6 eset, amikor meg kell húzni a vonaton a vészféket

Mikor szabad, és mikor tilos? Nem árt tudni, mert büntetést és balesetet is maga után vonhat.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Azt szinte mindenki tudja, hogy a vonatokon található vészféket csak vészhelyzet fennállása miatt lehet meghúzni, más esetekben pótdíj megfizetését vonhatja maga után.

De mi számít pontosan vészhelyzetnek, mikor kell meghúzni a vészféket, és mikor jelent választható opciót? Erről kérdeztük a MÁV Zrt. illetékeseit.

Vészhelyzetek a vonaton

A MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságának információi alapján a vészféket csak veszélyhelyzet észlelésekor szabad meghúzni. Ilyen szituációnak minősülhet például, ha egy utas rosszul lesz, az utasok azt észlelik, hogy tűz- vagy robbanásveszélyes anyagot vittek fel a vonatra, valaki kiugrik a vonatból, valaki mások életét vagy testi biztonságot veszélyezteti a vonaton, súlyos garázdaság, rongálás történik - például bedobják kővel az ablakot -, illetve, ha füstöl, lángol az egyik kocsi, legyen az ok akár gyújtogatás vagy meghibásodás.

Mi történik vészfékezés közben?

Amennyiben valaki meghúzza a vészféket, a maximális, normál üzemi körülmények között nem használt fékezőerő alakul ki, mely a szokásosnál nagyobb lassulást idéz elő.

Ez az utasok egyensúlyának elvesztéséhez és a nem megfelelően elhelyezett csomagok elmozdulásához, leeséséhez vezethet, ami sérülések veszélyét hordozza magában. A vészfék meghúzása továbbá a jármű kerekeinek megcsúszásához, úgynevezett laposodásához vezethet, ami miatt a kereket javítani kell, tehát az adott személyszállító kocsi átmenetileg kikerülhet a forgalomból.

7 utazási kedvezmény, amit lehet, hogy nem ismersz: pedig neked is járhat!

Nézegess képeket!

Elolvasom

A vészfék meghúzása tehát negatív következményekkel járhat, ezért is fontos, hogy azt az utas csak alapos indokkal tegye meg. Az említett veszélyhelyzetek kialakulásakor, ha más megoldás nem áll rendelkezésre, és a vonat személyzete sem érhető el, meg kell húzni a vészféket. Fontos tudni azonban, hogy hídon vagy alagútban ezt nem szabad megtenni, mert az az alapindoknál balesetveszélyesebb szituációt idézhet elő.

Egy kivételes eset

Ha egy utas a vasút hibájából nem tudott leszállni a vonatról - például nem nyílt ki az ajtó -, a vészfék segítségével, pótdíj megfizetése nélkül oldhatja meg a problémát. Fontos azonban, hogy lehetőség szerint az akarata ellenére a vonaton maradó utas mielőbb lépjen kapcsolatba a személyzettel, hogy közösen megtalálják az utas számára legkedvezőbb megoldást, a vészfék meghúzása ne legyen automatikus.

A MÁV munkatársai igyekeznek elkerülni a hasonló szituációk kialakulását a járművek rendszeres műszaki ellenőrzése által, melynek keretében fokozott figyelmet fordítanak a járművek ajtajának működésére, emellett azonban arra is szeretnék felhívni az utasok figyelmét, hogy mindenképpen várják meg, amíg a vonat megáll, ugyanis egyes kocsitípusok ajtajai kizárólag akkor nyílnak ki.

A mozgó vonat ajtajának kinyitása egyébként is balesetveszélyes, csakúgy, mint ahogy veszélyes és tilos a mozgó vonatra való fel- és leszállás is.

Amikor pótdíjat kell fizetni

Annak, aki a vészféket kényszerítő ok nélkül hozza működésbe, vagy rendellenes magatartásával annak működésbe hozatalára vagy a vonat megállítására okot szolgáltat, 8000 forint pótdíjat kell fizetnie. Az az eset, mikor az utas például elalszik, vagy későn jut eszébe, hogy leszálljon, és ezért húzza meg a vészféket, szintén pótdíj kiszabására ad okot.

Ezt is szeretjük