Az 5 legnagyobb tévhit a garanciával kapcsolatban

Mikor jár vissza a pénzed, és mikor kérhetsz cserét? Ha nem vagy biztos a válaszokban, ideje elmélyedned a témában.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Ha tartós fogyasztási cikket veszel, jár hozzá garancia is. Ez röviden egyfajta biztosítékot jelent, hogy, ha komolyabb probléma adódna a termékkel, ne vesszen kárba a pénzed.

A garanciáról a tapasztalatok szerint mindenki hallott, ám még ma is sokan bizonytalanok azzal kapcsolatban, hogy pontosan hogyan és milyen esetekben érvényesíthetik a garanciához köthető jogaikat, így tévhitek is szép számmal forognak közszájon.

Ezúttal a legnagyobbakról rántjuk le a leplet.

A garancia nem lehet egy évnél hosszabb idejű

A garancia mibenlétét törvény határozza meg, és ez alapján mind a vásárlónak, mind a gyártónak meghatározott jogai és kötelezettségei vannak. A garancialevél biztosítja, hogy az árunak a jótállási időtartam alatt történő meghibásodása nem a fogyasztó felelőssége, sokkal inkább a gyártó termékének nem megfelelő minősége az oka.
De mennyi időre is szól a garancia? Egyfelől létezik a kötelező, másfelől pedig az önként vállalt jótállás. Előbbi tartós fogyasztási cikkek esetében valóban csak egy évre szól, de ettől még az önként vállalt garancia lehet sokkal hosszabb idejű.

A lakásépítéssel kapcsolatos kötelező jótállási idő például három évre szól, az egyes javító-karbantartó szolgáltatásokra vonatkozó kötelező jótállás időtartama pedig hat hónap. Az önként vállalt jótállás időtartamát a gyártó vállalja az ehhez kapcsolódó kötelezettségekkel együtt.

Tudtad?
A világmárkák esetében a hosszú, akár tíz évre szóló garancia a termék professzionális minőségét kommunikálja. Az üzenet célja pedig minden esetben a vásárlói bizalom erősítése.

Csak a vásárlás helyszínén reklamálhatsz

A néhány napja vásárolt drága tévé vagy konyhai eszköz máris meghibásodott? Tévhit, hogy minden esetben csak a vásárlás helyén panaszkodhatsz.

Mivel a termékre vonatkozó adásvételi szerződést a kereskedővel vagy a forgalmazóval kötöd, valóban igaz, hogy reklamációdat is a vásárlás helyszínén kell jelezned, ez alól azonban vannak kivételek. A vonatkozó rendelet ugyanis kimondja azt is, hogy a fogyasztó a kijavítás iránti igényét a forgalmazó által a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálatnál közvetlenül is megteheti.

Jó, ha tudod!
Az, hogy a javítást közvetlenül a szervizben magad is kérheted, nem jogosítja fel a kereskedőt arra, hogy ne foglalkozzon a problémáddal. Ne hagyd hát magad lerázni.

A hibás árut kötelező azonnal cserélni

Sajnos nem ilyen egyszerű a helyzet. Első körben kérhetsz ugyan a kijavítás helyett cserét, ha azonban a választott szavatossági igény teljesítése lehetetlen, vagy az a kereskedőnek aránytalan többletköltséget eredményezne, akkor nem köteles teljesíteni a kérésed.
Ha sem kijavításra, sem kicserélésre nincs jogod, vagy a kereskedő ezeket nem vállalta, megfelelő árleszállítást igényelhetsz, vagy elállhatsz a szerződéstől.

A kijavítást vagy kicserélést megfelelő határidőn belül, a jogosultnak okozott jelentős kényelmetlenség nélkül kell elvégezni. Ha a hibás áru kijavítását megfelelő határidőre nem vállalja a kereskedő, vagy nem végzi el, a hibát a kötelezett költségére kijavíthatod, vagy mással kijavíttathatod.

Ha nincs garancia, nem lehet reklamálni sem

Ha nincs semmiféle garancia a vásárolt termékedre, akkor is van lehetőséged reklamációt tenni. A Polgári Törvénykönyv hibás teljesítésről szóló fejezete ugyanis - fogyasztói szerződés esetében - két év szavatossági időt biztosít, mely alatt ugyanazt kérheted, amit jótállás esetén.

A két év első hat hónapjában áll fenn az a törvényi védelem, mely szerint ellenkező bizonyításig úgy kell tekinteni a meghibásodást, mint ami már a teljesítéskor megvolt. A bizonyítás tehát a forgalmazó érdekkörében merül fel. A második 18 hónapban - vita esetén - a fogyasztó bizonyíthatja állítását. Ha nincs megoldás, a területileg illetékes békéltető testületekhez fordulhatsz. A kifogás előterjesztését követően jegyzőkönyvet kell felvenni, rögzítve a panaszod mibenlétét és pontos körülményeit.

A reklámok túloznak, mert túlozhatnak

A gyártónak vagy a forgalmazónak különösen ügyelnie kell arra, mit tüntet fel az áru címkéjén, és mit kommunikál az áruval kapcsolatban a reklámokban. Az utóbbiakban közölt üzenet ugyanis nem lehet megtévesztő, és valótlanságot sem állíthat. A törvény előírja, hogy a szolgáltatásnak a teljesítés időpontjában alkalmasnak kell lennie azokra a célokra, melyekre más, azonos fajtájú szolgáltatásokat rendszerint használnak.

Rendelkeznie kell továbbá azzal a minőséggel, illetve nyújtania kell azt a teljesítményt, mely azonos fajtájú szolgáltatásoknál szokásos, és amelyet a jogosult elvárhat, figyelembe véve a gyártónak vagy képviselőjének a reklámban vagy az áru címkéjén megjelenő nyilvános kijelentését.

Az anyaság kihívásai cukormáz nélkül

A Femina Klub júniusi vendége Ráskó Eszter humorista lesz, akivel Szily Nóra, az estek háziasszonya többek között az anyaság és a nőiség kihívásairól beszélget. Vajon létezik-e recept a gyerekneveléshez? Miért olyan káros a tökéletes anya mítosza? Hogyan lehet az önazonosság és az önfelvállalás révén a nőknek felvértezni magukat a 21. századi normákkal szemben?

További részletek: femina.hu/feminaklub

Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.

Időpont: 2024. június 3. 18 óra

Helyszín: Thália Színház

Promóció

Ha mindez nem teljesül, azaz a vásárolt termék egyáltalán nem rendelkezik a reklámokban feltüntetett tulajdonságokkal, szintén jogosan tehetsz panaszt, akár a fogyasztóvédőknél is.

Ezt is szeretjük