Ez a lány szerelme levágott fejével táncolt - Itt nézheted meg (x)
Salome-bemutató Rost Andrea debütálásával júniusban a Margitszigeten. Nem érdemes kihagyni!
A Salome bemutatói mindig is erősen felborzolták a kedélyeket, és lássuk be, ma sincs az a Tarantinón edzett néző, aki ne hőkölne hátra, amikor egy önérzetében sebzett lányt lát szerelme levágott fejével extázisban táncolni az opera színpadán.
Ebben a nehéz, bonyolult, de izgalmas szerepben első alkalommal láthatjuk a kiváló, Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas szoprán operaénekest, Rost Andreát, olyan sztárpartnerekkel, mint Gerard Siegel, Komlósi Ildikó és mások.
Véres, mélylélektani történet
Oscar Wilde és Strauss különös, robbanó elegyet állított elő Saloméval, aki eredetileg egy szerelmi tébolyban szenvedő nőalakként lépett színre 1905-ben. Ám ez a történet nem pusztán véres, de súlyosan mélylélektani, és egyszerre nagyon sokféle húrt pendít meg nemcsak a néző, de a színészek és az énekesek lelkében ma is. A két nagy polgárpukkasztó ugyanis nemcsak feszegetni akarta a határokat, hanem önérzetesen át is lépte azokat.
- Párizsnak az tetszett legjobban, hogy e ravasz, zseniális bűvész, ez a Strauss, éppenséggel nem német. Egy kicsit hisztériásnak kell lenni annak, aki dispozícióval akar beülni a színházba a Salome elé. Szerencsétlenség vagy szerencse, hogy egy kicsit hisztériás minden mai ember - tudósított Ady négy nappal az opera párizsi bemutatójáról a Budapesti Napló hasábjain 1907-ben.
A híres hétfátyoltáncot Richard Strauss egy szinte teljesen csupasz, kizárólag ékkövekkel borított testű Saloméval képzelte el. Tovább bonyolítja a dolgot, hogy a bibliai történet Saloméja még csak mindössze 16 éves, amikor tomboló szerelmesként az őt visszautasító, égő szemű Keresztelő János próféta fejét követeli Heródes királytól, de ezt a szerepet csak a legtapasztaltabb és legképzettebb szopránok tudják elénekelni, hiszen óriási kihívást jelent fizikai és szellemi értelemben is. Szerencsére az opera címszerepében most debütáló Rost Andrea éppen ilyen.
A Salomét megformáló nagyságok sorában különben olyan kiválóságokat találunk, mint Montserrat Caballé, Birgit Nilsson, Hildegard Behrens, Francesca Patané vagy Sass Syilvia. Az érdekes feldolgozások között van több film is: a kosztümös és visszafogott 1953-as William Dieterle rendezésében, vagy az 1969-es Una storia amores, melyben Salomét az erotikus kisugárzású Anna Moffo opera-énekesnő alakította, aki nagyot villantott, és a ruháitól is megszabadult a szerep kedvéért.
1975-ben Teresa Stratas főszereplésével is forgattak Salome történetét feldolgozó operafilmet, ami inspirálólag hatott Rost Andreára is, aki egy nemrégiben adott interjúban a történet párkapcsolati aspektusára is felhívta a figyelmet:
- Salome gyönyörű nő volt, ha egyet füttyentett, teljesült minden kívánsága, ehhez volt szokva. Egyszer csak belép az életébe egy férfi, aki nemet mer mondani neki. A mű a párkapcsolatról is mesél, kiderül, hogy nem jó az alapján szeretni valakit, amit „belelátunk”, az lenne az ideális, ha olyannak fogadnánk el a másikat, amilyen valójában.
OLVASD EL EZT IS!
- németország
- kultúra