Azért dolgozom, hogy a Tiliána legyen a vendégek kedvenc szállodája (x)
Czakó Nóra, a Tiliana hotel szállodaigazgatója régen bölcsésznek készült, majd életének egy meghatározó pontján egyszerre váltott szakmát és országot.

Czakó Nóra ma sikeres vezetőként mintegy 30 fős személyzet felett diszponál egy második kerületi szállodában és étteremben, és állítja: ha az ember elég keményen dolgozik, egyre több képességét bontakoztathatja ki. A Hotel Tiliana egy nagyon különleges szálloda. A teljesség igénye nélkül amit érdemes tudni róla: egy 3 hektáros erdős parkban fekszik, 11 játszótér, egy igazi kenguru, külső és belső medence, jakuzzi és egy fúziós étterem is várja itt a vendégeket. A maximális kapacitása rendezvények esetében nyáron az 1500 főt is eléri.
Interjúnkban többek között arról kérdeztük, hogyan lehet nőként helytállni ezen a híresen embert próbáló területen, hogy lehet irányítani egy ennyire komplex szállodát.
Hogyan került a pályára, mi indította el ezen az úton?
Szlovákiából, Nádszegről származom, bölcsész végzettségem van. Eleinte a helyi önkormányzatnál dolgoztam, aztán egy hirtelen döntés következtében nem csak munkát, országot és szakmát is váltottam. Hévízen épp egy szlovák vagy cseh nyelvtudással bíró embert kerestek a Hunguest szállodákhoz, és mivel én már eleve vonzódtam a környékhez, pályáztam, és megkaptam az állást.

Tetszett, hogy más területen bizonyíthatok, megtanultam, hogyan működik egy hotel, a foglalórendszertől a marketingig, ám a fő feladatom az értékesítés volt Szlovákia és Csehország irányába, egyszerre három szállodában.
Jelenleg azonban már a Hotel Tilianában igazgató, mely egy hatalmas parkkal rendelkező, ám a Széll Kálmán tértől csupán tízpercnyi autóútra fekvő, különleges wellness szálloda.
Fél év elteltével Hévízen kaptam egy megkeresést Homoky Péterék részéről, szállodai értékesítőt kerestek az akkor felújítás után újra nyíló szállodájukba, a Quelle Hotelbe. Eleinte értékesítőként dolgoztam náluk, majd egy év ottlét után úgy alakult a helyzet, hogy megbíztak a szálloda vezetésével és tulajdonképpen azóta dolgozunk még szorosabban együtt Péterrel.
Itt öt évet töltöttem el igazgatóként. Péter a Hotel Tilianát 2016-ban vásárolta meg, majd a felújítási munkálatok után 2018. szeptemberében nyitotta meg. 2019. január 25-e óta töltöm be itt az igazgatói tisztséget.
Ön szerint milyen adottságok és tapasztalatok szükségesek ahhoz, hogy valaki jó szállodaigazgató legyen?
Nehéz feladat, hiszen meg kell felelni a beosztottaknak, a tulajdonosnak és a vendégeknek is. A dolgozóknak elégedettnek kell lenniük ahhoz, hogy a vendégek jól érezzék magukat, és fordítva, a tulajdonosnak pedig természetesen mindkettő fontos. Az igazgatónak együtt kell lélegeznie a szállodával, és én kötelességemnek érzem minden egyes nap foglalkozni a hotellel, hét közben és a hétvégén is.

Hogy milyen beállítottságú egy szállodaigazgató, az nagyban függ attól, hogy honnan vezetett odáig az útja: recepciós volt, értékesítő vagy concierge – valamennyire mindannyian megmaradunk a fő tevékenységünk mellett magasabb beosztásban is. Én folyton figyelem, hogyan sakkozzuk ki, hogy a lehető legtöbb szobát tudjuk kiadni, milyen partnerekkel tudjuk felvenni a kapcsolatot, és hogy minél szélesebb közegnek tudjon megfelelni a szálloda. Azt vettem észre magamon, hogy nagyobb nyomás alatt jobban tudok teljesíteni, igaz, hogy ki is fáradok a nap végére. A gyors felismerőképesség és a jó szervező készség elengedhetetlen.
Van-e valamilyen előnye annak, ha nő tölti be ezt a posztot?
Én inkább úgy vélem, annak van előnye, ha a női és a férfi látásmód is érvényesülni tud a vezetésben. Nőként is keménynek, határozottnak, tekintélyt parancsolónak kell lenni, de nagyon sok esetben, amikor Péterrel konzultálunk, kiderül, hogy másképpen látjuk ugyanazt a helyzetet, így kölcsönösen segítjük egymást a döntéshozatalban.

Ha egy nő és egy férfi vezető végigmegy a szállodán, más és más fog szembetűnni nekik. Nekem például mindig feltűnik, ha nincs rendben az asztalon a váza, vagy ha nem megfelelően állnak a párnák a kanapén, egy férfi talán a nagyobb képet látja. A Tilianában mindkettőnknek fontos, hogy mindig adjunk valamilyen váratlan pluszt a vendégeinknek, legyen szó egy dekorációs elemről vagy egy kedves gesztusról.
Sajnos, épp a kedvesség, a figyelmesség az, ami erősen hiányzik a magyar vendéglátásból – tisztelet a kivételnek. Hogyan lehet elérni, hogy a személyzet is odafigyeljen erre?
Az anyagi motiváció mellett nagyon fontos a bizalom. Péter nem az a tulajdonos, akiről mindenki hallott, de még senki sem látta, mindketten elérhetők vagyunk a dolgozók számára. Nagy hangsúlyt fektetek rá, hogy ha konfliktus keletkezik két alkalmazott között, vagy bárkinek olyan magánéleti problémája van, ami befolyásolja a teljesítményét, akkor el merjék ezt mondani nekem. Fontos, hogy ha valaki hibát követett el, ne próbálja egyedül orvosolni, mert úgyis fény derül rá, inkább oldjuk meg közös erővel.

