Levitték az alagsorba, váratlan dolog jelent meg Michelangelo viaszszobrocskáján
Egy egyszerű véletlennek köszönhetően tűnt elő a különleges művészettörténeti kincs.

michelangelo-kep
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A londoni Victoria and Albert Museum (V&A) szakértői váratlan dolgot fedeztek fel egy Michelangelo-alkotáson: a viaszból formált szobormodell felületén egy ujjlenyomatra leltek, mely akár Michelangelóé is lehet.

Ahogy David Sanderson a London Timesnak beszámolt, a műemlékvédők azután fedezték fel a különös nyomot, hogy a Rabszolga (körülbelül 1516-1519) című szobrot az emeleti galériából egy hidegebb, föld alatti tárolóba költöztették a Covid-19-járvány idején.

Ujjlenyomat Michelangelo szobrán

Amikor a személyzet öt hónapnyi tárolás után megvizsgálta a szobrot, akkor észlelték az apró ujjlenyomatot a figurán.

 A tudósok azt feltételezik, hogy a változó hőmérséklet és páratartalom változásokat idézhetett elő a viasz kémiai összetételében, így vált a nyomat szembetűnőbbé.

Peta Motture, Timesnak nyilatkozó vezető kurátor szerint a viaszmodellek jellemzően „izzadni kezdenek”, ahogy a hőmérséklet emelkedik, a múzeumi galériák pedig déli fekvésűek, így nyáron tartósan meleg hőmérséklet lehet benn.

 Michelangelo egyébként egy nagyobb márványszobor mintájaként alkotta, amelyet II. Julius pápa befejezetlen sírjához rendeltek. A művész eredetileg negyven szobrot tervezett, és bár el is kezdte faragni az életnagyságú szobrot, soha nem fejezte be a projektet. Az egyetlen, hiányos figura most a firenzei Galleria dell'Academiában található. 

A művésznek valószínűleg fogalma sem volt arról, hogy a mintaszobor több évszázadot túl fog élni. Ez egyszer csaknem meg is hiúsult, ugyanis 1924-ben egy múzeumlátogató elesett, és leütötte a figurát, ami szilánkokra tört. Később szerencsére össze tudták állítani.

A cikk az ajánló után folytatódik

Az ujjlenyomat a művészeti szakértők és amatőr érdeklődők szemében nemcsak azért különleges, mert Michelangelótól származhat, hanem azért is, mert az ilyen nyomok egy művész alkotási folyamatának fizikai jelenlétét sugallják.

Nem úgy festette a kápolna freskóját, ahogy sokan hinnék

Michelangelo legfőbb műve a Sixtus-kápolna freskója, melyről sokan azt hitték, hanyatt fekve festhette a művész. Nem így volt: korábbi cikkünk elárulja, hogyan.

Ezt is szeretjük