Ekkora az esély arra, hogy űrszemét zuhan egy utasszállító repülőgépre: sokakat meglephet a kutatás eredménye
Bár az esély arra, hogy egy repülőgépet eltalál egy rakéta maradványa, rendkívül alacsony, a kockázat mégis valós, és egyre nagyobb gondot okoz a légi közlekedésben.

Egy friss kutatás szerint évente 26 százalék az esélye annak, hogy űrből visszatérő rakétamaradványok zsúfolt forgalmú légtérbe csapódnak. A University of British Columbia (UBC) kutatói által végzett elemzés arra figyelmeztet, hogy noha a kockázat csekély egy utasszállító megsemmisülésére, a probléma komoly hatással lehet a légi közlekedés biztonságára.
Amikor rakétadarab zuhan az űrből a repülőre
A kutatás szerzői szerint a helyzet egyre súlyosbodik, mivel mind a rakétaindítások, mind a légi járművek száma folyamatosan emelkedik. 2024-ben 258 sikeres rakétaindítás történt, amelyből 120 alkalommal kontrollálatlanul visszatérő rakétatöredékeket regisztráltak. Eközben több mint 2300 elhagyott rakétatest maradt Föld körüli pályán, potenciális veszélyt jelentve a jövőben.

A kutatók az egyik legsűrűbb légi forgalmú nap adatait vették alapul 2023-ból, hogy megvizsgálják, milyen eséllyel kerülhet űrszemét a sűrűn használt légtérbe. Denverben, ahol ezen a napon a legmagasabb volt a forgalom – nagyjából egy repülőgép 18 négyzet-kilométerenként – a szakértők meghatározták a kockázatot a különböző sűrűségű légiforgalmaknál. A Vancouver–Seattle térséghez hasonlítható területeken a becsült éves esély 26 százalék volt, míg a dél-európai légtér, amelyet 2022-ben egy hasonló incidens miatt lezártak, 75 százalékos eséllyel érintett.
Bár a valószínűsége annak, hogy egy repülőgép valóban üzemképtelenné válik egy ilyen ütközés során, csupán 1 a 430 000-hez, a kutatás kiemeli, hogy az ágazat gyakorlatilag az utasokra és a légitársaságokra hárítja ezt a kockázatot.
Dr. Aaron Boley, a UBC csillagászati és fizikai tanszékének docense szerint az ipar szándékosan alkalmazza az irányítatlan visszatérést, holott technológiai szempontból létezik megoldás, amely a rakéták kontrollált belépését tenné lehetővé, lehetőség szerint az óceánba irányítva a maradványokat.
Dr. Michael Byers, a UBC politikatudományi professzora szerint a probléma globális szabályozást igényelne. – Egyik ország vagy vállalat sem lesz hajlandó többletköltséget vállalni a fejlettebb rakétatechnológiára, hacsak nem mindenkire vonatkoznak azonos szabványok – mondta.
A kutatók szerint a nemzetközi szabályozás bevezetése elengedhetetlen a légi közlekedés védelmében, és előbb-utóbb elkerülhetetlen lesz.
Ezeket a hibákat a tapasztalt utasok sosem követik el – 5 fontos tudnivaló, mielőtt repülőre szállsz
A repülős utazásnál néhány dolgot jobb előre tudni.
Elolvasom(Képek forrása: Getty Images Hungary)
Ebben a cikkben nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését. Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.