Megvizsgálta a repülőgépek kondenzcsíkját a NASA: meglepő dolgot találtak
A koromkibocsátást a minimálisra szeretnék csökkenteni.

- Veszélyes szépségtrendek terjednek az interneten: ezeknek a kipróbálását senkinek sem javasoljuk »
- A legcsinosabb egyrészes fürdőruhák a szezonban, amikben szuper nőies lehetsz a strandon: divatos fazonok árakkal és lelőhelyekkel »
- 3 természetes vízhajtó, ami lendületbe hozza az anyagcserét: hatékonyabban méregtelenít a szervezet, ha bekerülnek az étrendbe »

- Soma lányának esküvői fotója: a 29 éves Hanna különleges menyasszony volt
- Kvíz! Emlékszel az általánosban tanult versekre? 8 idézet szerzőjére kérdezünk rá
- Kvíz! Átmennél most az elsősegélyvizsgán? 8 kérdés, amire nem csak a jogsi miatt kell tudni a választ
- Gyönyörű kis tó Budapesttől egy karnyújtásnyira: homokos stranddal és jó hangulattal vár a Domonyvölgyi-víztározó
- Fodor Zsóka és Koós János egy párt alkottak fiatalon: ezért nem házasodtak össze
A bioüzemanyagok használata 50-70%-kal csökkenti a repülőgépek koromkibocsátását - mutatta ki az amerikai űrkutatási hivatal szakembereinek német és kanadai kutatókkal közös végzett tanulmánya, amelyet a Nature című tudományos folyóiratban mutattak be.
A NASA kaliforniai kutatóközpontjában 2013-ban és 2014-ben végrehajtott kísérleti repülések idején gyűjtöttek a szakemberek adatokat arról, miként hat az alternatív üzemanyag a repülőgépek hajtóművének teljesítményére, károsanyag-kibocsátására és a kondenzcsíkok kialakulására, amikor a repülőgépek a kereskedelmi légi útvonalak magasságában repülnek.
Hogy keletkezik a csík?
Kondenzcsík, amely egy emberi tevékenység által létrehozott felhő, akkor keletkezik, amikor a repülőgépek hajtóművei üzemanyagot elégetve égéstermékeket, köztük szén-dioxidot, vizet, koromszemcséket bocsátanak ki a légkörbe. Ezek az égéstermékek a légkörben lévő vízpára számára kondenzációs magként szolgálnak.
A levegőben lévő és az üzemanyagból a levegőbe kerülő víz ezekre a kondenzációs magvakra kicsapódik, és mert hideg van - mínusz 30-50 Celsius-fok - abban a magasságban, ahol a repülőgépek járnak, így azonnal megfagynak, és apró jégkristályokká alakulnak.
A kutatókat leginkább az állandóan létrejövő kondenzcsíkok érdekelték, mivel azok hosszan tartó és kiterjedt felhőket hoznak létre, amelyek a légi közlekedés hiányában nem keletkeznének a légkörben, és amelyekről azt tartják, hogy hatással van a Föld környezetére.
Így tesztelték a repülőket
A NASA tesztjében egy DC-8-as repülőgép mintegy 12 ezer méter magasan repült, négy hajtóműve 50-50%-ban használt kerozint és megújuló alternatív üzemanyagot, amelyet észterekből - oxigéntartalmú szerves vegyületekből - és növényi olajból előállított zsírsavakból készítettek. A DC-8-as mögött repült különböző távolságban három kutató repülőgép, amelyek a károsanyag-kibocsátást mérték, és tanulmányozták a kondenzcsíkok kialakulását a két különböző üzemanyag elégésekor.
- Ez volt az első alkalom, hogy számszerűsítettük a hajtűművek által kibocsátott koromszemcsék mennyiségét, miközben egy 50-50%-os bioüzemanyag-keveréket használtunk repüléshez - idézte Rich Moore-t, a tanulmány vezető szerzőjét a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő hírportál. A kutatók folytatják tanulmányukat, hogy megérjék és bemutathassák a bioüzemanyagok használatának előnyeit a légi közlekedésben.
OLVASD EL EZT IS!

- természet
- globális felmelegedés