Amit mindenképpen tudnod kell, ha repülsz!
Repülni jó, de biztos felkészültél rá? Most eláruljuk, mit és hogyan csinálj, hogy a nyaralás első napjai ne fejfájással és rosszulléttel teljenek!

Nyereményjáték

Nyerj egyéves előfizetést a népszerű BBC History történelmi magazinra! (x)

Nyerj páros belépőt a novemberi Femina Klubra, ahol megtanítunk nemet mondani!

Nyerj Adrienne Feller kozmetikumokat Hollóházi Porcelán fülbevalóval! (x)

összesen 4 db játék
Ez is érdekelhet

Kiegyensúlyozott otthonod lehet egyetlen kiegészítőtől - A titok a színben és mintában van (x)

16 ezer magnókazettát gyűjtöttek, és valami elképesztőt csinálnak belőle – Ettől leesik az állad! (x)

Tökéletesen hullámos hajad lesz 15 perc alatt, ha így göndöríted be (x)

Többé nem kell tisztogatni a csempék közti hézagot, sem más fugát (x)

Kocsis Korinna szupermodell elárulta mindig gyönyörű barna bőrének titkát (x)

beauty and style

6 könnyen kezelhető frizura, aminél előny, ha egy kicsit hullámos a hajad »

5 divatos kabátfazon, ami karcsúsít, és elfedi a pocakot »

Tüntesd el a mitesszereket egy fogkefével - Gyors és hatásos trükk »

retikül.hu
Top lájkolt cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Repülés során és után - igaz, hogy csak kismértékben - számolnod kell bizonyos szokatlan hatásokkal. Ha ezekre kellőképpen felkészülsz, elkerülhetők az apróbb-nagyobb kellemetlenségek. Az alábbi tanácsok mindenkihez szólnak, de ha éppen valamilyen betegségben szenvedsz, minden esetben keresd fel kezelőorvosodat és kérd ki a véleményét a tervezett repülőúttal kapcsolatban!

Légnyomásváltozás

Az utastér alacsonyabb (1000-2000 méteres tengerszint feletti magasságnak megfelelő) légnyomása és oxigéntartalma az egészségre nem káros. Ha azonban dohányzol, akkor jelentkezhet mérsékelt nehézlégzés a repülés közben, mert a dohányfüst szén-monoxid-tartalma az oxigént szállító hemoglobin 5-10 százalékát átmenetileg képtelenné teszi feladata ellátására.

A csökkent oxigénszállító kapacitás, hozzáadódva az alacsonyabb utastéri oxigénszinthez, panaszokat okozhat. Már az utazás megkezdése előtt néhány órával ne dohányozz, mert idő kell ahhoz, hogy a hemoglobinhoz nagyon erősen kötődött szén-monoxid kiürüljön a szervezetedből. Ha esetleg szív-, érrendszeri vagy tüdőbetegségben szenvedsz, akkor fontos tudnod, hogy a kismértékben csökkent oxigéntartalom is súlyosbíthatja az állapotod.

A légnyomáscsökkenés ezenkívül a hasi gázok térfogatát is befolyásolja: a gázok mennyisége körülbelül 25 %-kal nőhet, ez pedig hasi fájdalmat okozhat. Már a repülést megelőző napon is tartózkodj a puffasztó ételektől, és a repülőút alatt se fogyassz ilyeneket, valamint kerüld szénsavas üdítőket is!
Leszállás közben gyakori probléma a nyomásérzés a fülben, vagy a fül bedugulása. A tompa fültáji nyomást, átmeneti halláscsökkenést az okozhatja, hogy a középfület az orrgarattal összekötő fülkürt nem nyílik meg. A fülkürt kinyitását a leginkább a nyelés segíti elő, ezért leszálláskor ne aludj, inkább szopogass cukorkát vagy igyál néhány korty folyadékot! Ha a fültáji nyomás így sem szűnik meg, akkor csukd be a szád, fogd be az orrod, és próbáld meg így kifújni a levegőt! Az orrgaratban így keletkezett túlnyomás általában elég arra, hogy a fülkürtöt kinyissa és a panaszokat megszüntesse. Ha nem, akkor a leszállást követően minél előbb fordulj orvoshoz! Ha náthás vagy, akkor a repülés előtt és után használj érszűkítő orrcseppet, ez segít nyitva tartani a fülkürtöt.

