással együttérezni, igényeiket és akaratukat érvényre juttatni, konfliktusokat kezelni. A szülő-gyermek és testvér-testvér kapcsolatok nem elegendőek, fontos, hogy a gyermek tágabb környezetben is szerezzen esszenciális élettapasztalatokat.

Vegyük például az újszülöttek agyát, ami másodpercenként 2 millió neuronkötést hoz létre, majd tartja vagy veszíti el őket aszerint, hogy mennyire használja őket a gyermek. A korai években mindennap kötések trilliói jönnek létre a fiatal agyban, amiket főleg szociális interakciók, csoportos játékok alakítanak ki. Ha az agyi fejlődés során a gyermekeket kevesebb szociális inger éri, agyuk fizikai fejlődéséből is visszavehet, a közösségi szempontból jelentőseken túl motorikus készségeik fejlődését is hátráltathatja.
Az iskolában a gyerekek vegyülnek egymással, barátokat választanak, saját játékokat találnak ki. Közösségben is megismerik önmagukat, amik következtében személyiségüket mások reakcióiból is építik. Ezek a tapasztalatok pótolhatatlanok, kimaradásuk a későbbiekben erősen kiütközhet. Amíg a gyermek szűk közegben éli életét, az őt ért ingerek minimalizálódnak, a fizikai és mentális alkalmazkodó-, értelmező- és kifejezőképességei visszamaradhatnak.
Hogyan tud a szülő segíteni?
Nem az esetleges karantén az ideje annak, hogy a szülők a gyerekek közösségi online tevékenységeit nagyban korlátozzák, ugyanis a közösségi média és interaktív online játékok jelentik a család után következő szocializációs közeget, ahol a gyermekek saját belátásuk szerint másokkal is aktívan érintkezhetnek. Ez nem azt jelenti, hogy a gyermekek online tevékenységei felett teljesen szemet kell hunyni, csupán, hogy érdemes kevésbé szigorúan megszabni a gép előtt töltött időt.
Mivel az online oktatás alapvetően képernyőhöz köti őket, ők is biztosan szívesen mozdulnának ki a természetbe. A szülők ilyenkor kezdeményezhetnek különböző, kinti, családi tevékenységeket, játékokat, egyeztetve az osztálytársak szüleivel, a biztonsági előírásokat betartva, akár kis létszámú, közös programokat is szervezhetnek a gyereknek. Ha az addigi sokkal szabadabb szociális érintkezés érzését nem is tudja így a szülő teljes mértékben visszaadni, mégis tud a gyermekének szociális fejlődése érdekében pozitív lépéseket tenni.
Zseniális és vicces fotók szülőktől, akik karanténba kerültek a gyerekekkel
Valljuk be, a karantén alatt sok családban mennek egymás idegeire. Ember legyen a talpán, aki a bezártság, a felgyülemlett feladatok, a háztartás és a gyerekek tanítása mellett a nap végén még őszintén tud mosolyogni.
(Képek: Getty Images)