Ügyintézés 20 perc alatt

Így működnek a kormányablakok

A kormányablak gyors, az ügyintézők kedvesek, de csak néhány dolgot lehet segítségükkel elintézni. Riport.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Kedd délután hatkor, szigorúan a munkaidő lejárta után érkeztünk meg a budapesti Visegrádi utca 110-112. alatt lévő kormányablakba. A fővárosban év elején három kormányablak nyílt reggel nyolctól este nyolcig tartó ügyfélfogadással, egy van a VIII., kettő pedig a XIII. kerületben. Mi az Árpád hídhoz közelebbit választottuk, amely a Budapest Főváros Központi Okmányiroda épületében van.

A látogatás előtt körkérdést intéztünk a szerkesztőség tagjaihoz, nekik milyen elmaradásaik vannak, milyen ügyeket tologatnak már egy ideje a magyar okmányirodák híresen lassú és idegtépő ügyintézése miatt.

Összesen öt téma merült fel: az eredeti név megváltoztatása, a TB-kártya pótlása, az adószámos magánszemély státusz megszüntetése, az ügyfélkapu-regisztráció, valamint a TB-jogosultság ellenőrzése. Ezzel a listával indultunk el a kormányablakba, annak reményében, hogy mindezt el tudjuk majd intézni egy helyen. Tévedtünk.

Mosolygós, kedves ügyintézők

A Központi Okmányiroda lepusztult épületében a kormányablakoknak egy külön helyiséget alakítottak ki. Bár már közel két hónapja működnek az ablakok, az új szag még mindig érződik a helyiségben. Lepattogzott falnak nyoma sincs, ahogy kopott székeknek sem. Minden szép, minden csillog, az ajtóban pedig egy fiatal, kedves, mosolygós lány igazít el minket: megmutatja, hol kell megnyomni a sorszámot adó gépet, sőt, meg is nyomja helyettünk.

A hazai ügyintézés helyzetét tökéletesen illusztrálja, hogy a sorszám kézhez vétele után azonnal leülünk: várni ugyanis mindig kell, eddig még soha nem volt olyan, hogy egy percen belül sorra kerüljünk. Meglepetésünkre itt ez másként van, a helyfoglalás után rögtön szólítanak minket, még a táskánkat sincs időnk levenni. Piros pont a kormánynak, ez igen.

A kormányablaknál egy másik fiatal, mosolygós hölgy fogad minket. Már-már mi is mosolygunk, de végül kiderül, korai az öröm. Hogy miért? Mert, bár itt minden szép és mindenki nagyon kedves, problémás ügyeinket csak részben tudtuk elintézni.

Két dolgot sikerült elintéznünk

Az ügyfélkapu-regisztrációval kezdünk, amire pozitív válasz érkezik. Természetesen meg tudják csinálni, csak egy személyi igazolvány meg egy jelszó kell hozzá, és kész is. A válasz újabb piros pontot ér.

Míg az ügyintéző gépel, elővesszük a listánkat, és rákérdezünk a TB-jogosultságra, mivel úgy tudjuk, hogy azt itt biztosan meg lehet nézni. A válasz érdekes: sajnos erre most nincs lehetőség, mivel "ez a program még nem aktív". Nem örülünk, de a hölgy megnyugtat: ügyfélkapus regisztrációnknak hála ezt már mi is le tudjuk ellenőrizni - otthonról, az interneten.

Más a helyzet a TAJ-kártya elvesztésével. Erre kaphatunk megoldást, mégpedig egy nyomtatvány formájában, amit csak ki kell töltenünk, és kész is. Mint megtudjuk, a kormányablak a dokumentumot eljuttatja az OEP-hez, a pénztár pedig ezt követően küld majd egy csekket hiánypótlás címén 2200 forintról. Ha ezt befizettük, hamarosan ismét boldog TAJ-kártya tulajdonosok leszünk.

Amit el tudtunk intézni:
- TAJ-kártya igénylése.
- Ügyfélkapu-regisztráció.

Nézd meg videónkat a kormányablakról!

- Ezzel a problémával máshová kéne fordulni

Ha már kártyák, rákérdezünk a személyi igazolvány és a jogosítvány pótlására is, a válasz: emiatt máshová - az okmányirodába - kell mennünk. - Mi a helyzet a névváltoztatással? - vetjük fel az újabb kérdést. Kiderül, ezen a problémánkon megint csak nem tudnak segíteni. Ahhoz, hogy új nevünk legyen, az anyakönyvvezetőhöz kellene bemennünk.

Hasonló a helyzet az adószámos magánszemély státuszunk megszüntetésével is. Ennek lényege, hogy a munkavállaló a vállakozói igazolványt nem váltja ki, ellenben számlát adhat bizonyos munkái után, és a számlák alapján adózik. Pozitív csalódás, hogy az ügyintéző egyáltalán tudja, hogy miről beszélünk, az eddig megszokottakkal ellentétben nem kell elmagyarázni neki.

Ugyanakkor a válasz ez esetben is az, hogy ilyesmit a kormányablakokban nem lehet intézni, hanem máshoz, nevezetesen az APEH-hoz kell fordulni. A kormányablakban csak az ügyfélszolgálatok nyitva tartásáról tudnak egy listát adni.

Amit nem:
- TB-jogosultság ellenőrzése.
- Személyi igazolvány.
- Jogosítvány.
- Névváltoztatás.
- Adószámos magánszemély státusz megszüntetése.
 

Tanácsot tudnak adni

Ennyi nemleges válasz után nemes egyszerűséggel rákérdezünk: egyébként mi az, amit itt, helyben el tudunk intézni? A válasz egy rövid felsorolás: gyes-gyed igénylése, honosítás, adókártya-igénylés. Emellett az állampolgársággal kapcsolatos kérdésekre is tudnak válaszolni. E szolgáltatásokat nem vesszük igénybe, ehelyett 20 perc elteltével távoztunk új ügyfélkapu-regisztrációnkkal és a reménnyel, hogy talán pár éven belül valóban egy helyen tudjuk majd minden ügyünket elintézni.

2013 végére jó lesz

A kormány egyébként azt közölte: az év első hónapjában összesen 21 459 ügyfél fordult a kormányablakokhoz, a munkatársak pedig 22 638 ügyben nyújtottak segítséget. Azt ugyanakkor tévesen állítanánk, hogy a kormány a számokkal megtéveszt minkek, hiszen korábban megmondták: csak 2013 végére lesz egyablakos, járási szinten is megjelenő ügyintézési lehetőség. Addig meg maradnak a kormányablakok.

Ezt is szeretjük