3 botránykampány, amit szinte azonnal betiltottak
A sokkoló vagy bizarr kampányok gyakran fennakadnak a közvélekedés cenzúráján. Íme, három eset, amikor éppen a jó ügy fulladt kudarcba.
- A természet ihletet ad (x)
- Így okosítsd fel az irodát! (x)
- Jótékonysági főzés Dobó Ágival (x)
- „Szeretek vezető lenni, de még jobban szeretem, hogy nőként lehetek az” (x)
- Idén visszatér az egyik legnépszerűbb hazai gyereknapi program (x)
- Huawei szupereszköz: az iroda parancsnoki hídja (x)
- 5 tipp, hogy a megfelelő laptopot válaszd az utazáshoz (x)

- Mi Portugália fővárosa? 10 kvízkérdés Európa országairól, amit illik tudni
- 10 kérdéses villámkvíz a magyar gasztronómiáról: milyen töltelék van a Gundel-palacsintában?
- Melyik oldalon található a máj? 8 kérdéses kvíz az emberi szervezet felépítéséről
- Az erős szexuális vonzalom 7 legfőbb jele - Már az ismerkedés során észreveheted őket
- Nem ébredés után mutatja a valós testsúlyt a mérleg - Mikor kell méredzkedni a tudomány szerint?
A kampányok - szolgáljanak bármilyen nemes célt -, ha túl erőszakosan igyekeznek eljuttatni üzenetüket a címzettekhez, könnyen fennakadhatnak a köz- és jó ízlés rostáján.
Az alábbi kezdeményezések is erre a sorsra jutottak, de mivel a negatív reklám is reklám, készítőiknek még így is sikerült előremozdítaniuk ügyüket.
Terhes tinik: az angolokat sokkolta a kampányfilm
Az angol Leicester városának egészségügyi hatósága tavaly májusban döntött úgy, hogy drasztikus kampányt indít a tinédzserterhességek növekvő számának megakadályozására. A diákok felelőtlen szexuális élete, a fogamzásgátlás hiánya és a kiskorúak teherbeesése az utóbbi években olyan méreteket öltött Leicesterben - és szerte Angliában -, hogy a hatóságok kénytelenek voltak akcióba lendülni. A hagyományos röplapok, tájékoztatók és plakátok mellett egy kampányfilmet is készítettek, ez utóbbi azonban annyira sokkolóra sikeredett, hogy a You Tube-ra kerülése után már 24 órával - a felháborodott kommentelők nyomására - be is tiltották a lejátszását.
A videóban egy terhes tini látható, aki egy játszótéren ad életet gyermekének, osztálytársaitól körülvéve. Kétségtelen, hogy az üzenet elég direkt volt ahhoz, hogy a nemtörődöm kamaszok figyelmét is felkeltse, de a homokozóban vajúdó gyereklány még az elszánt aktivistáknál is kiverte a biztosítékot.

A gyerekanyák problémája egyébként máig komoly szociális kérdés a briteknél, időről időre elő is kerül valamilyen figyelemfelkeltő kampány formájában, a magyar zenetévén például Tinimamik címmel fut hasonló műsor.
Kétértelmű utalás: felfordult a franciák gyomra a plakáttól
2010 februárjában Franciaország egy dohányzás elleni plakát miatt kirobbant botránytól volt hangos. A franciák híresen ledér természete a történelem során sok szexuális kilengést elnézett már, de ez a plakát már az ő toleranciaszintjüknek is sok volt.
- A dohányzás rabszolgává tesz - szólt az ártalmatlan felirat, de nem is emiatt, hanem a felette sorjázó fotók miatt vonultak utcára a tiltakozók.
A plakáton három, férfialak előtt térdelő kamasz volt látható, szájukban egy-egy cigarettával, melynek vége gyanúsan eltűnt a férfi nadrágjának redőiben, ráadásul épp ágyéktájon. Az orális szexre való egyértelmű utalás és a gyerekpornós beállítás annyira felháborította a közvéleményt, hogy a hétfőn debütált kampányplakát miatt keddre már országszerte állt a bál. A füstmentességért küzdő egészségügyi szervezet azzal védekezett, hogy drasztikus fellépésük oka egy szomorú statisztika volt, mely szerint a 12 és 25 év közötti francia fiatalok 40%-a dohányzik.

A plakátokat végül nem is a köznép, hanem a dohánygyárak nyomására vették le, melyek kikérték maguknak, hogy fiatalokkal erőszakoskodó, aberrált pedofilokkal azonosítsák őket.
Spontán ölelkezés: a rendőrség betiltotta az összeborulást
A fent említett kampányok túlkapásai és cenzúrájuk minden egészséges lelkű ember számára érthetőek, de, hogy a szimpla, spontán ölelésre buzdító akció miért csípte a rendőrök szemét, az máig rejtély. Pedig az ausztrál Juan Mann kampánya, melyet Free Hugs vagyis Ingyen Ölelés névre keresztelt, szintén be lett tiltva, pedig még a közízlést sem sértette. A fiatalembernek egyik magányos utazása adta az ötletet, mivel szentül hitte, hogy egy szívből jövő ölelés közel hozhatja a közönyös járókelőket egymáshoz. A nagy összeborulásnak híre ment, egyre többen kapták kezükbe a táblát - utcán és reptéri várókban -, boldogsághormonokat felszabadító, baráti ölelést koldulva.
A kampány gyorsabban terjedt, mint a vírus: Juant még a híres amerikai műsorvezető, Oprah Winfrey is meghívta műsorába, hogy eképp támogassa a bolondos magánakciót. Az össznépi összeborulásnak végül a rendőrség vetett véget, a hatóság ugyanis úgy döntött, betiltja a furcsa kampányt.
Május 31-én van a Dohányzásmentes Világnap, amelyet az ENSZ Egészségügyi Világszervezetének (WHO) kezdeményezésére 1988 óta minden évben megtartanak. A nemzetközi nap célja, hogy felhívja a figyelmet a dohányzás egészségügyi kockázataira. Ezen a napon szeretnénk felhívni a figyelmet az életmódváltás fontosságára, és arra, hogy a váltásban minden megtett apró lépés számít!
Promóció
Juan a kampány weboldalán elég szűkszavúan utal az okokra: a közfelelősségre és a bürokrácia útvesztőjére.

Ennek ellenére nem tűnik csalódottnak, mivel elérte célját: egy zárkózott és közönyös világban spontán, baráti közeledésre buzdított sok száz ismeretlent.