Mit hiányolunk a rendszerváltás előttről? Meglepő a magyarok válasza
A Nagy Retró Kutatásból kiderül, miért mondjuk sokszor, hogy régen jobb volt, és mit hiányolunk a leginkább a múltból.
Tombol a retróláz, az emberek hajlandóak akár többet is fizetni egy múltidéző termékért vagy szolgáltatásért - derült ki a Tó-retró blog kutatásából. A legnépszerűbb irányzat a szocialista retró, ráadásul azok szemében is, akik még meg sem születtek az előző rendszerben. Több mint 2400-an töltötték ki a Nagy Retró Kutatást, a válaszadók között nők és férfiak egyaránt szerepeltek, 85%-uk városban él, és kétharmaduk szerzett felsőfokú képesítést.
A kitöltők között komoly egyetértés alakult ki abban a kérdésben, hogy vajon népszerűek-e napjainkban a retró irányzatok, hiszen csak minden 8. megkérdezett gondolta úgy, hogy volt valaha is markánsabb időszaka a múltba tekintésnek. A hölgyek és urak véleménye ebben szinte tökéletesen megegyezett, ahogyan az életkor és a lakhely sem befolyásolta érdemben a végeredményt. A válaszadók valószínűleg saját tapasztalataik alapján vélekedtek így, hiszen ezen irányzatok őket is vásárlásra ösztönözték. Akkor a legsikeresebb egy retró termék vagy szolgáltatás, ha az előző rendszer stílusát idézi meg.
Az ételautomata és a Bambi hiányzik a legjobban
Kiderült az is, hogy mit hiányolunk leginkább az előző rendszer idejéből. Ha a Balaton világát szemléljük, akkor egyértelmű, hogy a kertmozik és az olcsó étkezési lehetőségek - automaták, önkiszolgáló éttermek, gasztrofól - után vágyódunk, ezeket 64-68% jelölte meg. Minden harmadik válaszadó felélesztené az olcsó SZOT-üdülések rendszerét is.
Abban viszont nagy volt az egyetértés, hogy a kölcsönzők és a korabeli strandcikkek felett végérvényesen eljárt az idő. Ezt az állítást támasztja alá az is, hogy a hiányolt márkák rangsorában a korábbi gumimatrac-nagyágyú, a Palma az első tízbe sem fért be. Nagyon hiányoljuk viszont a Bambit: az említett rangsort toronymagasan a régi szörp nyerte. Utána szinte holtversenyben említették a válaszadók a Trappert, a Traubit és a Trabantot, míg mögöttük a Márka, valamint két szórakoztatóelektronikai gyár, a Videoton és az Orion futott be.
A fiatalok is szeretik a retrót
Érdekes, hogy a 24 év alattiak egy hajszálnyival gyakrabban fizetnek retró stílusú termékekért vagy szolgáltatásokért, mint a náluk idősebbek. Összességében a kitöltők közel 90%-a vett egy éven belül valamilyen 25 évnél régebbi tárgyat vagy olyan terméket, mely a boltokban most is kapható, de megjelenésében a retró irányzatot képviseli. Bár csak minimális eltéréssel - alig 1% -, de a férfiakat jobban megérintette a retrómánia, ők nagyobb számban költöttek ilyesmire az elmúlt 12 hónapban.
A következő kérdésben arra keresték a választ, hogy az egyes terméktípusok esetében mennyiben befolyásolja a vásárlás előtti döntést egy jól sikerült múltidéző megjelenés. A válaszok alapján lecsengeni látszik a retró kinézetű kisautók divathulláma, ugyanis a válaszadók kétharmadát egyáltalán nem befolyásolja a régies megjelenés. A 24 év alattiak 20%-a esetében viszont ez a döntő szempont, és alig több mint egyharmadukat hagyja hidegen a patina.
Ugyanígy nem tűnik érdemesnek a ruházati- és műszaki cikkek esetében sem visszakanyarodni a múlthoz. A döntéseket komolyan befolyásoló tényezőként a szállások, a vendéglátóhelyek és programok esetében érdemes a retróval számolni, de az élelmiszereknél is sokat nyomhat a latban egy ilyen megjelenés. A zene azonban egyértelműen a retróról szól napjainkban, a válaszadók kétharmada kizárólag ezt keresi, vagy előnyben részesíti az ilyen stílust.
Az előző rendszerhez húz a szívünk
A válaszadók túlnyomó része, különösen a nők az olyan tárgyakat, vendéglátó- és szálláshelyeket kedvelik, melyek a lehető legjobban hozzák egy kor hangulatát, és csak egyötödük nyilatkozott úgy, hogy csak az eredeti ereklyék tekinthetőek retrónak.
Egyértelmű a szocialista időszak stílusának a fölénye, ami valószínűleg a gyermek- és fiatalkori emlékeknek köszönhető: a 2400 kitöltő kétharmada az előző rendszer stílusát kedveli a legjobban, míg az amerikai vagy éppen olasz retró jóval kevésbé népszerű. Meglepő, hogy az arányok szinte ugyanezek voltak a 24 év alatti válaszadók esetében is, noha ők már jóval a rendszerváltás után születtek.
A változókorról tabuk nélkül - Hogyan küzdj meg az életközepi válsággal nőként?
Iványi Orsolya, a menopauzaedukáció egyik legnagyobb hazai szószólója, tabuk nélkül beszél a változókor testi-lelki kihívásairól, és arról, hogyan élhetjük meg ezt az időszakot, mint új kezdetet. A Femina Klub novemberi előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz az életközepi krízisek kezelésére, és megtudhatod, hogyan értelmezhetjük újra önmagunkat, karrierünket és kapcsolatrendszerünket.
További részletek: feminaklub.hu/
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2024. november 27. 18 óra
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
Mennyit ér meg a nosztalgia?
Megvizsgálták azt is, hogy a múltat megidéző szolgáltatások vagy termékek esetében mennyivel vagyunk hajlandóak többet fizetni. A válaszadók egynegyede úgy vélekedett, hogy ruházati cikkeknél vagy élelmiszereknél teljesen elfogadható a 10-20%-os felár egy hasonló termékhez képest, míg a szolgáltatások esetében minden harmadik kitöltő látta így.
Ennél is többen, a megkérdezettek közel 40%-a adná meg ezt a felárat egy retró stílusú használati tárgyért, sőt 6%-uk szerint ez bármilyen ráfordítást megér. Ebben a kérdésben a fiatalság némileg másképpen vélekedik, hiszen közülük csak minden harmadik adna meg akármennyit egy retró tárgyért, viszont az élelmiszerek esetében kétharmaduk egyáltalán nem fogékony a régi idők szellemére.
Kiemelt kép: Fortepan
Ilyen volt a bevásárlás a 70-es években
Minden család életében fontos program volt a legszükségesebb holmik beszerzése, olyannyira, hogy erről sokszor még fotók is készültek. Hétköznapi emberek legemlékezetesebb bolti képeit mutatjuk meg a régmúltból.
Ilyen volt a bevásárlás a 70-es években - Ritka fotók akkoriból és még régebbről
Nézegess képeket!
Elolvasom