Már azok a magyarok is spórolnak, akik tavaly nem tették: meglepő eredménnyel zárult egy friss kutatás

2022-höz képest megduplázódott azok száma, akik az erősödő inflációs környezetben visszafogják költéseiket.

Még jobban spórolnak a magyarok
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Még a lengyelek, a csehek és a szlovákok is bátrabban költekeznek, mint a magyarok - derült ki a Publicis Groupe második éve futó régiós felméréséből.

A kutatás az egyik leggyakrabban vásárolt fogyasztói kategóriákat - köztük az édesség, az alkoholmentes ital, a gyógyszer, az állateledel és a kávé - vizsgálta, hogyan változnak az emberek fogyasztási szokásai a nehezedő gazdasági környezet hatására. A 4 országra kiterjedő, Magyarországot is magába foglaló felmérés kimutatta, hogy minden fogyasztási kategóriában a magyarok fogták vissza leginkább a költekezést az elmúlt negyedévben.

Még jobban spórolnak a magyarok

A nehezedő gazdasági hatásokra a magyarok érzékeny reakciója a legszembetűnőbb a régióban: 41 százalékuk számolt be arról, hogy csökkentette költségeit. Ez az egy évvel ezelőtti eredményeknek (22%) közel a duplája. A cseheknél az idei adat 22% a tavalyi 15-tel szemben, a lengyeleknél 28% (tavaly 20%), a szlovákoknál pedig mindez 25% (tavaly 21%). Így elmondható, hogy a többiek - különösen a csehek - kevésbé érzik kitettnek magukat az inflációs hatásnak. 

A válaszokból kiderül - és ez Magyarországra és a többi országra is igaznak bizonyult -, hogy a visszafogottabb költekezés szükségességét az emberek egyre kevésbé egy elhúzódó háborútól való félelem, mint inkább az infláció által kifejtett nyomás miatt érzik. Az adatok az mutatják: a magyarok 58 százaléka nevezte meg közvetlen okként az inflációt, és csak 15 százaléka a háborút.

Amihez a leginkább ragaszkodnak a magyarok: gyógyszer, vitamin és kávé

A kategóriákban nincs nagy változás 2022-höz képest: a magyar emberek többsége továbbra is a nyaralásra, éttermekre, sportfelszerelésekre szánt költéseit fogta vissza. Emellett átgondolják az öltözködésre, az édességre és tartós élelmiszerre szánt forintokat is, méghozzá úgy, hogy vagy olcsóbb márkákra váltanak, vagy kevesebbet vásárolnak ezekből a termékekből. Vannak bizonyos termékkategóriák, amelyekről a magas infláció ellenére is nehezebben mondanak le a megkérdezettek.

GettyImages-1398445054
Fotó: hiroyuki nakai / Getty Images Hungary

A vizsgált országok közül a magyarokra igaz a leginkább, hogy az elmúlt három hónapban semmit sem változtattak a vásárlások terén ezekben a kategóriákban: telekommunikációs szolgáltatások (41%), gyógyszerek (36%), higiéniai termékek (34%) és kávé (30%). Általános trendként jelent meg, hogy a férfiak nehezebben változtattak vásárlási szokásaikon, mint a nők. Érdekes változás volt általánosan, minden nemzetnél megfigyelhető: az alkoholos italok esetén a vásárlás jelentős része az online térbe helyeződött át. A magyaroknál ez majdnem a duplájára, 15%-ra ugrott a tavalyi 8%-hoz képest. 

Mibe fektetnek most szívesen a magyarok?

A jövő biztosítása, a pénzügyi és befektetési termékek használata terén a magyarok még mindig a konzervatív nemzetek közé tartoznak. Leginkább a folyószámlás megtakarítást (61%) preferálják és közepesen bíznak a nyugdíjalap (18%), a megtakarítási számla (16%), a jelzálog (16%), az életbiztosítás (16%), valamint a kötvények (14%) adta lehetőségekben. Amibe a legkevésbé invesztálnak, azok a részvény- és befektetési alapok (8%), a kriptovaluta (9%) és az arany és egyéb nemesfémek (6%), a lekötött betétek (7%) és ingatlanba való befektetés kiadási céllal (7%).

A kutatók a következő negyedévre nem jósolnak jelentős változást. Javulást egyelőre csak minimálisat remélnek, és azt is csak egy-egy termékkategóriában, valamint úgy vélik, hogy a fogyasztók már azt is jó hírként fogják értékelni, ha stagnálás következik.

A cikk az ajánló után folytatódik

A változókorról tabuk nélkül - Hogyan küzdj meg az életközepi válsággal nőként?

Iványi Orsolya, a menopauzaedukáció egyik legnagyobb hazai szószólója, tabuk nélkül beszél a változókor testi-lelki kihívásairól, és arról, hogyan élhetjük meg ezt az időszakot, mint új kezdetet. A Femina Klub novemberi előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz az életközepi krízisek kezelésére, és megtudhatod, hogyan értelmezhetjük újra önmagunkat, karrierünket és kapcsolatrendszerünket.

További részletek: feminaklub.hu/

Használd az „IVANYI” kuponkódot, és 20% kedvezménnyel vásárolhatod meg a jegyed!

Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.

Időpont: 2024. november 27. 18 óra

Helyszín: MOM Kulturális Központ

Promóció

„A nemrég kijött Eurostat-adatokból látjuk, hogy a hazai infláció jóval magasabb, mint az unió több országának mutatója. A kutatásunk rávilágít, hogy a vásárlók jelentős része a fogyasztás jelentős visszafogásával reagál az áremelkedésre, sokkal nagyobb arányban, mint a környező országok polgárai” - foglalta össze Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary médiaüzletágának vezetője. Az Eurostat adatai szerint az EU-tagállamok között Magyarországon az egyik legmagasabb az inflációs ráta, 25,6 százalék, régiós szomszédainknál, például a cseheknél mindez csak 16,5 %.

Viszont itthon is van egy réteg, akit kevésbé viselt meg a nehezedő gazdasági helyzet: a magasabb jövedelemmel rendelkező háztartások (430 ezer forint felett keresők) kevésbé érezték magukat érintettnek, 25 százalékuk nyilatkozta, hogy semmit sem változtatott, míg az alacsonyabb jövedelműek (270 ezer forint alatt keresők) csupán 15% százaléka mondta ugyanezt. Tavaly ezek a számok jóval magasabbak voltak: a duplájához közelített mindkettő, 44 és 33 százalékos adatokkal.

Ő Kim Dzsongun 10 éves lánya - Mit lehet tudni az észak-koreai diktátor gyermekéről?

Kim Dzsongunt egyre több nyilvános eseményre kíséri el lánya. Eláruljuk, mit lehet tudni a tízéves Kim Dzsuéról.

Ő Kim Dzsongun 10 éves lánya - Mit lehet tudni az észak-koreai diktátor gyermekéről?

Nézegess képeket!

Elolvasom

Képek: Getty Images Hungary

Ezt is szeretjük