Furcsa ügy Tarlós körül - 3 milliárd forint a tét

Magánérdekeket szolgál?

Ellenzéki össztűz alatt a római-parti mobilgát. Miért van olyan égető szükség rá?

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Hiába tiltakozott az ellenzék, Tarlós István közölte: meg fogják építeni a mobilgátat a Római-parton, egyben törvénymódosítást kezdeményez a Római-part üdülőövezeti besorolása miatt, szándéka szerint a továbbiakban csak sport- és rekreációs jellegű épületeket lehetne építeni a területen.

Az LMP korábban azt javasolta a fővárosi és a III. kerületi önkormányzatnak, hogy álljon el a római-parti árvízvédelmi mű továbbtervezési tervétől a természeti értékek védelme érdekében.

Magánérdekeket szolgál?

Szél Bernadett, a párt parlamenti képviselői csoportjának vezetőhelyettese, Heltai László, az LMP szóvivője és Várnai László önkormányzati ügyvivő pénteken az MTI-nek küldött közleményükben azt írták, nem kell közpénzből magánérdeket szolgáló gát a Római-partra.

Közlésük szerint míg Horvátországban buldózerekkel bontják el az illegálisan épült nyaralókat, addig Magyarországon a szabálytalanul épült ingatlanok tulajdonosai központi jutalmat kapnának: 4 milliárd forintból védenék meg ártéri vagy hullámtéri építményeiket - a védmű 3-3,5 milliárd forintba kerülne, a szerk.

Az ártérre és hullámtérre felelőtlenül és szabálytalanul építkezőknek szerintük nem jár védelem, különösen nem az adófizetők milliárdjaiból.

Álláspontjuk szerint az árvízvédelmi mű elkészítésével elpusztítanák Budapest utolsó természetes Duna-partját. Úgy látják, a természeti értékek, a százezrek kikapcsolódását biztosító táj és kultúra megvédése fontosabb, mint néhány ingatlantulajdonos lobbiérdeke.

Közölték, a terv hallgat arról, hogy a gát megépítésekor eltűnne az ártéri erdő, több száz öreg, hatalmas, pótolhatatlan fát vágnák ki; eltűnne Római-part százéves hangulata, megszűnne az evezős és kultúrélet, veszélybe kerülne Budapest utolsó természetes sóderes Duna-partja.

A terv a Jobbiknak sem tetszett, mint közölték, felháborító és elfogadhatatlan, hogy 4 milliárd forint közpénzből izraeli ingatlanberuházások védelmére akarnak mobilgátat építeni a budapesti Római-parton. A Jobbik szerint a mobilgát elsősorban külföldi - főleg izraeli - tulajdonú elérhetetlen és felelősségre vonhatatlan offshore cégek által folytatott ingatlanberuházásokat védene a magyar adófizetők pénzéből.

A párt hangsúlyozta, a beruházók tudták, hogy ahová építenek, az a Duna-meder része, így kiemelten magas az árvízkockázat, amelynek kiküszöbölésére szolgálhat a mobilgát felépítése.

Tarlós nem enged

A főpolgármester mindezek ellenére bejelentette, a mobilgátat meg fogják építeni, az ellene szóló érveket szakmailag mérhetetlenül gyengének tartja. A főpolgármester elmondta, még kerületi polgármesterként nem egyszer kezdeményezte, hogy ne üdülőövezetként tartsák nyilván a területet. Mivel ez nem változott, a kerületi építési hatóságnak nem volt mérlegelési jogköre, üdülőépítésre ki kellett adnia az engedélyeket, azt pedig már semmi nem tiltja, hogy valaki életvitelszerűen használja a nyaralóját - magyarázta. A további építkezések megelőzésére új övezeti besorolás létrehozását várja a törvényhozástól. Ugyanakkor 70 olyan lakóépület is van a területen, amely az 1920-as és 1930-as években legálisan lakóháznak épült - mutatott rá.

8 milliárd forint lenne a másik gát

A főpolgármester reagált azokra a felvetésekre is, amelyek szerint a mobilgát nyomvonalát nem a parton, hanem a Nánási út-Királyok útja szakaszon kellene vezetni. Szavai szerint ez egy nagy átmérőjű vízfőnyomócső és egy nagynyomású gázvezeték pótlása, valamint a betonfalas technológia miatt 8 milliárd forintba kerülne, vagyis 4,5 milliárd forinttal több közpénzbe, mint a főváros által választott megoldás.

Szólt arról is, hogy a védművet 2002 óta ígérte Demszky Gábor korábbi főpolgármester, sőt, 2006-ban hajón érkezett Gyurcsány Ferenc akkori kormányfővel az árvíz idején, és megígérte a mobilgátat. A mostani kormány és a főváros viszont forrást is szánt a beruházásra és a tervek is készülnek - mondta.

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban az AI, vagyis a mesterséges intelligencia előretöréséről, jövőjéről és esetleges veszélyeiről dilemmázzunk. Valóban elveheti a munkánkat az AI? Kell-e félnünk a mesterséges intelligenciától? Hogyan hasznosítható az oktatásban? Teremthet munkahelyeket? Többek között ezekre a kérdésekre keresi a választ Szertics Gergely AI szakértő, Kazár Zalán Kristóf, a Femina vezető szerkesztő-újságírója és Pintér Ada műsorvezető.

Promóció

A főpolgármester egyben hangsúlyozta: a föveny érintetlen marad, a plázst észak felé meg is hosszabbítják. A tervezett fakivágásról pedig azt mondta, hogy minden egyes fát felmértek, a kiöregedettek áldozatul esnek a nyomvonalon, de újrafásítanak majd, és favédelmi tervet is kidolgoztak. Megjegyezte: a mobilgát elemeit az árvízmentes időszakban nem a helyszínen tárolják, így a parton sétálók legfeljebb a négy méter széles sétányburkolatot észlelhetik. Tarlós egyben bejelentette azt is, a védmű építésével kapcsolatban a Magyar Tudományos Akadémia szakbizottságától és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem geotechnikai tanszékétől is szakvéleményt kért.

Megszavazták

A Fővárosi Közgyűlés előző héten pénteken döntött arról, hogy Budapest továbbtervezi a római-parti árvízvédelmi művet. A Fidesz-KDNP 14 igen, a volt LMP-s és egy jobbikos képviselő négy nem szavazata mellett, valamint két jobbikos és az MSZP-s képviselők 11 tartózkodásával fogadta el a határozatot.

Ezt is szeretjük