A harmadik erős motiváló tényező a vendégek visszajelzése. A személyzet látja, hogy érdemes figyelmesnek lenni, mert az emberek kedvességgel reagálnak rá, és látszik rajtuk, hogy jól érzik magukat. Sok a visszatérő vendégünk, és jól esik nekik, ha látják rajtunk, hogy megismerjük őket már a második alkalommal is. Nem ismerünk nemet, azon vagyunk, hogy lehetőségeinkhez képest maximálisan teljesítsük a vendégeink kívánságait.
Szeptemberben ünnepelték a szálloda újra nyitásának első évfordulóját. Mik azok a történetek eddig, amik mindenkit megérintettek itt a Tilianában?
Nem sokkal azután, hogy dolgozni kezdtem itt, megjelent nálunk egy pár, akik elmesélték, hogy a közeli klinikán lombikprogramban vesznek részt. A vizsgálatok miatt sokat jártak vissza a környékre és minden alkalommal nálunk szálltak meg. Végigkísértük a várandósságot, és szeptemberben kaptam egy kedves levelet az anyukától, amiben megköszönte nekünk a kilenc hónapnyi támogatást, és küldött is egy képet Milán babáról, aki ilyen formában mintha egy kicsit a mi babánk is lenne.

A legkülönbözőbb emberek kezdik felfedezni a Tilianát. Nemrég Shane Tusup jelentkezett be nagy örömünkre, ráadásul annyira kedves volt, hogy még posztolt is a szállodáról az Instagramon. Sok forgatásnak adunk helyszínt, leginkább egészséges életmódról szóló műsorokhoz, Gönczi Gábor volt itt legutóbb a TV2-től. Nagyon boldog vagyok, hogy éttermünk, az Etalon Restaurant and Bar is egyre ismertebb a budapestiek körében, és sokan betérnek hozzánk "csak" enni, vagy welnesselni is.
Önnek mint szállodaigazgatónak – és nőnek – hogyan megy a munka-magánélet egyensúly megteremtése?
Nem mondom, hogy könnyen, hiszen a saját mércém szerint akkor végzem jól a munkám, ha napi 16 órát a szállodában vagyok. Az elején hónapokon át itt is laktam. A családom és a barátaim nélkül élek továbbra is, és időnként elég súlyos problémákkal kell szembenéznem. Ilyen esetekben az a legnehezebb, hogy egy nehéz nap után az ember csak telefonon tud értekezni a szeretteivel. Az sem könnyű, hogy nem minden családi eseményen tudok jelen lenni. A kikapcsolódást számomra az jelenti, ha hazautazhatok hozzájuk. Segít a sport is, a futáshoz most kezdek visszatérni, szeretem az intenzív intervallumos edzéseket, akár futógépen, és a lovaglást is szeretném folytatni, ha egy kicsit több időm lesz.
Mi az, ami hajtja, amiért hajlandó bármikor elővenni a laptopot és mindent megtenni a szállodáért?
Az évek során, úgy érzem, rengeteget tanultam magamról. Minél több beosztottal és helyzettel találkoztam, annál több készségem került napvilágra, amiről azelőtt nem is tudtam. Önbizalmat szereztem a sikerek által, és nagyon kíváncsi vagyok, mi jön még. A szállodai munka nem monoton, minden nap más és más, új vendégekkel és igényekkel.
Kiknek szól jelenleg a Tiliana?
Úgy látom, hogy egyedülálló szálloda vagyunk, meg tudunk felelni az átutazóban lévő üzletembernek, az elbújni vágyó pároknak, de hatalmas erdős parkunkkal, játszótereinkkel, tenisz és focipályánkkal és medencéinkkel a családoknak is. Elkészült wellness részlegünk is, ahol bárki eltölthet egy kellemes napot nyugalomban és mégis közel a budai városközponthoz, és ha valaki egy gurmé vacsorát szeretne elkölteni itt, arra tökéletes helyszín az Etalon étterem, ami megérdemelten lesz egyre híresebb. Rengeteg a rendezvényünk,3 rendezvénytermünk és a kert is lehetővé teszi, hogy mindenki igényeinek meg tudjunk felelni.Volt már itt buborékfoci, kispályás focimeccs, kertbe kitelepülés lounge és babzsák bútorokkal.

A Tiliana különlegességet és luxust sugároz, ugyanakkor nem távolságtartó és rideg, hanem családias és bensőséges. Én azt szeretném elérni ebben a szállodában, hogy minden dolgozóval együtt ezt a párját ritkító élményt nyújtsuk a vendégeknek. A fejlődés nem áll meg, rengeteg a tervünk még a falakon belül és a ég alatt – a tulajdonos megálmodja, én pedig a lehető legjobb módon megvalósítom őket. Péter és a Homoky Hotels folyamatos fejlődése és lendülete soha nem áll meg, így az asztalon már ott a következő új 4 csillagos, 100 szobás szállodánk kiviteli terve. Izgatottan várom, hogy milyen feladatot rejteget számomra ez az új projekt."
https://www.facebook.com/hoteltilianabudapest/