Szépségtanácsadóból vezetői pozícióba

Tóth Éva ma az Estée Lauder marketingvezetője

Sikeres karriert futott be az amerikai luxuscégnél.

Tóth Évával, az amerikai luxuskozmetikumokat forgalmazó cég marketing-vezetőjével beszélgettünk szépségápolási rutinjáról, lányairól és a munka világában ritkaságszámba menő lojalitásról. Ha kíváncsi vagy, milyen szempontokat vesz figyelembe kollégái kiválasztásánál, cikkünkből most megtudhatod.

- Már régóta vagy részese az Estée Lauder magyarországi részlegének. Hogy indult itt a karriered, és mi az, amivel ilyen hosszú időn keresztül meg tudott téged tartani a vállalat?

- Anno teljesen véletlenül kerültem az Estée Lauderhez. Az egyik barátnőm szólt, hogy szépségtanácsadót keresnek a Váci utcai üzletbe. Lement egy kör, aztán még egy, és végül kiválasztottak. Ez 21 évvel ezelőtt történt.

Én azelőtt soha nem sminkeltem magam, de az első interjún kisminkeltek. A változás azonban olyan drámai és riasztó volt, hogy amikor belenéztem a tükörbe, alig ismertem magamra. Elbizonytalanodtam, hogy akarok-e én itt dolgozni. Viszont nagyon tetszett a légkör, és tetszett az a fajta finomság, amit itt tapasztaltam, és ami abban az időben unikum volt Budapesten. Láttam a fantáziát a cégben, ezért úgy döntöttem, kipróbálom magam itt.

Az első élményemet pedig később mindig példaként használtam a tréningeimen, hiszen magamon tapasztaltam, mennyire félremehet a kommunikáció, ha nem figyelünk maximálisan a betérő vásárló egyéniségére.

- Hogy vezetett az utad a tanácsadói szerepből a vezetői pozícióba?

- Az elmúlt húsz évem arról szólt, hogy mindig valamilyen másik területen, valamilyen más kihívással kerültem szembe - üzletvezetői feladatok, tréningek vezetése, PR, marketing, sales -, aminek köszönhetően begyűjtöttem minden olyan tapasztalatot, amire szükségem van, hogy ma vezetőként össze tudjam fogni kollégáim munkáját.

- Egy amerikai cég kelet-európai központjaként milyen feladatok hárulnak rátok itt Budapesten?

- Az összes kommunikációt, a termékpalettát az itteni sajátosságokhoz kell igazítani. Nálunk más az üzleti modell, mint Amerikában, ahol nagy, egyterű üzletekben vásárolnak az emberek. Ezekben az üzletekben egy helyen van jelen az összes márka a saját eladóikkal, akik folyamatosan megszólítják a vásárlókat, termékmintákat adnak, illatokat mutatnak. Európában ez még szokatlan.

Nekünk arra kell törekednünk, hogy felkeltsük a vásárló érdeklődését, és felébresszük benne az igényt az adott termék iránt. Ha betér az üzletbe, és segítséget kér, akkor személyre szabott segítséget kell nyújtanunk. Olyan élményt, ami emlékezetes marad.

A szépségre mindenhol megvan az igény, de az oda vezető út és a kommunikáció módja nagyon eltérő.

- A márkaalapító, Estée Lauder híresen karizmatikus nő volt. Mennyire határozza meg ma a céget az ő személyisége?

- Mrs. Lauder fantasztikus nő volt marketingszempontból is. Ő alkalmazta először például az ajándék termékmintákat is. Annyira hitt a termékében, hogy azt mondta, „adjuk oda a vevőnek ingyen, mert tudom, hogy meg lesz vele elégedve”. Ez igazi elhivatottságra és kitartásra vall.

A cég túlnyomórészt jelenleg is családi vállalkozás, így az indulásnál lefektetett értékek máig jelen vannak: a családias légkör, a barátságos hangulat, az őszinte érdeklődés. Az Estée Lauder egy rendkívül lojális cég. Ez az oka annak, hogy az itt dolgozó emberek már hosszú ideje itt vannak, és nem szeretnének váltani.

- Gondom, mielőtt új munkatársat vesztek fel ebbe az összetartó, családias csapatba, nagyon körültekintően választjátok ki. Milyen szempontokat veszel ilyenkor figyelembe?

- Ha pár alaptulajdonságot kell említenem, akkor az a tanulási képesség, az őszinteség, a nyitottság és a csapatszellem. Emellett előny a humorérzék - nálunk ugyanis fontos, hogy olyan légkör legyen, ahová jó érzés bejönni.

