Sokan rosszul gyűjtik a szelektív hulladékot: hol hibázzák el a legtöbben?

Már zöld a szívünk, de még keveset szelektálunk.

Húsvéti tojásvadászat
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Az elmúlt évtizedben, leginkább a házhoz menő szelektív hulladékgyűjtés bevezetésének és elterjedésének köszönhetően, megduplázódott a csomagolási hulladékot rendszeresen szelektíven gyűjtők aránya. Ma már tízből kilenc magyar lakos vallja magáról azt, hogy változó rendszerességgel, de szelektíven gyűjti a hulladékot - derül ki az Italos Karton Környezetvédelmi Egyesülés - IKSZ - legfrissebb felméréséből.

A legtöbben a műanyagot - 92% - és a papírt - 86% - szelektálják, de saját bevallásuk szerint a fémet is külön gyűjtik. Azonban ez a szelektíven gyűjtött anyagok mennyiségében nem nyilvánul meg, hiszen az italos kartonok mintegy 80%-a a valóságban még mindig a kommunális hulladékba, azaz a lerakókra kerül.

Felmérésekkel egy tisztább jövőért

Az IKSZ célja, hogy népszerűsítse az italos kartondobozok szelektív visszagyűjtését és újrahasznosítását, ezért rendszeresen végez szakmai kutatásokat és felméréseket a magyar lakosság szelektív hulladékgyűjtési szokásairól. Az októberi, 1023 fő megkérdezésével készített online felmérésből kiderült, hogy az elmúlt tíz év során 46%-ról 90%-ra emelkedett a csomagolási hulladékokat valamilyen rendszerességgel szelektáló lakosok aránya.

Magyarországon a szelektív hulladékgyűjtés valamilyen formája a lakosság körülbelül 71-80%-a számára elérhető, azonban az infrastruktúra kiépítettsége mellett a motiváció is kiemelkedően fontos szempont. A felmérésben megkérdezett lakosok 89%-a környezetünk tudatos védelmét, 53%-a pedig a családtagoknak és másoknak történő példamutatást jelölte meg annak okaként, amiért részt vesz a szelektív gyűjtésben.

Zöld szemléletünk megerősödését és az erős elköteleződést mutatja az is, hogy a felmérésben megkérdezetteknek csupán 8%-a nyilatkozott úgy, hogy számára a gyűjtésben a legfőbb motiváló tényező az, hogy azzal csökkenthető a szemétszállítás díja. A felmérésben megkérdezettek 35%-a, azaz 363 fő állította önmagáról, hogy nem gyűjti szelektíven a csomagolási hulladékot.

A cikk az ajánló után folytatódik

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. Podcast-sorozatunk legújabb részében a testpozitivitás került terítékre. Tényleg építő jellegű vagy egyre egészségtelenebb a body positivity mozgalom? Mitől függ a testünkkel való viszonyunk? Miért mennek általában a nők plasztikáztatni?

Promóció

A nem szelektálók 14%-ának otthonában fizikailag nincs erre lehetőség, míg 18%-uk arra hivatkozik, hogy a gyűjtés nagyon macerás, 21%-uk arra, hogy a gyűjtött hulladék nem fér el, 13%-uk arra, hogy a folyamat időigényes, 16%-uk arra, hogy a hulladékgyűjtő sziget messze van, 15%-uk pedig arra, hogy nincs ideje kiöblíteni a hulladékokat a kidobás előtt. Az olyan, a szelektív hulladékgyűjtésben beállt változások, mint a ritkább elszállítás, szintén negatívan hatnak a lakosság attitűdjére.

Ki mit gyűjt?

Megvizsgálták azt is, hogy mely csomagolási hulladékot gyűjtik leginkább a magyarok. A megkérdezettek saját bevallásuk szerint a legnagyobb mértékben, 93%-ban a műanyag palackokat és flakonokat szelektálják. A papírhulladékot a válaszadók 86%-a, a fém- és alumíniumdobozokat 70%-a válogatja anyaga szerint. Sajnos a rangsor végén található az italos kartondobozok szelektív gyűjtése, a megkérdezettek 62%-a gyűjt eltérő rendszerességgel.

A környezetvédelmi szervezetnek jelenlegi is zajlik egy fiatalokat célzó edukációs pályázata a Facebookon Aktiváld a környezeted címmel. A pályázat keretében 12-19 éves tanulókat buzdítanak arra, hogy egy rövidfilmben mutassák be, hogyan motiválják családtagjaikat, osztálytársaikat, barátaikat a környezet védelmére, ezen belül pedig a szelektív hulladékgyűjtésre, illetve az italos karton gyűjtésére.

- Örömteli tény, hogy a felmérésben megkérdezettek immár fele tudja, hogy az italos kartondoboz egy összetett, azaz társított csomagolás, mely papírból, alumíniumból és műanyagból áll - mondta Baka Éva, az IKSZ ügyvezető igazgatója.

- A felmérésből az is kiderül, hogy a tejek és gyümölcslevek csomagolását saját bevallásuk szerint a válaszadók 38%-a dobja a kommunális hulladékba. Azonban a lakosság környezettudatosabbnak gondolja magát, mint amennyire valójában az, mert a mért adatok szerint az italos kartondobozok 80%-a végzi a szemétben az újrahasznosítás helyett - tette hozzá az igazgató.

Az IKSZ célja, hogy folyamatosan javítson ezen az arányon, amit tájékoztatással, személetformálással kíván elérni, rávilágítva arra, hogy a tejek, gyümölcslevek csomagolásául szolgáló italos kartondoboz 75%-a papír, mely akár ötször-tízszer is újrahasznosítható. A szelektíven gyűjtött italos kartondobozokból újra papírtermékek készülnek, ezzel több száz fát óvva meg a kivágástól.

Ezt is szeretjük