Miért árulják a narancsot piros hálóban? Az agyadat akarják becsapni vele

Sokszor a mandarin és a narancs hálóban kapható, aminek furcsa oka van.

Narancs a hálóban
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Az egyesével kapható déligyümölcsök mellett gyakran a citrom, mandarin és a narancs hálóban is ki van kitéve a legtöbb szupermarket polcaira. Sokan szívesebben veszik az ilyen kiszerelést, és ez nem véletlen: vonzóbbnak, érettebbnek és finomabbnak tűnik egy olyan narancs, ami a piros hálón belül van. Ez egy szándékos pszichológiai trükk eredménye, melynek célja, hogy vásárlásra buzdítsa az embereket.

Arra, hogy miért látjuk jobbnak a becsomagolt gyümölcsöt, egyszerű a magyarázat. Egy cseles optikai illúzió hatására az éretlen narancs is fogyasztásra késznek tűnik, és ez a gyakorlat világszerte annyira elterjedt, hogy még egy pszichológus is foglalkozott vele a közelmúltban. Tanulmányában érdekes tényekre világított rá a vizuális csellel kapcsolatban.

Narancs a hálóban

Karl R. Gegenfurtner pszichológust, a németországi Giessen Egyetem munkatársát a saját tapasztalata késztette arra, hogy tanulmányt írjon a hálós gyümölcsök témájában. Észrevette ugyanis, hogy a szupermarketben megvásárolt narancs otthon kibontva már egészen másként festett. A boltban csábítóan érettnek és édesnek látszó finomság a háló nélkül megmutatta valódi arcát, és kiderült, hogy valójában minden egyes szem kissé zöldes, és ráfért volna még némi érlelés. A szakember utánajárt a jelenségnek, és azt találta, hogy az eladók a konfettiillúziót kihasználva, pszichológiai trükköt alkalmazva bírják rá a vásárlókat, hogy a gyümölcs a kosarukban landoljon.

A konfettiillúzió lényege, hogy egy adott szín érzékelését jelentősen befolyásolhatják az azt körülvevő árnyalatok. Ha például egy zöld golyót sűrű, sárga rácsok mögé teszünk, az agy összekeveri a színeket, és a golyó is sárgábbnak tűnik majd, mint a rácsok nélkül - hasonlóra korábbi cikkünkben is láthatsz példát. Ezt alkalmazzák a citrusoknál is a termelők és a forgalmazók, hiszen a piros - vagy a citrom esetében narancssárga - háló hatására még az egészen halovány, éretlen gyümölcs színe is teltnek, élénknek és hívogatónak tűnik. Így kívánatosabbnak látják az emberek, és nagyobb eséllyel veszik meg.

A pszichológus szerint az agyunk amellett, hogy a perifériás látás és a színérzékelés feldolgozására van programozva, nagyon hajlamos arra is, hogy egyszerűsítse a látottakat. Erre azért van szükség, hogy minél egyértelműbben megértsük, mit látunk, és ebben a törekvésben a szemünk is részt vesz: vizuális rendszerünk szereti az egységességet. Emiatt ha két színt látunk egymás mellett sűrűn váltakozva, agyunk összemossa azokat. Így fordulhat elő, hogy egy piros hálóban nem szúrjuk ki a narancson vagy mandarinon a zöldes beütést.

A cikk az ajánló után folytatódik

Miért félünk attól, amit nem ismerünk?

Hogyan formálja a mesterséges intelligencia a mindennapjainkat?

A Femina Klub októberi vendége Rab Árpád trend- és jövőkutató lesz, akivel Szily Nóra, az estek háziasszonya többek között a mesterséges intelligencia rejtelmeiről beszélget. Vajon hogyan fog alakulni a világunk a mesterséges intelligencia térhódításával? Milyen szerepe lesz az AI-nak mindennapjainkban?

További részletek: feminaklub.hu/

Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.

Időpont: 2024. október 24. 18 óra

Helyszín: MOM Kulturális Központ

Promóció

Ez a fajta optikai csalódás más zöldség- és gyümölcsárunál is tetten érhető. Színjavító árnyalatú hálóban árulják a burgonyát, a vöröshagymát, a lila hagymát, a fokhagymát, a citromot és a lime-ot is, de egyes üzletekben még az almát, a répát vagy a cukkinit is megtalálhatjuk ilyen formában. A háló árnyalata mindig attól függően változik, hogy milyen áru kerül bele, vagyis melyik szín intenzitását kívánják fokozni vele. Persze arra is jó ez a megoldás, hogy a többdarabos gyümölcs- vagy zöldségcsomag ne fülledjen be egy zárt csomagolásba, de a hangsúly általában inkább a színkorrekción van.

7 tudat alatti hiba, ami miatt túl sokat költesz bevásárláskor - Így ne hagyd ott a fél fizetésed

Minimális tudatosságot igényel, mégis ezreket spórolhatsz rajta.

Elolvasom

Fotók: Getty Images

Ezt is szeretjük