Jódhiány és a pajzsmirigy betegségei
A szervezet jódhiányos állapota sok egészségügyi probléma kiváltója. Milyen betegségeket okoz, és hogyan küzdhetsz ellene?

Nyereményjáték

Nyerj Magyarország természeti csodái című könyvet, és ismerd meg hazánk legértékesebb kincseit!

Nyerd meg a Juno mesél című tündéres mesekönyvet! Minden kislány kedvence lesz

Nyerj közel 15 000 forint értékű, Natics prémium kozmetikumokat!

összesen 3 db játék
Ez is érdekelhet

Házilag is enyhíthetők a pollenallergia tünetei - Mutatjuk a leghatékonyabb módszereket (x)

2 perc alatt lett éles a látása Katának, ma már nem is tudja, milyen volt szemüvegesnek lenni (x)

Észbontó programsorozat igen neves hazai és külföldi előadókkal, amiből 300 előadás és koncert ingyenes! (x)

Az utazás legfontosabb kelléke, és nem csak a fotózás miatt - Ezerszer könnyebb így nyaralni (x)

Milyen színű a szemed? Mutatjuk, melyik ékszer emeli ki legjobban a tekinteted

beauty and style

5 forintos módszer puffadt szemekre és fáradt bőrre »

Ezt fogjuk viselni kora ősszel: külföldi divatmárkák ajánlásával »

Házi uborkás arctonik bőrhibákra: hidratál és ránctalanít »

retikül.hu
Top lájkolt cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A jód – a többi főelemmel összehasonlítva – csak ritkán fordul elő. Miután a Föld számunkra alig elképzelhető lassúsággal, de mégis állandó változáson megy keresztül, az elemek egyike sem oszlik el egyenletesen a környezetünkben.

A jód eloszlása

A jód bolygónk folyékony magjából a magmával együtt a tengerekbe ömlik, és lávaként egyenetlenül oszlik el a Föld felszínén. A málló kőzetből is kiválik, és oldható só formájában a talajba szivárog. Minél sűrűbb/tömörebb a földfelszín, annál könnyebben köti meg az ily módon kioldódó sót, illetve az esővel a földre érkező jódrészecskéket. Ha a talaj laza, annál nagyobb mennyiségben jut ez az elem a talajvízbe, és áll a növényzet és az állatvilág rendelkezésére.

Ehhez a folyamathoz társulnak egyéb olyan kozmológiai és éghajlati történések is, amelyek befolyásolják a jód eloszlását a földfelszínen. Így például 4 jégkorszak felelős a felszín felbarázdálásáért, a morénák és a finomabb talaj kialakulásáért. E folyamatok elsősorban az utolsó jégkorszakra voltak jellemzőek, amely úgy 20 000 évvel ezelőtt zajlott le. A jég körülbelül 1000 m magasan feküdt a földréteg felett, s a növekvő felmelegedéssel mozgásba kezdett. A jégréteg nyomása alatt elkezdett felolvadni a jég, és a vízzel egyetemben kimosta a szétmállott kőzetet. A völgyekben, amelyeken a gleccserek áthaladtak, a jód kimosásának folyamata hosszabban tartott és hatásosabb volt, mint a völgyet körülvevő magaslatokon.

Így lehetséges, hogy Svájcban a Berni-fennsíknak jódban gazdagabb a talaja, mint a körülzárt völgynek.

Mindehhez járul még az a tény, hogy a nagy jódraktárakból, a tengerből a jód elpárolog, az atmoszférában a nedvességben és a szilárd részecskékben kondenzálódik, és az esővel visszakerül a szárazföldre. Tehát a szél irányában, amely a felhőket a szárazföld fölé tereli, megnövekszik a talaj jódtartalma a kontinensen. Azoknak a tájaknak a talaja, ahol nem fúj sokat a szél, szegényebb jódban.

Jódkoncentráció a növényekben és állatokban (mg/100g)

A szárazföldről

Rozskenyér

8,5

Fehér kenyér

5,8

Zabpehely

4,0

Burgonya

3,8

Rizs

2,2

Sertésmáj

14,0

Folyóvíz

01–90 mg/l

A tengerből

Foltos tőkehal

243,0

Közönséges tőkehal

120,0

Vörös sügér

124,5

Hering

66,5

Sima lepényhal

28,1

Alga

akár 2400 mg/g(!)