Légibetegség

A légibetegség (kinetózis) sugárhajtású repülőgép esetében nem olyan gyakori, mint a motoroson, de előfordulhat, különösen akkor, ha hajlamos vagy rá. A kinetózist a belsőfül egyensúlyszerv-izgalma okozza, amelyet a kisebb, változó irányú gyorsulások hozhatnak létre. Szédülés, verítékezés, rossz közérzet, hányinger, esetleg hányás lehetnek a tünetei. A megelőzése az utazás előtt fél órával bevett gyógyszer segítségével lehetséges, ilyen például a vény nélkül is kapható Daedalon tabletta, illetve végbélkúp, emellett szigorúan tilos az alkoholfogyasztás!

Előzd meg!
Ha hajlamos vagy a kinetózisra, akkor utazás előtt és alatt kerüld a gázképző ételek és italok, az alkohol és a kávé fogyasztását, valamint a dohányzást. Lehetőleg a gép súlypontja közelébe (a szárnyak vonala) ülj, mert itt a legkisebbek a légibetegséget provokáló változó irányú gyorsulások. Irányítsd az arcod felé a szellőző hideg levegőt, tekintetedet pedig irányítsd a horizontra, így a legkisebb az imbolygás érzete.
Ha már enyhe panaszaid vannak, akkor kerülj minden felesleges, hirtelen fejmozdulatot, a fejedet inkább hajtsd kissé hátra, de a szemed maradjon nyitva. Néhány korty hideg, nem szénsavas üdítő is jótékony hatású lehet.

Páratartalom-változás

Az utastér nagyon alacsony páratartalmú, emiatt nagy a kiszáradás veszélye. Hogy ezt elkerüld, igyál meg óránként 2-3 deciliter nem szénsavas, nem alkoholtartalmú folyadékot. A szem kiszáradása különösen a kontaktlencsét viselőkön okozhat problémát. Ezt „műkönnyel" kerülheted el.

A vénás keringés változásai

A hosszabb üléskor az alsó végtagok izmai elernyednek, így kiesik a szív felé a vénás vért továbbító izompumpa, a térdhajlati vénák összenyomódása pedig akadályozza a vénás visszaáramlást.
Az alsó végtagokban az előbbi két ok miatt pangó vér akkor is lábdagadást okozhat, ha egészséges vagy, ezért érdemes betartanod a következőket a dagadás megelőzése végett:

  • Ne tegyél csomagot az előző ülés alá, mert az akadályozza a láb mozgását!
  • Utazás közben szabályos időközönként tornáztasd a lábaidat a vénás keringés javítása érdekében.
  • Ne aludj repülés közben összezsugorodott helyzetben és ne használj altatót!
  • Ne vesd le a cipőd, mert ha a lábad esetleg megdagad, a cipőd pedig a száraz levegőben összemegy, az a leszállást követően problémát okozhat.

Az időeltolódás

Az időeltolódás (jet lag) gyakran okoz fáradtságot, napközbeni álmosságot, ráadásul napokig csökkentheti a fizikai és szellemi teljesítőképességet. Ezek kivédésére érdemes minél hamarabb alkalmazkodnod az úti cél új időbeosztásához. Nappal se feküdj le, inkább tartózkodj sokat a szabadban, a fény ugyanis segíti a „belső óra" átállítását a megváltozott viszonyokhoz. A nappali álmosságot segítheti leküzdeni a kávéfogyasztás, ezt azonban ne vidd túlzásba! Este próbálj meg időben lefeküdni és aludni, ha ez semmiképp nem megy, néhány napig használhatsz enyhe altatót is. Az alkoholt nem érdemes altatóként használni, mert megzavarja az alvási ritmust.

Fontos tudnod!
Ha olyan betegségben szenvedsz, amely megkérdőjelezheti a repülővel történő utazás lehetőségét, mindenképpen kérd ki a kezelőorvosod véleményét, aki a döntéséhez szükség esetén kérheti az adott betegségben járatos specialista vagy repülőszakorvos véleményét, segítségét is.

Blog.hu ajánló