3 lenyűgöző alagút, amin egyszer át kell menned
Hihetetlen mélységek, monumentális csodák, kihagyhatatlan helyek - íme, három rejtélyes, nagy múltú alagút, amit neked is látnod kell!

Nyereményjáték

Nyerj családi belépőt a szentendrei Skanzenbe: 2 darabot sorsolunk ki! (x)

Nyerj páros belépőt az októberi Femina Klubra, ahol eláruljuk a sikeres karrierváltás titkát!

Nyerj éves BBC History előfizetést! Az egyik legnépszerűbb történelmi magazin lehet a tiéd (x)

összesen 4 db játék
Ez is érdekelhet

Pöttyös a csíkossal, rózsaszín a fémhatásúval? Mutatjuk, mit mivel párosíts az otthonodban (x)

Finn életérzés a legjobb finn ételekkel a Bartókon: régi Nokiák, pannukakku és igazi, finn kávé (x)

Ősszel még jobb a Balatonra menni? Nincs tömeg, és rejtett kincseket rejteget a vidék (x)

Házilag is enyhíthetők a pollenallergia tünetei - Mutatjuk a leghatékonyabb módszereket (x)

Megvannak a 2017-es ősz divatszínei: gyönyörű színek jönnek, bár a szürke még marad picit

beauty and style

A legszebb esküvői dekorációk tökkel: őszi hangulat a javából »

Így tedd rendbe a kibolyhosodott ruhát - Olyan lesz, mint új korában »

Egy szemöldöke van a modellnek, de így is imádja a szakma - Neked is tetszeni fog »

retikül.hu
Top lájkolt cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Miután a földet és bizonyos mértékig az eget is meghódította, a mélységek felé is elindult az emberi képzelet, olyan hihetetlen mérnöki csodákat létrehozva, melyek látták az utazók a mai napig elámulnak.

Ha téged is vonzanak a rejtelmes, ugyanakkor monumentális, földalatti helyek, íme, három alagút, melyet nem hagyhatsz ki, ha épp arra jársz.

Orosz romantika a föld alatt: a moszkvai metró, Oroszország

Előbb-utóbb minden nagyváros szembetalálja magát azzal a problémával, amit terjeszkedése okoz a közlekedésben. Ha pedig a felszín nem szolgál kellő térrel ahhoz, hogy a felfokozott gazdasági tevékenységeket lebonyolítsák, a föld mélye kerül előtérbe. Moszkvában a többi európai nagyvároshoz képest későn épült meg az első földalatti vasútvonal, a beruházást csak a kommunista rezsim idején indították el.

A metróhálózatot 1931-ben kezdték el építeni, fejlesztése pedig a mai napig tart. Vannak azonban olyan részei, ahol nem csupán utasként érdemes elidőzni, ugyanis nem véletlen, hogy Moszkva földalatti világa nemzetközi hírnévre tett szert. A legrégebbi metróalagutak legnagyobb jelentősége monumentális méretük mellett az állomások különleges és gazdag díszítésében rejlik.

A lefelé haladó mozgólépcsők utasai a peronok között tágas csarnokba lépnek, ahol még szobrok is találhatók. A falakat többnyire rózsaszínű, néhol fekete márványlapok borítják, és csillárok fénye világítja meg a falakat ékesítő, hősi motívumokat ábrázoló szobrokat, mozaikokat, festményeket, faragványokat és díszvakolatokat.

A peronok meglehetősen szélesek, ami előbbiekkel együtt nem titkoltan azt a célt szolgálta, hogy a metró mind a külföldi, mind a helyi látogatókat elkápráztassa. Ha különleges hangulatra vágysz - az, hogy a modern Moszkva alatt egy sajátos, nosztalgikus világ rejlik, mindezt könnyen megadhatja -, mindenképp barangolj az itteni metróállomásokon és vonalakon, különös tekintettel a Novokuznyeckaja és Komszomolszkaja állomásokra.

A leghíresebb: Csalagút, Nagy-Britannia/Franciaország

A La Manche-csatorna alatt húzódó Csalagút, melynek létrehozása óriási lépést jelentett a szigetország és a kontinens között való közlekedés életében, a világ talán leghíresebb alagútja, melyen élete során minden utazónak át kell kelnie egyszer. Már csak amiatt a különleges élmény miatt is, hogy mélyen, a tenger alatt teszi meg útját.

