Miért utálja annyi gyerek a matekot? A szakértők szerint ez áll a háttérben

A megkérdezett diákok 88%-a a matematikát jelölte meg a leggyűlöltebb tantárgyként.

GettyImages-591216537
Húsvéti tojásvadászat
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A matematikát a legtöbb diák nehéz tantárgynak tartja. Sokan küzdenek az egyenletmegoldásokkal, a szöveges feladatokkal, halmazokkal, függvényekkel vagy éppen a geometriával.

Nem kevés diák életét árnyékolja be a matek a felső tagozattól kezdve egészen az érettségiig. Legtöbbször a matematikatanárok maguk sem értik, mi okozza a tantárgyukkal szemben kialakult tömeges ellenszenvet.

Miért utálja annyi gyerek a matekot?

Egy indiai kutatás szerint az általuk megkérdezett középiskolás diákok 88%-a a matematikát választotta a leggyűlöltebb tantárgyként, és mindössze 6%-uk nyilatkozott úgy, hogy szereti a matekot. A diákok 20%-a ítélte rendkívül nehéz tárgynak, 54%-uk közepesen nehéznek, és mindössze 10%-uk érezte úgy, hogy könnyű. Az ellenszenv fő okai a tantárgy megértésének nehézségeiben, a tanári tevékenységekkel kapcsolatos tényezőkben keresendők. De van itt még más is.

Unalmasnak, száraznak tartják a gyerekek

Sokan azért nem szeretik a matekot, mert unalmasnak tartják. A számok és képletek világát kevésbé érzik izgalmasnak, mint a történelmet vagy az irodalmat, melyekhez könnyebb kapcsolódni, érzelmileg kötődni. Lehet azonban változtatni ezen a hozzáálláson: mutasd meg a gyereknek, hogyan kapcsolható össze a matematika a hétköznapokkal, és keltsd fel az érdeklődését a téma iránt.

Ha van olyan rokonotok, ismerősötök, aki számokkal dolgozik - például mérnök, programozó -, kérd meg, hogy beszéljen a gyermekkel a munkájáról. Próbáld megmutatni a matematika hasznát akár a konyhában is, amikor mértékegységet kell átváltani, mérlegen kiszámolni a megfelelő mennyiségű hozzávalót a süteménysütéshez. A fürdőszoba-felújítás vagy akár csak egy tisztasági festés alkalmával ugyancsak könnyebb megérteni, milyen gyakorlati haszna van a területszámításnak, mint ha csak szöveges feladatot oldanátok meg.

Csak egy jó válasz létezik

Míg a magyarban lehet érdemjegyet szerezni helyesírásból, fogalmazásból, versmondásból, addig a matematikában ennél jóval korlátozottabbak a lehetőségek. A matekban általában a kreativitásnak kisebb szerep jut, hiszen jellemzően csak egy lehetséges megoldása van a feladatoknak. Sokak számára ez ijesztő lehet, ám ugyanakkor érdemes belegondolni, valahol megnyugtató, hogy a mai világunkat jellemző káoszban a matematika az életnek egy olyan területe, ahol a feltételek és az elvárások kristálytiszták, nincsenek felesleges sallangok és mellébeszélések.

A cikk az ajánló után folytatódik

A hibák elkövetése frusztrációt okozhat

Megesik, hogy a matek gyakorlása közben hibákat vétenek a diákok. Újra és újra meg kell ismételni ugyanazokat a kérdéseket, amíg meg nem kapja valaki a helyes választ - ez természetesen frusztráló lehet. Az ismétlődő rossz válaszok pedig ronthatják a gyerek önbizalmát, és elvehetik a kedvét a tantárgytól.

Épp ezért fontos, hogy a tanuló megértse, a hibázás is a tanulás része, és hogy nem szabad elkerülni a kihívást jelentő, kemény munkát igénylő feladatokat. Minden jelentősebb eredmény mögött komoly munka van - csak ha túl sokat nézzük a közösségi oldalakat, erről még a felnőttek is hajlamosak megfeledkezni. Segíts neki megérteni, ráérezni, hogy minél nehezebb egy kérdésre helyes választ találni, annál elégedettebb lesz, amikor végre sikerül.

Matekkvíz

Az alábbiakban rákérdezünk a reciprokra és az abszolút értékre is. Felkészültél?

Emlékszel a Pitagorasz-tételre? 8 kérdés az általános iskolai matekórákról, amire illik tudni a választ

Kvíz!

Elolvasom

Forrás: https://www.oxfordlearning.com/

Ezt is szeretjük