Egy meglepő ok a gyomorégés hátterében
Ha babát vársz, a gyomorégés hátterében nem biztos, hogy emésztőrendszeri problémák állnak. Tudd meg, mi okozza!

Ez is érdekelhet

Karácsonyi élmények másként - Csak képzeld el, hogy kialszik minden fény (x)

Punkromantika az Újszínházban - Fenegyerekek a vasfüggöny mögött (x)

Ébredés a kómából (x)

Az anyatejes táplálás is hozzájárulhat a kisgyermekkorban kialakuló tejfehérje-allergia megelőzéséhez (x)

Minek örülünk a legjobban? (x)

beauty and style

Házi mitesszereltávolító maszk rém egyszerűen: kitisztítja a pórusokat és lehúzza a gyulladást »

Hópihés és csillogó manikűrök téli esküvőre: rövid körmökön is csodaszépek »

Több mint 100 kiló, de irtó nőies: alma alkatával is magáénak érzi a divatot a duci blogger »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A gyakori gyomorégés és ezzel együtt a torokban tapasztalható kellemetlen, égő, szúró érzés kapcsán a legtöbb ember arra gyanakszik, hogy a háttérben valami súlyosabb emésztési probléma vagy betegség áll.

Nem biztos azonban, hogy hasonló baljós dolgokra kell gyanakodnod, ha rendszerint rossz a gyomrod, feltéve, ha babát vársz. Ez a probléma ugyanis a terhességi tünetek egyike is lehet, ami részben a hormonoknak köszönhető, illetve a pocakodban cseperedő babának.

Mi okozza?

Bár az emésztési zavarokat a terhesség alatt is kiválthatja ugyanaz, ami máskor, vagyis a mértéktelen étkezés, netán valamilyen komolyabb gyomorprobléma, áldott állapotban ezt a kellemetlenséget többnyire más okozza. Bár a legtöbb kismama nem számol ezzel a nehezen elviselhető tünettel, mindez természetes velejárója a babavárásnak: hasonló helyzetben a probléma hátterében nem más áll, mint a terhességi hormonok.

A várandósság kezdetén a szervezet rengeteg progeszteront és relaxint termel, melyek az anyaságra felkészítve elernyesztik a szervezetben a simaizomszövetet, így a gyomor-bél traktus izomszövetét is. Megfelelően működő záróizom híján pedig az étel és a savanyú emésztőnedvek időnként visszajutnak a gyomorból a nyelőcsőbe. A gyomorsav ennek következtében izgatja a nyelőcső érzékeny nyálkahártyáját, ami a mellkasban és a szív környékén is égő érzést kelthet.

A negyedik hónaptól kezdve a kellemetlen érzés tovább fokozódik, ekkor ugyanis már az egyre gyarapodó méh is nyomást gyakorol a gyomorra, és tartalmával együtt mind följebb tolja, a nyelőcső felé.

Neked kellemetlen, a babának hasznos

Bár sok kismama a furcsa tünetek hatására legelőször megijed, hogy netán a babával nincs rendben valami, nincs okod aggódni. Míg téged egy percre sem hagy nyugodni a rossz emésztés, magzatod valószínűleg áldott tudatlanságban él, hiszen őt mindez a legkevésbé sem érinti - mindaddig, amíg a gyomorégés nem befolyásolja a megfelelő táplálkozást.

A gyomor lazább izmai valójában előnyösek a baba szempontjából, emiatt ugyanis az étel lassabban halad át az emésztőrendszeren. Bár ez számodra puffadást, görcsöt vagy gyomorégést okozhat, ennek köszönhetően egyben több tápanyag is szívódik fel, így a méhlepényen át a picihez rengeteg vitamin jut.

Mit tehetsz?

Szinte lehetetlen emésztési zavarok nélkül megúszni a kilenc hónapot: ez a kellemetlenség együtt jár a terhességgel. Szerencsére azonban létezik néhány rendkívül hatékony módszer a gyomorégés elkerülésére, illetve csökkentésére.

Válogasd az ételeket!

Étrendedből rekeszd ki azokat az ételeket, melyek emésztési panaszaidat okozzák. A legtöbb kellemetlenséget a csípős, fűszeres ételek, a zsírban sült vagy zsíros fogások, a tartósított húskészítmények okozhatják. Emellett azonban érdemes lemondanod a csokoládéról, a kávéról, a szénsavas italokról, és fontos, hogy kerüld a fodormenta és a borsmenta fogyasztását is.

Rágózz!
Rágcsálj étkezések után legalább fél óra hosszat cukormentes rágógumit. Csökkenti a fölösleges gyomorsavat.

Lazíts!

A stressz és a feszültség fokozhatja gyomorpanaszaidat. Ha ezt szeretnéd elkerülni, pihenj és lazíts minél többet! Próbálj ki alternatív vagy kiegészítő gyógyászati módszereket, például a relaxációt vagy az akupunktúrát. Ez utóbbit azonban csak olyan szakember végezze rajtad, akinek van gyakorlata kismamák kezelésében.

Vigyázz a derekadra!

Akármilyen furcsán hangzik is, szintén segíthet a kellemetlen égő érzés elkerülésében, ha kíméled a derekadat. Ha föl szeretnél venni valamit a földről, ne derékból hajolj, hanem guggolj le: ez a módszer a terhesség után is óvja ezt a testrészedet. Alvás közben pedig 10-20 centiméterre támaszd föl a fejed, mivel így a gyomorsav nem tud visszacsorogni a nyelőcsövedbe. Az is segít, ha a bal oldaladon szunyókálsz.

Ha mindez nem használ, fordulj orvoshoz, és kérd meg, hogy ajánljon savlekötőt vagy a terhesség esetén is szedhető, recept nélkül kapható, egyéb gyomorégés elleni szert. Ha nehezen tűröd a kalciumtartalmú ételeket, kérj kalciumos savlekötőt, így nem fogsz hiányt szenvedni a vitaminban. Szódabikarbónát azonban semmiképp ne szedj, ez ugyanis a terhesség alatt ártalmas lehet.

Cikkünk Heidi Murkoff, Arlene Eisenberg és Sandee Hathaway Az a 9 hónap - Útmutató leendő anyáknak és apáknak című könyve alapján készült.

OLVASD EL EZT IS!

Ezt is szeretjük