4 alig ismert ok, ami koraszüléshez vezethet
A koraszülést számos tényező beindíthatja. Ha óvni szeretnéd babádat, a közismert okokon túl nem árt más veszélyekre is odafigyelned!

Nyereményjáték

Nyerj utazókönyvet, és ismerd meg a világ legkevésbé ismert érdekességeit! (x)

Nyerd meg a szerelemsegítő, ezüst szívcsakra nyakláncot, mely segít megtalálni, amire vágysz! (x)

összesen 2 db játék
Ez is érdekelhet

Sok nő itt hibázik: így kell kezelni a bakteriális fertőzést - Nincs olyan, hogy valami mindenre jó (x)

Gomba vagy baktérium? Nagyon is lehet érzékelni a különbséget, és máshogy is kell kezelni (x)

Ezreket spórolhatsz a vízszámlán: pénzt és energiát spórol ez a konyhai eszköz (x)

A legjobb szőrtelenítő módszer télen is: így lesz hetekig sima a bőröd (x)

Tökéletes alakot és egészséges testet ajándékozhatsz karácsonyra! Mutatjuk, hogyan (x)

beauty and style

20 nőies öltözék, ami a kiegészítőktől olyan szemrevaló »

Mit viselj, ha nincs mit felvenned? 5 szett fantáziátlan napokra »

Az egész arcát piros rúzzsal sminkelte ki: ez lett az eredménye »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Egészséges terhesség folyamán általában negyven hétnek kell eltelnie a fogantatás pillanatától a szülés előírt napjáig. Ahhoz, hogy a kisbabád szervezete az alapvető életfunkciókat önállóan is képes legyen ellátni, azaz születésre érett legyen, 36 hétre van szüksége az anyaméhben. Az ennél korábban született csecsemők már a veszélyeztetett kategóriába tartoznak, vagyis koraszülöttek.

Bizonyára te is rengeteg okról hallottál már, mely idejekorán beindíthatja a szülést. Ha egészségesen élsz és táplálkozol, azzal nagymértékben csökkentheted a veszélyforrások kialakulását, de persze előfordulhat váratlan rendellenesség a magzatnál, illetve olyan komplikáció a terhesség során, amit még egészséges életmóddal sem tudsz kivédeni.

Ezekre a problémákra idejében fény derülhet, ha rendszeresen eljársz szűrővizsgálatokra. Nem árt azonban, ha a mindennapos dolgok tekintetében is tisztában vagy azzal, hogy mit szabad, és mit nem a várandósság során. Érdemes ezeket az apró, de annál fontosabb részleteket is megismerned, melyek kis mértékben jót tehetnek, ha azonban túlzásokba esel, akár koraszüléshez is vezethetnek.

A szeretetteljes hassimogatás ártalmas is lehet

A várandós állapot csodája felülmúlhatatlan élmény, ami nem csak a szervezeted működésében, de lelki szinten is gyökeres változást idéz elő benned. Onnantól kezdve, hogy megosztod a testedet egy kis jövevénnyel, aki maximálisan kiszolgáltatott a te oltalmadnak és gondoskodásodnak, szinte ösztönösen alakulsz át anyává.

Így érthető módon már a terhesség ideje alatt is szeretnél kapcsolatot teremteni gyermekeddel, hiszen kilenc hónapig meg sem érintheted, pedig a jelenlétét érzed minden porcikádban.

Nehéz dolog ez, miközben mindennap elképzeled, milyen lesz a karodban tartani, megsimogatni a kis fejét. Ilyenkor természetes, hogy ezt a túláradó szeretetet a domborodó pocakjukra vetítik ki a kismamák, és azon keresztül próbálják meg átsugározni a picinek. Ám, mielőtt engednél az ösztöneidnek, nem árt tisztában lenned vele, hogy a túlzásba vitt hassimogatás árthat a babának. Ehhez elsőként a saját tested működését kell megértened. Amikor az anyaméh befogadja magába ezt a parányi kis sejthalmazt, a szervezeted minden erejével azon kezd el munkálkodni, hogy táplálja, és megvédje a külső behatásoktól.

Ez olykor túlzott védekező reakciót válthat ki a méhben, ami ilyenkor úgy reagál, mint a mimóza levelei, melyek érintésre összecsukódnak. A tested felkészül arra, hogy a hasadat bármilyen külső ingerlés vagy hatás érheti, ezért minden hasonló esetben az anyaméh összehúzódásaival próbál védekezni. Bármily meglepő, a tested ebben az esetben sajnos nem tesz különbséget az erős ütések és a gyengéd, kedves kis simogatások között. Ha túlságosan ingerlőnek érzi, mert például hosszú ideig tart, akkor veszélyforrásnak tekinti majd, és méhösszehúzódásokat, görcsöket, haskeményedést idézhet elő.

Bár fontos, hogy már a terhesség alatt kialakuljon egy mély és bensőséges kapcsolat az anya és a születendő kisgyermek között, ennek nem feltétlenül az állandó hassimogatás a módja. Az apróság olyan az anyaméhben, mint egy kis érzelemfelvevő szenzor, aki minden hangulatodat, érzelmedet, lelki változásodat képes megérezni, így a szeretetedet is. Akkor is, ha nem dörzsölgeted állandóan a pocakodat.

Ugyanígy az általad érzett stressz és fájdalom is hatással van rá, ezért nem árt odafigyelned a szélsőséges hangulatingadozásokra, mert a stressz nemcsak számodra rossz, hanem a magzatot is megterheli. Tanuld meg a különféle lazítási technikákat: ezzel is csökkentheted a koraszülés kockázatát.

A túlzott óvatosság árnyoldalai

Minden kismama másképp viszonyul megváltozott állapotához: egyesek úgy vélik, hogy a baba maximális biztonságnak örvend odabent, és nyugodtan élhetnek továbbra is aktív életet, ahogyan azelőtt. Mások ezzel szemben minden apróságban a rizikót látják, és úgy folytatják mindennapjaikat, ahogy azt egy veszélyeztetett terhesség alatt írják elő az orvosok. Természetesen feleslegesen. A mozgás önmagában még nem ártalmas, sőt, ugyanúgy létszükséglete az anyának és a babának, hiszen segít a megfelelő anyagcsere-folyamatok beindításában.

Azok a nők, akik minden ok nélkül minimális mozgásra, majdhogynem ágynyugalomra ítélik magukat a kilenc hónap idejére, a tartóizmaik elsatnyulását kockáztatják. A fizikai erőnlét a szülésnél is nagyon fontos, éppen ezért elengedhetetlen, hogy karban tartsd. A renyhe tartóizmok megnövelhetik a koraszülés kockázatát, hiszen a magzat növekedésével egyre nagyobb súllyal kell megbirkózniuk, ugyanakkor a szülés komplikációmentességét is nagyban befolyásolják a hüvely és a méhszáj izomtónusai.

Ha ezek ernyedtek, és csak minimális erőkifejtésre képesek, a baba könnyen bennrekedhet a szülőcsatornában. A terhestornán végzett gyakorlatokat nyugodtan végezheted bármikor, hiszen speciálisan úgy lettek kitalálva, hogy neked és a babának is jó legyen.

Mellőzd a megerőltető edzést!

Azt, hogy egy várandós nő milyen szintű mozgást végezhet, és mi okozhat nála veszélyekkel járó megerőltetést, nehéz helyesen meghatározni, de többnyire akkor jársz jó nyomon, ha mindennap csak annyit mozogsz, ami szervezeted egészséges működésének megőrzéséhez szükséges.
A túlzott aktivitás következményeit nehéz megjósolni, hiszen a nők erőnléte esetenként eltérhet. Egy élsportoló szervezete például a nagyfokú megerőltetést is jobban tűri, mint egy átlag mozgásigénnyel rendelkező nőé.

Éppen ezért érdemes alaposan átbeszélned az orvosoddal is, hogy ő milyen mozgásfajtát ajánl számodra, és mi az, aminek a gondolatát is el kell vetned. Vannak olyan sportok ugyanis, melyek nem kimondottan megterhelőek, de extremitásuk miatt fokozottan balesetveszélyesek. Az adrenalinszintet túl magasra növelő sportok is ebbe a kategóriába tartoznak, ezt a fajta edzést ugyanis a szervezeted stresszként élheti meg, ami káros lehet a babának.

Az alacsony koleszterinszint veszélyei

Bizonyított tény, hogy az elhízás következtében felmerülő betegségek - mint a cukorbetegség, a magas vérnyomás, a magas koleszterinszint - ártalmasak lehetnek a baba fejlődésére nézve, de azt talán kevesebben tudják, hogy épp úgy káros lehet, és akár koraszüléshez is vezethet az anya alacsony koleszterinszintje.

A terhesség alatt ugyanis a koleszterinszint nagymértékben szerepet játszik a születendő gyermek fejlődésében, és a placenta minőségét is meghatározza. A megfelelő koleszterinszint a baba egészséges agyműködéséhez is hozzájárul, ezért nem csak az anyaméhben, de a születés utáni cseperedésében is a segítségére lesz. A várandósság ideje alatt tehát nem ajánlatos túlzásba vinned a fogyókúrát, illetve, ha orvos javasolja a testsúlycsökkentést, minden esetben az ő utasításait betartva kövesd a diétát.

Ha egészségesen étkezel, és félreteszed azt a téves elméletet, miszerint nyugodtan túltáplálhatod magad, mert kettő helyett eszel, akkor nincs okod aggodalomra. A legfontosabb, hogy minden tápanyagból fogyassz rendszeresen, tehát ne legyen egyhangú, túlzottan fehérjedús vagy zsírban gazdag az étrended.

Blog.hu ajánló