Hány éves kortól érdemes idegen nyelvet tanulni? A szakemberek válasza

Lados Olivér és Eszter nyelvoktatókat kérdeztük arról, mennyi idősen érdemes elkezdeni az idegennyelv-tanulást.

Idegennyelv-tanulás gyerekkorban
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Sok szülő szeretné, ha gyermeke mielőbb megtanulna egy-két idegen nyelvet, valamint azt, ha a nyelvek elsajátítása gördülékenyen menne számára. Van, aki emiatt már bölcsődés korától hordja a gyerekét játékos angolfoglalkozásra. Érdemes-e ilyen korán elkezdeni az idegennyelv-tanulást, lemaradunk-e valami utólag pótolhatatlanról vagy sem? Erről kérdeztük cikkünkben Lados Olivér és Eszter nyelvoktatókat, a beszeljangolul.com alapítóit.

Idegennyelv-tanulás gyerekkorban

Létezik kritikus periódus a nyelvtanulás szempontjából?

Tudjuk, hogy a kétnyelvű gyerekek játszva tanulnak meg az anyanyelvük mellett egy másik nyelvet is. Iskoláskorukban már magabiztosan beszélnek mindkét nyelven, anélkül, hogy erőlködtek volna a nyelvtani szabályokkal. Ők csecsemőkoruktól kezdve kétnyelvű környezetben cseperednek, de mi a helyzet azokkal a gyerekekkel, akik a hétköznapok során csak az anyanyelvüket hallják? Ha nem járnak ovis angolra, németre, behozhatatlan lesz az előnyük? Valóban bezáródik egy, a nyelvi fejlődés szempontjából kritikus időablak?

– Az úgynevezett kritikusperiódus-elmélet Eric Heinz Lenneberg (1967) német nyelvész nevéhez köthető, és nagyon leegyszerűsítve azt feltételezi, hogy nyelvet könnyedén elsajátítani csak a gyerekek tudnak, ők is csak 5-10 éves korukig. A gyermekkori agy neurológiai jellemzői jelentős mértékben eltérnek az idősebb emberekétől, és ez a sajátosság nem csupán az anyanyelv elsajátítását teszi természetessé számukra, hanem egy idegen nyelv megtanulását is. Más szavakkal, a gyerekeknek megvan az a genetikailag kódolt „szuperképessége”, hogy ők még tudnak nyelvet elsajátítani olyan módon, hogy a folyamat során semennyit nem erőlködnek. A felnőttek az elmélet szerint erre nem képesek. Ők már csak nehezen, küszködéssel tudnak megtanulni egy idegen nyelvet.

 A kritikus periódus miatt nagyon lényeges, hogy minél korábban találkozzon a gyermek az idegen nyelvvel. Hiszen sürget az idő: ha nem használjuk ki ezt az időszakot, akkor a gyermek lemarad valami soha vissza nem térő lehetőségről. Alapvetően tehát maga a kritikus periódus ad egy nagyon komoly létjogosultságot a gyermekkori idegennyelv-tanulásnak. Véleményünk szerint azonban ez az elmélet téves, és ma már túlhaladott.

Mint minden elméletet, ezt is megcáfolták már. A német Eric Heinz Lenneberg tézisének 1985-ben az amerikai Stephen Krashen nyelvész mondott ellent. Véleménye szerint nem létezik olyan kritikus periódus, melynek lezárultával már csak komoly erőfeszítések árán lehetne idegen nyelvet tanulni. Bár a magyar társadalomnak nem ez az általános tapasztalata a nyelvtanulással kapcsolatban, de ennek magyarázata sokkal inkább a nyelvtanítás módjában keresendő. Lados Olivér és Eszter erről a következőképpen vélekedik:

 Stephen Krashen meglátásaival egyetértésben mi is úgy gondoljuk, hogy nemcsak gyermekkorban, hanem felnőttkorban is lehet könnyen nyelvet tanulni, mivel később is rendelkezésre áll az erre „előkészített” neurológiai apparátus. Természetesen ez nem jelenti, hogy bármely életkorban bármilyen módszerrel el lehet sajátítani egy idegen nyelvet, hiszen a gyermekkori nyelvelsajátításnak is vannak feltételei. De a nyelvelsajátítási képesség, mint egy kis mag, benne van minden emberben, és megfelelő minimumfeltételek mellett bármely időpontban ki tud hajtani, gördülékeny nyelvhasználattá tud növekedni. Ez nem csak a kisgyermekkor kiváltsága. A felnőtt lakosság negatív nyelvtanulási élményei pedig arra vezethetők vissza, hogy ezek a minimumfeltételek hiányoztak.