Az Anglia és Franciaország közötti összeköttetés ötlete egészen a napóleoni időkig nyúlik vissza - az elképzelést ugyanis maga Napóleon is támogatta. A Csalagút - nyelvújítóink a csatorna és az alagút szavakat vonták össze e kifejezésben - megépítésére, melyet vasúti közlekedésre terveztek, 1986-ban adtak megbízást, majd 1990. október 30-án törték át azt a vékony kőzetfalat, mely a Csatorna krétakori mészkőmedrében haladó angol és francia fúrógépeket még elválasztotta egymástól.

Ez akkoriban kettős jelentőséggel bírt: Nagy-Britannia a szó szoros értelmében megszűnt szigetnek lenni, egyben elkészült a világ tenger alatt leghosszabban húzódó, pontosan 51,5 kilométer hosszú alagútja.

A Csalagút bejárata Anglia partjainál

A szervizalagútjainak köszönhetően teljes mértékben biztonságos Csalagút nemcsak a technika lenyűgöző eredménye -, hanem egyben a szervezés diadala is, mindemellett a nemzeti összefogás jelképe. Ha úgy döntesz, Franciaország északi partvidékéről egy-két napra Angliába látogatsz, a Calais közelében fekvő Coquelles városából kell elindulnod, hogy Dover mellett, Folkestone-nál érd el a túlpartot.

Az újkor mérnöki csodája: Temze-alagút, Nagy-Britannia

A lovagi címre emberi lény nem volt még méltóbb, mint Marc Brunel, aki a híres Temze-alagút létrehozásához nélkülözhetetlen fúrópajzsot megalkotta - tartották egykor az angolok. Az alagút létrehozását a gazdasági kényszer sürgette, ugyanis az 1800-as évek elején a London Bridge-en naponta négyezer lóvontatású szekér és kocsi kelt át a túlpartra, miközben közel négyszáz révész húzott hasznot a személy- és áruszállításból.

A zavartalan forgalom biztosítása érdekében a mérnököknek a világ első víz alatt húzódó alagútját kellett megtervezniük és kivitelezniük. Az 1825-ben megkezdett és 1843-ban befejezett, emberfeletti munkával készült alagutat július 26-án a fiatal Viktória királynő és Albert herceg avatta fel. A végpontjain lendületesen kanyargó lépcsőkkel és csodás dekorációs elemekkel ellátott, régen csak gyalogosok által használt alagút ma a londoni metróhálózat részét képezi, az egykor tervezett téglafalak pedig ma is az újkor egyik legjelentősebb mérnöki csodájának állítanak emléket.

A Temze-alagút egykori lejárata napjainkban

Arról, hogy az idelátogatók ne felejtsék el, hogy egykor itt adtak vidám, gyertyafényes vacsorákat az Alagút Klub elkötelezett tagjai, a Brunel Museum gondoskodik, ahonnan szervezett túrákat indítanak az alagút alaposabb, titkokban, érdekességekben és történelmi tényekben gazdag felfedezésére.

Cikkünk a Hetven építészeti csoda szerte a világból című könyv alapján készült.

A Tádzs Mahal, Sydney operaháza, a Golden Gate híd, az Empire State Building vagy épp a London Eye - a világ legnagyszerűbb építményei közé tartoznak, melyek megragadják a képzeletet, ámulatba ejtenek, lenyűgözik az álmodozásra hajlamos utazót épp úgy, mint a technika szerelmeseit. Ha az első rácsodálkozás után többet szeretnél megtudni a világ leghíresebb épületeitől, érdemes kézbe venned ezt a könyvet, melyben tervező építészek, mérnökök, építészettörténészek nemzetközi csoportja ad választ a legfontosabb kérdésekre, és vázolja föl az emberi tehetségnek és teremtőerőnek az építészet terén elért fantasztikus fejlődését, i.e. 500 tájától egészen napjainkig. A könyvben tárgyalt építmények többsége vagy a legmagasabb, vagy a leghosszabb, vagy a legszélesebb a maga nemében, azonban mindegyik több ennél: valódi csoda, melyet egyszerűen látni kell!

Kiadja az Athenaeum Kiadó.
A könyv ára 6990 forint.
A könyvet itt rendelheted meg. »

OLVASD EL EZT IS!

templom
  • olaszország
  • franciaország

A világ 7 földalatti csodája

Blog.hu ajánló