A terhességi depresszió 5 jele
Előzd meg a nagyobb bajt!
Nem mindenki éli meg csodaként a várandósságot - sokan szenvednek depressziótól. Ismerd meg a tüneteit!

Nyereményjáték

Nyerj páros belépőt 2018 fergeteges jazzkoncertjére a Sárik Péter Trióval! (x)

Nyerj luxuskozmetikumokat érett bőr számára, és búcsúzz el a ráncoktól a természet erejével! (x)

Nyerj utazókönyvet, és ismerd meg a világ legkevésbé ismert érdekességeit! (x)

összesen 4 db játék
Ez is érdekelhet

Gomba vagy baktérium? Nagyon is lehet érzékelni a különbséget, és máshogy is kell kezelni (x)

Ezreket spórolhatsz a vízszámlán: pénzt és energiát spórol ez a konyhai eszköz (x)

A legjobb szőrtelenítő módszer télen is: így lesz hetekig sima a bőröd (x)

Babapuha és fényes lesz a festett haj, ha ezekkel ápolod: látható lesz a különbség (x)

Tökéletes alakot és egészséges testet ajándékozhatsz karácsonyra! Mutatjuk, hogyan (x)

beauty and style

Jónak hiszed, pedig ártasz vele: 4 dolog, amit ne csinálj, ha fogyni akarsz »

11 divatos frizura félhosszú hajból: csak néhány hullámcsat kell hozzá! »

Néhány gyöngy, és új fényében ragyog a régi, megunt pulóver »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A várandósság alatti depressziónak egyaránt lehet egyszerű vagy összetett oka. A hormonális változások hatással vannak érzelmi állapotodra, így hangulati labilitást okozhatnak. A gyermekvállalás megváltoztatja életkörülményeidet is, emiatt pedig régi, eltemetett félelmeid és aggodalmaid a felszínre kerülhetnek.

Mindezek külön-külön és együttesen is depresszióhoz vezethetnek. Tudd meg, melyek a betegség leggyakoribb tünetei, és kérj segítséget, mielőtt nagyobb lesz a baj!

Fáradtság

A terhességnek - különösen az első és a harmadik trimeszterben - természetes velejárója az erőtlenség, a fáradékonyság és az aluszékonyság. Gyanúra ad okot azonban, ha - bár egyébként egészséges vagy - olyan hamar kifáradsz, hogy az már a könnyített napi rutin elvégzésében is akadályoz. Súlyosabb esetben az evés, az ivás vagy akár csak az ágyból való felkelés is aránytalan erőfeszítést igényel - ne várd meg, amíg eljutsz idáig.

Koncentrációs zavar

A terhességi depresszióval szinte mindig együtt jár a koncentrációs zavar. Ez esetben átmenetileg megromolhat a rövid távú memóriád, ami a hirtelen jelentkező szétszórtságban, feledékenységben nyilvánul meg.

A figyelmeztető jelek közé tartozik az is, ha újabban nincs kedved a különféle fejtörőkhöz - keresztrejtvény, logikai játékok -, holott korábban kedvelted őket.

Lelassult gondolkodás és beszéd

A várandósság alatti depresszió egyik tipikus tünete az önkifejezés lelassulása, ami egyaránt megmutatkozhat a gondolkodásban és a beszédben. Fogj gyanút, ha a szokásosnál tovább rágódsz egy-egy kérdésen, illetve csak hosszas vívódás után sikerül döntést hoznod egy nem túl nagy horderejű ügyben.

Kedélybetegségre utal az is, ha nehezen találod meg az adott kontextusba illeszkedő szavakat, kifejezéseket, illetve, ha kifáraszt a hosszabb mondatok megfogalmazása, és inkább az egyszavas válaszokat részesíted előnyben.

Nehézkes mozgás

A gondolkodás és a beszéd mellett mozgásod is nehézkessé válhat. Mindez önmagában nem túl meglepő, hiszen kisebb-nagyobb mértékben minden kismamát akadályoz a mobilitásban egyre növekvő pocakja.

Ha azonban legszívesebben egész nap csak feküdnél - holott állapotod nem indokolja az ágynyugalmat -, és még a lakáson belüli távolságok leküzdése sem egyszerű feladat számodra, elképzelhető, hogy várandósság alatti depresszió áll a probléma hátterében.

Izgatottság

A hangulatzavar tünetei végletesek lehetnek. Jó néhány terhességi depresszióban szenvedő kismamánál nem lelassultság, hanem a betegség ellentétes pólusát jelentő nyugtalanság figyelhető meg.

Amennyiben tehát a korábbinál türelmetlenebbé válsz a körülötted lévőkkel szemben, megnyilvánulásaikat rendszeresen túlreagálod, a legjelentéktelenebb ügyek is képesek kihozni a sodrodból, lehet, hogy a kedélybetegség ad hírt magáról.

Így kezeld!

Ha a fenti tünetek valamelyikét tapasztalod magadon, fordulj szakemberhez: ne szenvedj egyedül. A pszichológiai tanácsadás és a depresszióellenes gyógyszerek segítenek leküzdeni a betegséget. Mindazonáltal az orvos engedélyével magad is felgyorsíthatod a gyógyulási folyamatot az alábbi módokon.

Bach-virágterápia

A lágy hatású virágesszenciák segíthetnek érzelmi problémák esetében. Szedhetők egyenként, illetve maximum öt szerből álló kombinációban: tégy öt-öt cseppet mindegyikből egy 20 ml-es cseppentősüvegbe, és töltsd fel szénsavmentes ásványvízzel.

Aromaterápia

Bizonyos illóolajok hatással vannak az idegrendszerre, és javítják a hangulatot. Különösen hatékonyak a citrusfélékből nyert illóolajak, mint a narancsvirág-, mandarin- és grépfrútolaj. Kipróbálhatod a levendula- és rózsaolajat is. Tehetsz néhány cseppet a fürdővízbe, a párologtatóba, vagy hozzáadhatod valamilyen semleges masszázsolajhoz.

Nyugati gyógynövénygyógyászat

Az orbáncfű hatékony gyógynövény az idegrendszeri zavarok és az érzelmi zaklatottság kezelésére. Ha gyógytea vagy tinktúra formájában szeded, oldja a szorongást és az idegfeszültséget, mely kimerültséghez, ingerlékenységhez vezetne.

Akupunktúra

Az ősi kínai gyógymód önálló irányzat, de a bioenergetikához és a fizioterápiához is sorolható. Az akupunktúrával való kezelés elősegíti a depressziós tüneteket csökkentő idegi hírvivő molekulák, a neurotranszmitterek felszabadulását az agyban.

Étrend és tápanyagok

A táplálkozási hiányok hormonális zavarokat okozhatnak, ami hatással van a lelki egészségre. A terhesség során gyakori a cinkhiány, ezért tanácsos sok cinkben gazdag ételt fogyasztani, mint a tojás, a napraforgómag és a barnakenyér. Fokozni kell a C-vitamin- és a B-komplex-bevitelt is.

Jóga

Bármi is legyen a depresszió oka, a jóga fölöttébb hasznos lehet a kezelésében.

Több jógafajta létezik, de mindegyik célja az elme és a test egyensúlyának megőrzése légzési technikák és különböző pózok segítségével, nagymértékben hozzájárulva a lelki egészség fenntartásához is.

Cikkünk Zita West Természetes várandósság című könyve alapján készült, mely a Mérték Kiadó gondozásában jelent meg.

Blog.hu ajánló