Ennyi idős korban érdemes elkezdeni az idegennyelv-tanulást

Amennyiben a család életének része az idegen nyelv, a szülők rendszeresen beszélnek angolul, németül barátokkal, rokonokkal, néznek angol nyelvű filmajánlókat, videókat, az nyitottá teszi a kisgyermeket az adott idegen nyelv iránt. Ilyen esetben be lehet vonni akár egy 3 évest is: lehet nézni például közösen egy-egy gyerekzene-videót, melyet aztán együtt lehet énekelni.

 A gyermekkori nyelvelsajátítással kapcsolatban teljesen egyetértünk azzal a mondással, hogy egy idegen nyelv ismerete gazdagítja az ember életét, ugyanakkor kisgyermekek esetén ez abban az esetben tud szépen kibontakozni, ha a nyelv nem olyan dolog, amihez a gyerek „el van küldve”, hogy csinálja maga (addig sincs útban), hanem olyan, ami a család közös élménye.

Ezért éri meg korán kezdeni a nyelvtanulást

Amennyiben a család életének nem része egy másik nyelv, megéri korán kezdeni a gyereknek az idegennyelv-tanulást? Mi a cél, mit érhetünk el vele? A kérdésre Lados Olivér és Eszter az alábbi választ adta:

 A korai nyelvtanulás rendszerint nem „lő” túl magasra, ami az adott korosztály nyelvi szintjét illeti. Senki sem várja el például egy gyerekangoltól, hogy a kicsi gördülékenyen beszéljen tőle. A mérce nem az, hogy milyen szinten lesz a gyerek, hanem, hogy tetszik-e neki a foglalkozás, és, hogy a színek, számok, mondókák otthon előjönnek-e a gyerekből angolul. A színek, számok, egyes tárgyak nevei a legtöbb, felnőtteket oktató nyelvtanfolyamon az első néhány nyelvóra tananyaga. Tehát, ha szigorúan megtérülési alapon nézzük, akkor a gyerekangol nem éri meg a ráköltött pénzt.

A cikk az ajánló után folytatódik

A változókorról tabuk nélkül - Hogyan küzdj meg az életközepi válsággal nőként?

Iványi Orsolya, a menopauzaedukáció egyik legnagyobb hazai szószólója, tabuk nélkül beszél a változókor testi-lelki kihívásairól, és arról, hogyan élhetjük meg ezt az időszakot, mint új kezdetet. A Femina Klub novemberi előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz az életközepi krízisek kezelésére, és megtudhatod, hogyan értelmezhetjük újra önmagunkat, karrierünket és kapcsolatrendszerünket.

További részletek: feminaklub.hu/

Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.

Időpont: 2024. november 27. 18 óra

Helyszín: MOM Kulturális Központ

Promóció

Természetesen a szülők többsége óvodáskorban nem azt várja el az idegen nyelvű foglalkozástól, hogy a gyerek tökéletesen beszéljen angolul/németül, a cél sokkal inkább az, hogy a kicsi megkedvelje a nyelvet, könnyebb legyen számára a nyelvtanulás, némi előnyhöz jusson a gyermeke e tekintetben.

 Valójában tehát arra számít, hogy a gyerekét lépéselőnybe tudja hozni, és a nyelvórákon végül mégis megtörténik, hogy a nyelv észrevétlenül ragad a gyermekre, és ez az iskolai nyelvtanulását nagyban meg fogja könnyíteni. Véleményünk szerint ebben a szülői reménységben áll a gyerekangol-foglalkozások töretlen népszerűsége a szülők körében, és ezért tartom fontosnak elmondani, hogy a tapasztalatok szerint a gyerekangol nem tudja ezt a hozzá fűzött reményt betölteni. Ugyanakkor foglalkoztató tevékenységként van értelme a gyerekangolnak, de nyelvtanulás szempontjából ne tápláljon a szülő irreális elvárásokat, mert nem hatékony módja a nyelvtanulásnak. Éppen emiatt inkább később érdemes elkezdeni a nyelvvel való megismerkedést. 12 éves kor után például már eredmények szempontjából többet lehet elvárni, mivel hatékonyságban elvileg jóval magasabb a mérce.

Mesenézés angolul: tényleg segít az idegennyelv-tanulásban? Szakembereket kérdeztünk

A mesenézés természetellenesen odaláncolja a gyerek figyelmét a képernyőhöz.

Elolvasom

(Képek: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük