Árt, ha több különórára is jár a gyerek? Ami már sok a pszichológus szerint
Sok szülő túlterheli a gyerekét, pedig neki is szüksége lenne pihenésre. Mennyi az annyi a pszichológus szerint?
Ha lehetőség van rá, sok családban járatják különórákra a gyerekeket. Vannak, akik esetében korrepetálásról van szó, mások iskolán kívüli művelődés céljából járnak órákra. Egyes gyerekeket még sportfoglalkozásra is járatják a magánoktatáson túl.
De vajon mennyi különóra fér bele, és mi lehet szellemileg megterhelő a gyerek számára? Miért jó, vagy miért nem, ha a gyereknek kevés szabadideje marad? Megkérdeztük a pszichológust, Acosta Sára Diánát.
- Miért jó különórára járatni a gyereket a korrepetálások jelentette felzárkóztatáson túl?
- Az iskolán kívüli foglalkozások sokat tudnak adni egy gyereknek: amellett, hogy új ismereteket és tudást sajátíthatnak el, a csoportos foglalkozásokon megtanulhatnak más gyerekekkel együttműködni, új barátokat szerezhetnek, míg az egyéni különórákon személyre szabott segítséget kaphatnak készségeik fejlesztésében. Számos kutatás mutatott kapcsolatot a különórák és a jobb iskolai előmenetel, illetve a pszichés jóllét között.
- Mennyi különóra lehet sok?
- Oda kell figyelnünk arra, hogy ne essünk át a ló túloldalára, és biztosítsunk a gyerekeknek szabadidőt is, amikor nincs semmi kötöttség. Az egyensúlyt nehéz megtalálni, és sajnos nincs egy adott szám arra vonatkozóan, hogy hány különóra sok vagy kevés.
Minden gyerek más: van, akinek már egy-két plusz tevékenység is frusztrációt okoz, bizonyos gyerekek viszont jobban tudnak keretek között működni, így szeretik, ha minél jobban be van osztva az idejük. Hozzátenném, hogy még az utóbbi csoportnak is elengedhetetlen, hogy biztosítva legyen idő a szabad játékra, így fejlődni tud a kreativitásuk, kezdeményezőkészségük, önreflexiójuk. Az egyensúly a kulcs - mondta a pszichológus.
- Miből veheti észre a szülő, ha már sok a gyerek számára a terhelés?
- Figyeljünk a gyerekek igényeire, legyünk érzékenyek a stressz jeleire, és ha azt látjuk, hogy túlterhelt, akkor mindenképp érdemes visszavenni a különórákból.
A változókorról tabuk nélkül - Hogyan küzdj meg az életközepi válsággal nőként?
Iványi Orsolya, a menopauzaedukáció egyik legnagyobb hazai szószólója, tabuk nélkül beszél a változókor testi-lelki kihívásairól, és arról, hogyan élhetjük meg ezt az időszakot, mint új kezdetet. A Femina Klub novemberi előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz az életközepi krízisek kezelésére, és megtudhatod, hogyan értelmezhetjük újra önmagunkat, karrierünket és kapcsolatrendszerünket.
További részletek: feminaklub.hu/
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2024. november 27. 18 óra
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
- Nem árthat az, ha a gyereknek nem hagy sok szabadidőt a szülő?
- A több nem mindig jobb: bizonyos kutatások azt mutatják, hogy bár az iskolán kívüli tevékenységek valóban elősegítik a gyerekek fejlődését, bizonyos intenzitás fölött már nem érvényesül a pozitív hatás. Ennek ellenére a kutatók még mindig aggasztóbbnak tartják azt, ha a gyerekeknek egyáltalán nincs lehetőségük iskolán kívüli foglalkozásokon részt venni, ez ugyanis általában jelentősen alacsonyabb pszichés jólléttel jár együtt.
- Mikor javasolt valamilyen korrepetáláson felüli különóra vagy foglalkozás?
- Azoknak a gyerekeknek, akik korrepetálásra járnak, érdemes lehet például valami olyan plusz tevékenységet keresni, amiben jónak érezhetik magukat, ezzel ellensúlyozva az iskolai nehézségek okozta frusztrációt.
- Sokak szerint ez megóvhatja őket a rossz útra téréstől. Igaz lehet ez?
- Így van, a különórák, főleg a csoportos és sporttevékenységek csökkentik az elkallódás esélyét. Ez főleg az alacsonyabb szocioökonómiai státuszú gyerekekre igaz, akiknél eleve nagyobb az oktatásból való kiesés kockázata. Így az iskola utáni foglalkozásokból ők tudnak a legtöbbet profitálni. Sajnos az anyagiak miatt gyakran pont ők azok, akik kevésbé, illetve egyáltalán nem engedhetik meg maguknak, hogy valamilyen tevékenységen részt vegyenek.
- Ki döntse el, milyen különórára járjon a gyerek? Járassa jó szándékból zongorázni a szülő akkor is, ha ő mindenképp focizni akar?
- Elsődlegesen azt érdemes figyelembe venni, hogy a gyerek mit szeretne. De természetesen szülőként van beleszólásunk abba, hogy milyen különórára járhat. Nem muszáj mindent megengedni, de arra sem szabad kényszeríteni, amit ő nem szeretne. Érdemes választási lehetőséget biztosítani neki, például, ha szeretnénk, hogy megtanuljon valamilyen hangszeren játszani, felajánlhatjuk, hogy ő válasszon.
Mindenhová ilyen tanárok kellenének: ha megnézed a fotókat, te is egyetértesz majd
Nézegess képeket!
Elolvasom- Az órák mennyiségébe is hagyjon beleszólást a szülő a gyereknek?
- Azt is érdemes rábízni, hogy mennyire szeretné intenzíven végezni az adott tevékenységet - lehet, hogy szeret furulyázni, de nem biztos, hogy szeretne mindennap két órát gyakorolni. Azok a gyerekek, akik nem élvezik az iskolán kívüli tevékenységet, amiben részt vesznek, kevésbé fognak részesülni a tevékenység nyújtotta előnyökből, mind a konkrét tudás, mind a társas készségek terén - válaszolta a pszichológus.
OLVASD EL EZT IS!
- kisgyerek
- gyereknevelés