Évszázadokig rejtve maradt Da Vinci titka, most megröntgenezték a képet: a gyermek Jézus alakja tűnt elő
A Sziklás Madonna című képet speciális technológiával vizsgálták meg.
A tudomány és művészet géniusza, Leonardo da Vinci képei külön színfoltot képeznek a festészetben. Nemcsak azért, mert minden ecsetvonása mestermunka, hanem azért is, mert legtöbbjükhöz valamilyen érdekes felfedezés vagy magyarázatra váró kérdés tartozik.
A Sziklás Madonna című festmény is egyike ezeknek: a műalkotáson ugyanis évszázadokig nem látható alakokat fedeztek fel.
A kisded Jézus tűnt elő
A festményt a National Gallery kutatói mikro-röntgensugaras vizsgálatnak vetették alá, így vált láthatóvá két korábban nem látható figura: az egyikben a gyermek Jézust ismerték fel, a másikban pedig egy angyal alakját, aki fölé hajolt. Voltaképpen a festmény egy korábbi vázlatáról van szó, melyet Da Vinci végül újragondolt. Hála a technika vívmányának, láthatóvá vált, hogyan ötletelt, miként tervezgette képét a festőgéniusz.
A Sziklás Madonna azt a jelenetet ábrázolja, amikor a Heródes elől menekülő Szent Család egy barlangban lel menedékre. Ebben a barlangban találkoznak Keresztelő Szent Jánossal és egy angyallal, aki a védelmére rendeltetett. A festményen Jézus a jobb oldali, János pedig a bal oldali gyermek, akit Mária karol át.
Dilemma podcast
A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. Podcast-sorozatunk legújabb részében a testpozitivitás került terítékre. Tényleg építő jellegű vagy egyre egészségtelenebb a body positivity mozgalom? Mitől függ a testünkkel való viszonyunk? Miért mennek általában a nők plasztikáztatni?
Promóció
A mikro-röntgensugaras vizsgálat lényege, hogy a festék kémiai alkotóelemei a sugarak hatására ragyogni kezdenek, minek hatására egy szkenner képes érzékelni, megmutatni a szabad szemmel nem látható, átfestett alakokat is. Da Vinci képe esetében az általa használt festék cinktartalma segített, hogy előtűnjenek a vázlatos vonalak.
Nem ez az első alkalom, hogy a Sziklás Madonnán átfestett alakokat ismertek fel. 2019-ben infrasugarakkal vizsgálták a képet, amikor is Szűz Mária a megfestettől eltérő szkeccsét fedezték fel a festékréteg alatt.
Kétszer festette meg
Ez volt az első festmény, melyet a zseniális alkotó milánói tartózkodása alatt készített, méghozzá egy helyi templom, a San Francesco Grande szárnyas oltárképe gyanánt. Da Vinci ugyanezt a témát kétszer vitte vászonra, először 1483 és 1486, másodszor 1491 és 1508 között. Az első kép a Louvre-ban, a második a londoni National Gallery birtokában van. Bár felfedezhetők különbségek, a képek szinte egyformák. A röntgensugarak segítségével előkerült alakok a második verzió ecsetvonásai alatt rejtőzködtek.
Dallam a Leonardo da Vinci-képen
Az Utolsó vacsora dallamot rejtett magában: cikkünkben meg is hallgathatod, hogyan szól.
Húzott néhány vonalat Az utolsó vacsora fotóján: hihetetlen, hogy mit rejtett a festmény
Nézegess képeket!
Elolvasom