Nézd meg az ország legnaposabb városát!
Szívesen kirándulnál az ország egyik napfényes városába, mely furcsa épületeiről és egyedülálló babaparkjáról is híres?
Makóról mindenkinek a hagyma jut először eszébe, pedig a Maros menti város a szellemi élet fellegvára is volt az elmúlt másfél évszázad során, aminek számos látnivalót köszönhet, csak úgy, mint az ezredfordulónak, amikortól Makót a babafák városának is nevezik. A Pulitzer sétányon található babafák egyedülállóan különleges látványt nyújtanak, azonban nem csak ezért érdemes felkeresned a várost.
Mi köze Makónak Jeruzsálemhez?
A régió legdélebbi, ma 26 ezer lakosú városát először Ajtony, majd a Csanád nemzetség, később a névadó Makó bán birtokolta. A török hódoltság során khász birtok volt, 1719 után pedig a csanádi érsek Kárpátaljáról görög katolikus vallású ruténokat - ruszinokat - telepített ide. A közismert mondás, miszerint messze van, mint Makó Jeruzsálemtől, Makóhoz kapcsolódik ugyan, ám nem a helységhez, hanem minden bizonnyal Makó vitézhez, aki azonos lehet a 13. század elején élt névadó bánnal.
A néphit szerint a derék katona II. András magyar király keresztes seregébe állt, mely a szeldzsuk törököktől megszállt Szentföld fővárosa, Jeruzsálem felszabadítására indult.Ám - szól a legenda - a vitéz nehezen érzékelte a távolságot, így amikor a sereg az Adria partjához ért, és megpillantotta Szkutari - ma Skodra albán város - impozáns tornyait, leborult a földre, és csókolni kezdte, mert azt hitte, a Szentföldre érkezett, és a város, amelyet lát, Jeruzsálem. A dalmát tengerpart azonban éppen olyan messze volt, mint maga Makó Jeruzsálemtől.
Egy igazi reformkori város
A város lakosainak jólétét a 18. század végén kezdődő és a reformkor idején felvirágzó hagymatermesztés és -kereskedelem biztosította. A 19. század végére Makó lakosságszámban megközelítette Pécset, Kolozsvárt, Brassót, Miskolcot. A trianoni béke azonban elvágta természetes hátországától, és a fejlődés megtorpant.
Makó épületei és a hozzá kötődő személyek fémjelzik a város dicső szellemi múltját. A főtér a Szeged, Hódmezővásárhely, Arad felől érkező utak találkozási pontja körül alakult ki.
Az író Féja Géza szerint olyan szép, széles ömlésű, mintha nagy tó volna. A város jeles épületeinek többsége ezen a környéken nem túl hosszú sétával elérhető.
Az ezredfordulón több mint kétszáz fával a makóiak létrehozták az országos hírnévre szert tett, úgynevezett Babaparkot. Azóta a helyiek - hagyományt teremtve - gyermekül születésekor egy-egy új fát ültetnek el itt - ezek a babafák.
Makó nevezetes épületei
A városháza jellegzetes klasszicista épülete a Széchenyi téren 1950-ig megyeháza volt. A szép palota nagytermében Latabár Endre, Egressy Gábor és Blaha Lujza is fellépett. A romantikus-eklektikus Korona Szálló vendéglőjét egykor a Steingassner család bérelte, kiknek leszármazottja volt a neves író, Tömörkény István, aki a városban töltötte gyermekéveit.
A város leghíresebb szülöttei közé tartozik Pulitzer József újságíró, akiről az újságírók Nobel-díjának tekinthető Pulitzer-díjat elnevezték. A New York-i Szabadság-szobor talapzatának felállításához is ő indította az adománygyűjtő kampányt, később tekintélyes sajtócézár lett belőle. Galamb József autókonstruktőr is Amerikában futott be nagy karriert: a Ford-autógyárban ő tervezte meg a híres T-modellt. Itt született, és itt is nyugszik Erdei Ferenc író, politikus, valamint a városban vetette papírra első verseit az 1920-22 között itt diákoskodó József Attila is, aki Maros menti Konstantinápolynak nevezte Makót.
A József Attila Múzeum őrzi névadója korai kéziratait, egy másik kiállítás pedig a város és a hagymatermesztés történetét mutatja be, udvarán kis skanzen található. Az Espersit-ház a múlt századelő ügyvéd-politikus-mecénás lapszerkesztőjének a lakóháza volt.
A benne működő irodalmi múzeum József Attila, Juhász Gyula és Móra Ferenc makói kötődését mutatja be. Mindemellett a fennmaradt források szerint a város romantikus stílusú zsinagógájában, pontosabban a mai épület elődjében hangzott el az első magyar nyelvet is használó zsidó istentisztelet.
Utazás a hagyma körül
A hagyma hazai pályafutása állítólag Mátyás udvarában kezdődött: az uralkodó a hagyma minden fajtáját nagyon kedvelte. Makóra először Németalföldről hoztak a növényből. Az 1821-es marosi árvíz kipusztította a szőlőket, ekkor Szirbik Miklós lelkész-tanár ösztönzésére nem újabb szőlőtőkéket, hanem hagymát telepítettek ide.
Lassan rájöttek, hogy a legintenzívebben így lehet kihasználni a kis területet, ráadásul a hagymatermesztéshez minden adottság rendelkezésre állt. Ebből meggazdagodván, a hagyma a város szimbóluma lett, és ez a közelmúlt építészetén is tetten érhető. A főtér északi részén található csipkeházak homlokzatának egyikén látható Végvári Gyula egyedi kompozíciója, melyet a helyiek Hagyma úrként emlegetnek. Még markánsabban jelenik meg a hagyma a Makovecz Imre tervezte szecessziós közösségi házon, mely hagymaformájának köszönhetően stílszerűen a Hagymaház nevet viseli - ez a város központja, egyben színháza is.
Kiút a társfüggőségből - Hogyan szabadulj meg a mérgező kapcsolatoktól?
Knapek Éva klinikai szakpszichológus, tabuk nélkül beszél a társfüggőség jellemzőiről, és bemutatja a kialakulásának okait, a kapcsolati dinamikákat, és a felismeréshez vezető jeleket a saját életünkben, közeli kapcsolatainkban. A Femina Klub januári előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz hogyan léphetsz ki ezekből a helyzetekből, és hogyan alakíthatsz ki egészséges, egyenrangú kapcsolatokat.
További részletek: feminaklub.hu/
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2025. január 7. 18 óra
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
Szintén nem érdemes szó nélkül elmenned a napórahagyma mellett sem, mely valójában Sütő Ferenc Hagyma és ember című alkotása. A hagymát kibontva ábrázoló szobor napóraként működik.
Kép: hu.wikipedia.org.
OLVASD EL EZT IS!
- magyar csodák
- történelmi látnivalók
3 nemzeti kincs, amilyet nem láthatsz máshol
- magyar csodák
- különleges épület