Az elmúlt évtizedek legbotrányosabb reklámjai

Ma nem engedélyeznék azokat a reklámokat, melyek korábban tucatszámra díszelegtek világszerte.

Nyereményjáték

Nyerj Magyarország természeti csodái című könyvet, és ismerd meg hazánk legértékesebb kincseit!

Nyerd meg a Juno mesél című tündéres mesekönyvet! Minden kislány kedvence lesz

Nyerj közel 15 000 forint értékű, Natics prémium kozmetikumokat!

összesen 3 db játék

Ez is érdekelhet

Házilag is enyhíthetők a pollenallergia tünetei - Mutatjuk a leghatékonyabb módszereket (x)

2 perc alatt lett éles a látása Katának, ma már nem is tudja, milyen volt szemüvegesnek lenni (x)

Észbontó programsorozat igen neves hazai és külföldi előadókkal, amiből 300 előadás és koncert ingyenes! (x)

Az utazás legfontosabb kelléke, és nem csak a fotózás miatt - Ezerszer könnyebb így nyaralni (x)

Milyen színű a szemed? Mutatjuk, melyik ékszer emeli ki legjobban a tekinteted

beauty and style

Idd ezt lefekvés előtt, és garantált a 8 óra alvás »

Szuper recept zsírosodó hajra: friss, puha tincsek, gyakori mosás nélkül »

Káprázatos anyagokkal várja az őszt az olasz divatház »

retikül.hu

Top lájkolt cikkek

bmi kalkulátor

nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Manapság már nem ritka, hogy egy reklám fennakad a cenzúra rostáján, mert ízléstelen a megjelenése, vagy sértő az üzenete. A jogvédők vagy akár a fogyasztóvédelem is kifogást emelhet egy-egy hirdetés ellen, ha az botrányos tartalmat közvetít.

Hasonló véleménynyilvánításra száz évvel ezelőtt is volt lehetőség, de a tiltakozók nem sokat tehettek, hiszen akkoriban még ismeretlen volt a reklámjog, reklámtörvény vagy reklámetika fogalma. Ráadásul a női és kisebbségi jog is gyerekcipőben járt, ezért aztán a kereskedők bátran viccelődhettek a kontójukra, nem csoda, hogy a korabeli reklámok hemzsegtek az előítéletektől, a rasszista és szexista szlogenektől.

Chlorinol-plakát
A Fairy soap hirdetése
Drummond-hirdetés

Fajgyűlölő üzenet a plakátokon: Chlorinol és Fairy Soap

A te mamád nem Fairy szappannal mosdat téged? - kérdezi a bájos szőke amerikai kisgyerek szakadt kis néger társától a Fairy cég 1936-os reklámplakátján. A hirdetés a színesbőrűek kárára való viccelődés mintapéldája, de ne hidd, hogy ez a fajta üzenet előzmények nélküli. A Chlorinol mosószóda 1890-es plakátja szintén a feketéken élcelődik, azzal hirdetve terméke hatékonyságát, hogy a szóda még a néger gyereket is kifehéríti.

Ez a fajta nyílt rasszista üzenet egyébként nem volt ritkaság akkoriban, a kereskedők előszeretettel építettek az előítéletekre. Sajnos, volt is mire, hiszen az Államokban még a 19. század elején is legális volt a rabszolgamunka és a feketék megalázása.

Bár a rabszolgaságot 1865-ben eltörölték, az előítéletek ezzel nem szűntek meg, amint azt a 70 évvel későbbi Fairy szappanreklám is bizonyítja. Érdekes egyébként, hogy az 1892-ben alapított gyár korábbi hirdetéseire nem volt jellemző ez a fajta fajgyűlölő szemlélet, a tulajdonos, Nathaniel Fairbanks idején még csak a kislányembléma és pár szappanbuborék volt a plakátokon.

Valószínű, hogy a kirívóan sértő plakát hátterében a harmincas évek gazdasági válsága, a kereskedők általános elkeseredettsége és az újra fellángoló fajgyűlölet állt.

Nyíltan szexista hirdetések: Drummond és Van Heusen

A feketék kigúnyolása mellett a nőket alázó hirdetések is elég gyakoriak voltak, főleg az 1950-es, 1960-as években, amikor a férfitermékeket gyártó cégek még rá is tettek egy lapáttal a nemek közötti egyenlőtlenségre. Példa erre a férfipulóvereket gyártó Drummond cég hirdetése, melyen két férfi áll a világ tetején, fejük felett az öntudatos szlogennel: A férfiak jobbak, mint a nők.

A reklám egyébként a neves amerikai Esquire divatmagazinban jelent meg 1959-ben, és, mivel a lapot főleg férfiak forgatták, nem is tiltakozott ellene senki.

A még ma is létező ausztrál ruhagyár, a Van Heusen hirdetése még ennél is hímsovinisztább hirdetéssel állt elő. A reklámozott termék, a nyakkendő gyakorlatilag elsikkad a plakáton a kiskirályként terpeszkedő férfi és az előtte cselédként térdelő nő képe mellett. A nyíltan szexista reklám ma valószínűleg tiltakozási hullámot indítana el, de akkoriban megengedett volt, hiszen a cég komplett sorozatot jelentetett meg hasonlóan szexista hirdetéseiből.

Tudtad?
Az Egyesült Államokban csak 1964. július 3-án, tömeges polgárjogi megmozdulások után született átfogó törvény a feketék és a nők diszkriminációja ellen.

Vérlázító megtévesztés: Camel dohányreklám

A cigaretta és a hozzá kapcsolódó kampány még ma is az egyik legingoványosabb terület a reklámszakmában, de 50 évvel ezelőtt sem volt ez másképp. Az 1913-ban alapított Camel amerikai dohánycéget is sok támadás érte különc, sokszor botrányos hirdetései miatt.

A Camel hirdetése
A Van Heusen hirdetése

Az egyik legfelháborítóbb az 1946-os hirdetés volt, amikor a hazai piac fellendítésére megalkották A legtöbb orvos Camelt szív! szlogent. A hirdetésben szinte üdvözítő és kívánatos szokásnak állították be a füstölgést, melyet az orvosok akár receptre is felírhatnának, annyira ártalmatlan. Mai szemmel nézve ez nyílt félrevezetés, de akkoriban a dohánylobbi felette állt az elveknek, így a Camel hirdetése - női és férfi változatban - még évekig sikerrel futott a sajtóban.

A dohány egyébként is nagy üzlet volt, az 1950-es években valóságos cigarettakultusz tombolt, cenzúra pedig szinte nem is létezett. Csak jóval később, 1970-ben tiltották be végleg a cigarettareklámokat az USA-ban, amikor aggasztóan megszaporodott a dohányzás miatti halálozások száma.

Fotók: boredpanda.com.

Blog.hu ajánló