Az 5 legnagyobb tévhit a garanciával kapcsolatban
Mikor jár vissza a pénzed, és mikor kérhetsz cserét? Ha nem vagy biztos a válaszokban, ideje elmélyedned a témában.

Nyereményjáték

Nyerj egyéves előfizetést a népszerű BBC History történelmi magazinra! (x)

Nyerj páros belépőt a novemberi Femina Klubra, ahol megtanítunk nemet mondani!

Nyerj Adrienne Feller kozmetikumokat Hollóházi Porcelán fülbevalóval! (x)

összesen 4 db játék
Ez is érdekelhet

Többé nem kell tisztogatni a csempék közti hézagot, sem más fugát (x)

Beindul a D-vitamin-termelődés, és javítja a közérzetet: töltődj fel bioszoláriummal télen is! (x)

Csak úgy versengenek érte az emberek! Hihetetlen, mit építenek a fővárosban (x)

5 kihagyhatatlan film, amit még premier előtt megnézhetsz! (x)

Schell Judit lerántja a leplet a férfi-nő kapcsolat titkairól - Megéri a múltba révedni? (x)

beauty and style

Egy átlagos nő feküdt le a kamerák elé, de valaki más kelt fel »

Zsírégető séta otthon: napi 12 perc mozgással már látható lesz a változás »

Csodás őszi esküvői dekorok erdei bogyókkal - Ez is lehet romantikus »

retikül.hu
Top lájkolt cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Ha tartós fogyasztási cikket veszel, jár hozzá garancia is. Ez röviden egyfajta biztosítékot jelent, hogy, ha komolyabb probléma adódna a termékkel, ne vesszen kárba a pénzed.

A garanciáról a tapasztalatok szerint mindenki hallott, ám még ma is sokan bizonytalanok azzal kapcsolatban, hogy pontosan hogyan és milyen esetekben érvényesíthetik a garanciához köthető jogaikat, így tévhitek is szép számmal forognak közszájon.

Ezúttal a legnagyobbakról rántjuk le a leplet.

A garancia nem lehet egy évnél hosszabb idejű

A garancia mibenlétét törvény határozza meg, és ez alapján mind a vásárlónak, mind a gyártónak meghatározott jogai és kötelezettségei vannak. A garancialevél biztosítja, hogy az árunak a jótállási időtartam alatt történő meghibásodása nem a fogyasztó felelőssége, sokkal inkább a gyártó termékének nem megfelelő minősége az oka.
De mennyi időre is szól a garancia? Egyfelől létezik a kötelező, másfelől pedig az önként vállalt jótállás. Előbbi tartós fogyasztási cikkek esetében valóban csak egy évre szól, de ettől még az önként vállalt garancia lehet sokkal hosszabb idejű.

A lakásépítéssel kapcsolatos kötelező jótállási idő például három évre szól, az egyes javító-karbantartó szolgáltatásokra vonatkozó kötelező jótállás időtartama pedig hat hónap. Az önként vállalt jótállás időtartamát a gyártó vállalja az ehhez kapcsolódó kötelezettségekkel együtt.

Tudtad?
A világmárkák esetében a hosszú, akár tíz évre szóló garancia a termék professzionális minőségét kommunikálja. Az üzenet célja pedig minden esetben a vásárlói bizalom erősítése.

Csak a vásárlás helyszínén reklamálhatsz

A néhány napja vásárolt drága tévé vagy konyhai eszköz máris meghibásodott? Tévhit, hogy minden esetben csak a vásárlás helyén panaszkodhatsz.

Mivel a termékre vonatkozó adásvételi szerződést a kereskedővel vagy a forgalmazóval kötöd, valóban igaz, hogy reklamációdat is a vásárlás helyszínén kell jelezned, ez alól azonban vannak kivételek. A vonatkozó rendelet ugyanis kimondja azt is, hogy a fogyasztó a kijavítás iránti igényét a forgalmazó által a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálatnál közvetlenül is megteheti.

Jó, ha tudod!
Az, hogy a javítást közvetlenül a szervizben magad is kérheted, nem jogosítja fel a kereskedőt arra, hogy ne foglalkozzon a problémáddal. Ne hagyd hát magad lerázni.

A hibás árut kötelező azonnal cserélni

Sajnos nem ilyen egyszerű a helyzet. Első körben kérhetsz ugyan a kijavítás helyett cserét, ha azonban a választott szavatossági igény teljesítése lehetetlen, vagy az a kereskedőnek aránytalan többletköltséget eredményezne, akkor nem köteles teljesíteni a kérésed.
Ha sem kijavításra, sem kicserélésre nincs jogod, vagy a kereskedő ezeket nem vállalta, megfelelő árleszállítást igényelhetsz, vagy elállhatsz a szerződéstől.

A kijavítást vagy kicserélést megfelelő határidőn belül, a jogosultnak okozott jelentős kényelmetlenség nélkül kell elvégezni. Ha a hibás áru kijavítását megfelelő határidőre nem vállalja a kereskedő, vagy nem végzi el, a hibát a kötelezett költségére kijavíthatod, vagy mással kijavíttathatod.

Ha nincs garancia, nem lehet reklamálni sem

Ha nincs semmiféle garancia a vásárolt termékedre, akkor is van lehetőséged reklamációt tenni. A Polgári Törvénykönyv hibás teljesítésről szóló fejezete ugyanis - fogyasztói szerződés esetében - két év szavatossági időt biztosít, mely alatt ugyanazt kérheted, amit jótállás esetén.

A két év első hat hónapjában áll fenn az a törvényi védelem, mely szerint ellenkező bizonyításig úgy kell tekinteni a meghibásodást, mint ami már a teljesítéskor megvolt. A bizonyítás tehát a forgalmazó érdekkörében merül fel. A második 18 hónapban - vita esetén - a fogyasztó bizonyíthatja állítását. Ha nincs megoldás, a területileg illetékes békéltető testületekhez fordulhatsz. A kifogás előterjesztését követően jegyzőkönyvet kell felvenni, rögzítve a panaszod mibenlétét és pontos körülményeit.

A reklámok túloznak, mert túlozhatnak

A gyártónak vagy a forgalmazónak különösen ügyelnie kell arra, mit tüntet fel az áru címkéjén, és mit kommunikál az áruval kapcsolatban a reklámokban. Az utóbbiakban közölt üzenet ugyanis nem lehet megtévesztő, és valótlanságot sem állíthat. A törvény előírja, hogy a szolgáltatásnak a teljesítés időpontjában alkalmasnak kell lennie azokra a célokra, melyekre más, azonos fajtájú szolgáltatásokat rendszerint használnak.

Rendelkeznie kell továbbá azzal a minőséggel, illetve nyújtania kell azt a teljesítményt, mely azonos fajtájú szolgáltatásoknál szokásos, és amelyet a jogosult elvárhat, figyelembe véve a gyártónak vagy képviselőjének a reklámban vagy az áru címkéjén megjelenő nyilvános kijelentését.

Ha mindez nem teljesül, azaz a vásárolt termék egyáltalán nem rendelkezik a reklámokban feltüntetett tulajdonságokkal, szintén jogosan tehetsz panaszt, akár a fogyasztóvédőknél is.

Blog.hu ajánló