Tengervíz

50 mg/l

 

Jódhiány és a pajzsmirigy betegségei

Azt tudni már, hogy a pajzsmirigy megduzzadása, a strúma vagy golyva, jód adagolásával csökkenthető. Ez megfordítva is igaz – ha a táplálékkal felvett jód nincs elegendő mennyiségben jelen, strúma kialakulásához vezet. A jódhiány nagyságrendje és a strúma fellépésének gyakorisága közötti összefüggés bizonyítható. Anélkül, hogy a jód előfordulási területeit meghatároznánk, a Föld jódhiányos területei statisztikailag feltérképezhetők lehetnének az ugyanezen területek lakossága körében százalékosan előforduló strúmamegbetegedések alapján.

Tudományos szempontból azonban biztosabb, ha a vizelettel kiválasztott jód mennyiségének meghatározásával állítunk fel összefüggést a jód mennyisége és a strúma kialakulásának gyakorisága között, hogy így bizonyítsuk, milyen mértékűnek kell lennie a jódhiánynak ahhoz, hogy strúma kialakulásához vezessen.

A jód mint a megelőzés eszköze

Általánosságban kijelenthető, hogy Európa országai jódhiányos területnek bizonyulnak. Az a tény is bizonyítható, hogy a táplálékkal felvett napi 150–250 mg jód megakadályozza a strúma kifejlődését.
Következtetésképpen a jódhiányos területeken terapeutikus meggondolásból pótolni kell a táplálékból hiányzó jód mennyiségét. Az adagolás mértékét az egyén fejlődési stádiumához és a különböző életkorhoz kell igazítani!

Napi jódszükséglet

A szárazföldről

Csecsemők

50-80

Gyerekek (1-9 év)

100-140

Gyerekek (10-12 év)

140-180

Fiatalok (13-18 év)

200

Felnőttek 50 éves korukig

200

Felnőttek 50 év felett

180

Terhesek

230

Szoptató anyukák

260

Biztos védelem

A legfontosabb kérdés, hogyan juttasd be a jódot a szervezetbe. Miután az élelmiszerekben a jód koncentrációja igen különböző, alig lehetséges, hogy a táplálékkal elegendőt vegyél magadhoz belőle. Kivételt képezne, ha rendszeresen fogyasztanál tengeri halat, ami azonban alig lehetséges, a tabletták és tinktúrák bevételét pedig valószínűleg nem tartanád be.

Bebizonyosodott azonban, hogy az étkezési só jódozása – megfelelő napi fogyasztás esetén (6-8 g) és megfelelő mennyiségű jód hozzáadásával (20 mg/kg) – biztos védelmet nyújt a strúma kialakulásával szemben.

Vajon van-e mellékhatása, esetleg veszélye a napi 200 mg jód bevitelének? Nincs! A terápiás céllal, nagy dózisban bevitt jód adagolását orvosilag indikálni és ellenőrizni kell. A napi 200 mg bevitele viszont minden pánikkeltéssel szemben bátran megtehető.

Jódozott sót az asztalra!

Nem tudni teljes biztonsággal, mely táplálkozás a legegészségesebb, de azt igen – sokszor azt is csak részben –, mi az, ami károdra van és mi hiányzik. A hiányzó dolgokat, így például a jódot is, gyakran pótolnod kell, ha egészséges pajzsmirigyet szeretnél. Ennek praktikus okokból a legjobb módja, ha jódozott sót fogyasztasz. A jód táplálékon keresztüli pótlása tudományosan igazolt, preventív hatású és rendkívül nagy jelentőségű.

Ha szívesen olvasnál életmódról, egészségről, fogyókúrákról, érdekel a wellness világa, itt az ideje, hogy megvásárold az Ideál Magazin júliusi számát. Ízelítő a tartalomból:

Legyünk lehengerlők!
Elvált szülők és gyerekeik...
Válóperek buktatói
Érzékelési zavarok
A hosszú élet génje
A rendetlenséghez való jog
Hiányos higiéné – otthon
Az agyvérzés felismerése életmentő lehet
Az életmód és a férfiasság

Olvass bele a legfrissebb szám tartalmába:
Ideál Magazin 2007. július »

OLVASD EL EZT IS!

mobil no
  • megelőzés
  • a hosszú élet titka

Mit tegyél, ha 100 évig szeretnél élni?

Blog.hu ajánló