NÉVJEGY

Ha mozi, akkor bármi, csak sci-fi ne legyen. Az egyik kedvencem: Ha eljön Joe Black.
Ha bor, akkor száraz fehérbor vagy rosé.
Ha tökéletes hétvégi program, akkor vagy a lányokkal vagyok együtt, vagy ez kiegészül a baráti társasággal. A munkám természetéből adódóan nagyon be van osztva minden percem, de hétvégén szeretem, ha spontán lehet dönteni a programokról.
Ha kedvenc ruhadarab, akkor farmer, ing és sportcipő.
Amiben töretlenül hiszek, az az őszinteség, eddig még mindig bevált, még ha fájdalmat is okoz néha. Továbbá nagyon hiszek a barátságban és a szerelemben.

- Te magad sorra bizonyítod, hogy szeretsz tanulni, pár éve még a jogi kart is elkezdted. Mi volt az, ami megfogott a jogban?

- Megtetszett a jogszabályok bonyolultnak tűnő nyelvezete, ami tartalmát tekintve korántsem olyan komplikált. Továbbá érdekelt, hogy hogyan épül fel a jogrendszer, de az amerikai filmek bírósági jeleneteit is mindig nagyon érdekfeszítőnek találtam, ugyanis az itt elhangzó védőbeszédek logikai felépítése hihetetlen bravúros.

- A vezetői szerepre hogyan készültél? Tudatosan képezted magad ilyen irányba, vagy inkább menet közben rázódtál bele?

- Az előrelépések maguktól jöttek, jókor voltam jó helyen. De a cég nagy hangsúlyt helyez az emberei fejlesztésére. Ha valakiben látják a lehetőséget, akkor azt igyekeznek kibontani és továbbfejleszteni. Én is több képzésen vettem részt New Yorkban és itthon is, de, mielőtt a céghez jöttem, Dale Carnegie-tanfolyamokat is végeztem.

Továbbá a saját hibáimból is folyamatosan tanulok. Évek alatt kitapasztaltam, hogy a különböző típusú embereket hogyan tudom motiválni, kinél mi működik, és mi nem. A motiváló képesség az egyik legfontosabb vezetői képesség véleményem szerint.

- Szerinted más egy női vezető, mint egy férfi?

- Én nem nemek alapján nézném a különbséget, hanem emberi képességek alapján. De az biztos, hogy most már jóval több női vezetővel találkozhatunk, mint pár évvel ezelőtt.

Azt gondolom, hogy a nők többek lettek azáltal, hogy keményebb feladatok elé kerültek, amit, ha szerencsések, jól tudnak párosítani a nőiességgel. Azzal a finomsággal, empatikus képességgel, amivel a nők rendelkeznek, és amivel adott helyzetekben egy vezetői pozícióban sikereket tudnak elérni. Minden az arányokon és a harmónián múlik.

- Hazaviszed a vezetői énedet?

- A vezetői szerep komoly felelősségvállalással jár együtt, hiszen felelősséggel tartozom a munkámért, a kollégákért, a döntésért, amit a csapatmunka végén meghozunk. Ez ad egyfajta keménységet, amiből időnként nehéz kilépni. De otthon ezt jelzik a lányaim, és ilyenkor kell egy adag önirónia, és helyreáll az egyensúly.

- Mennyi időt töltesz bent az irodában?

- Sokat, de ma már tudatosan nevelem magamat arra, hogy van egy pont, amikor abba kell hagyni, és ma már nem viszek haza munkát sem. Az ikerlányaim 14 évesek, ha otthon vagyok, nekik szentelem az időmet.

- Volt olyan időszak, amikor nehezebb volt összeegyeztetned a családot a munkával?

- A cég végig fantasztikusan tolerálta, ha a gyerekeimnek szüksége volt rám. Természetesen ehhez kell egy olyan vezetőség, aki a családi értékeket képviseli, és tudja, hogy ez mit jelent.

- A szépségápolás biztosan meghatározó szerepet tölt be a magánéletedben is. Mennyi időt töltesz egy nap szépségápolással?

A sminkre sokkal kevesebb időt fordítok, mint a bőrápolásra. Ma már nagyon gyorsan fel tudom tenni azt a sminket, amit a mindennapokban használok. Ami számomra fontos, és semmilyen körülmény között nem hagyom ki, az a tisztítás és a regenerálás, egy szemkörnyékápoló és a végén egy krém - ez öt perc. A testápolás még plusz két perc, nem több.

Ezt is szeretjük