8 büntetőpont jár érte, mégsem veszik komolyan vezetéskor: csak így szabályos átkelni a vasúti átjárón

A vasúti átjárón való áthaladás módját szigorúan szabályozza a KRESZ.

A vasúti átjárón való áthaladás szabályai

2022-ben eddig 82 vasúti átjárós baleset történt, amelyekben már 31-en meghaltak, többen, mint tavaly egész évben. A vonat féktávolsága több száz méter, így a mozdonyvezetőnek az átjáróban szinte semmi esélye nincs az ütközés megelőzésére, nagyon fontos ezért a KRESZ ide vonatkozó szabályainak maradéktalan betartása.

A vasúti átkelőn történő áthaladást a KRESZ rendkívül szigorúan szabályozza, amelynek megszegése az életveszélyes szituáció mellett bírsággal és 8 büntetőponttal szankcionálható.

A vasúti átjárón való áthaladás szabályai

A KRESZ legfontosabb alapvetése a vasúti átjárón való áthaladás kapcsán az, hogy a területet megközelíteni minden esetben kizárólag fokozott óvatossággal szabad. Szabályosan az átjárón mindig kizárólag folyamatosan, megállás nélkül és legalább 5 kilométer/óra átlagsebességgel szabad áthaladni. 

Az átjáróban a megállás tilos, forgalmi okból sem vonatkozik rá engedmény, csakis akkor szabad elindulni, ha a vágányok másik oldalán még van a gépjármű számára elegendő hely. Vasúti átjáróban - és közvetlenül előtte - szigorúan tilos előzni, továbbá tolatni és megfordulni az átkelőben.

A megközelítés és az áthaladás alatt az átjáró biztosítására szolgáló közúti jelzések az irányadók. Ezek a berendezések a fénysorompó, a félsorompó és a teljes sorompó lehetnek.

Fénysorompóval biztosított vasúti átjáró

A fénysorompóval biztosított vasúti átjáróra két jelzőtábla hívja fel a figyelmet előzetesen: a „Sorompó nélküli vasúti átjáró” és a „Fénysorompó”. A lámpa folyamatosan villogó fehér fénye azt jelzi, hogy a berendezés üzemkész, helyesen működik, és ha vonat érkezik, pirosra fog váltani, önmagában nem zöld jelzést jelent, az óvatosság, a lassítás és a szétnézés minkét irányba elengedhetetlen. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Kiút a társfüggőségből - Hogyan szabadulj meg a mérgező kapcsolatoktól?

Knapek Éva klinikai szakpszichológus, tabuk nélkül beszél a társfüggőség jellemzőiről, és bemutatja a kialakulásának okait, a kapcsolati dinamikákat, és a felismeréshez vezető jeleket a saját életünkben, közeli kapcsolatainkban. A Femina Klub januári előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz hogyan léphetsz ki ezekből a helyzetekből, és hogyan alakíthatsz ki egészséges, egyenrangú kapcsolatokat. 

További részletek: feminaklub.hu/

Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.

Időpont: 2025. január 7. 18 óra

Helyszín: MOM Kulturális Központ

Promóció

Ha a fénysorompó nem ad jelzést, hanem sötét, akkor nem működik, rendkívül nagy figyelemre és óvatosságra van szükség az áthaladásnál, meg kell állni az átjáró előtt, és csak akkor haladhatsz tovább, ha meggyőződtél arról, hogy nem jön a vonat.

Fény- és félsorompóval biztosított átjáró

Ha az átjárót fény- és félsorompó is biztosítja, szintén két tábla figyelhető meg, a „Sorompóval biztosított vasúti átjáró” és a „Fénysorompó”. Fehér villogó fénysorompójelzésnél a KRESZ-ben foglalt módon, elővigyázatossággal átkelhet a közlekedő, ám a piros jelzés megkezdését követően már tilos áttérni, akkor is, ha a félsorompó még nem ereszkedett le - ez pár másodpercen belül történik meg üzemképes állapotban. Nem csupán az autóval érkezőkre vonatkozik szigorúan ez a szabály, de gyalog, kerékpárral, rollerrel sem szabad az utolsó pillanatban még átrohanni, ez ugyanis könnyen végzetes hiba lehet.

Ha a sorompó karjai a magasba emelkedtek, még nem szabad az út, elindulni csak azután lehet, ha fehér fényjelzést ad a kijelző. Előfordulhat ugyanis, hogy egy másik vonat elhaladása is az adott időben történik, ezért a sorompó visszacsukódik, folyamatos tiltó fényjelzés mellett. Sajnálatos, hogy gyakorinak számít az a hozzáállás a vezetők részéről, melyben úgy ítélik meg, még lecsukódó sorompónál is átérnek a vonat előtt: ezt mi sem mutatja jobban, mint hogy csaknem ezer félsorompó rúdját letörik az autósok minden évben.

Sorompóval biztosított vasúti átjáró

A sorompóval biztosított vasúti átjáróra az azonos nevet viselő tábla figyelmezteti az átkelőt megközelítő közlekedőket. Ilyen esetben teljes sorompó szolgálja a biztonságot, mivel pedig a megkerülése még a félsorompónál is nehezebb, az utolsó pillanatos behajtás kifejezetten veszélyes, a sofőr akár be is ragadhat a két leereszkedett kar közé.

Ritkább opciók a vasúti átjáróknál

A jelzőőrrel biztosított vasúti átjáró manapság meglehetősen ritka, ilyenkor a vonat áthaladását egy ember segíti, jelzőtárgyával irányítva a forgalmat, miközben a másik sávban egy mindkét irányból behajtani tilos tábla is letilthatja a forgalmat. Az egyéb veszélyt jelző tábla is felhívja a figyelmet a körültekintést igénylő közlekedési helyzetre.

A másik felállás, ami ritkán, de előfordul kis forgalmú utakon, a sorompó és más biztosítás nélküli vasúti átjáró. Ilyenkor a „Sorompó nélküli vasúti átjáró” tábla után „Állj, elsőbbségadás kötelező” jelzőtábla, vagy köznapi nevén stoptábla is jelezheti a megállási kötelezettséget. A balesetek elkerülése érdekében azonban a legtöbb helyen már megszűntek a hasonló, nagyobb kockázatokkal járó átkelési formák.

KRESZ-kvíz

A KRESZ-szabályokat minden közlekedőnek be kell tartania. Te hány kérdésre tudod a választ?

8 kérdéses KRESZ-kvíz: szabad-e az álló járművön távolsági fényszórót használni?

Kvíz!

Elolvasom

(Képek: Getty Images Hungary.)

Ebben a cikkben nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését. Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport
Ezt is szeretjük