Hetente egy teljes nap megy el rá, és függőséget okoz: így szippant be a közösségi média

Tízből kilencen a Facebookon lógnak, ha csak tehetik, de nem mindenki tudja a helyükön kezelni a látottakat.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A magyar fiatalok 30%-a közösségimédia-függő, naponta átlagosan 1,8 órát töltenek ezeken az internetes felületeken - derül ki a Vodafone Magyarország és az NRC közös kutatásából, amely a közösségi média és online tartalomfogyasztási szokásokat vizsgálta a fiatalabb, Y és Z generáció, a 16-37 évesek körében. A két társaság közleménye szerint az Y és Z generációs magyar felhasználók leginkább vicces tartalmakat, zenét és filmeket néznek, és hetente átlagosan 22 órát interneteznek.

Elsősorban a Facebookot, a Facebook Messengert és a Youtube-ot használják, főleg kapcsolattartási és tájékozódási céllal: 30%-uknak pedig, amint van néhány szabad perce az iskolában vagy a munkahelyén, első dolga, hogy átfussa a közösségi oldalakat, miközben 55%-ukat idegesíti, ha ismerősei minden apróbb történésről beszámolnak.

Nem elég a havi internetadag

Az Y és Z generációba tartozó internetezők 89%-ának van saját okostelefonja, a 16-21 évesek 95%-ának. Saját laptopja vagy PC-je ezzel szemben csak ötből négy 16-37 évesnek van. A fiatal internetezők 82%-ának van mobilinternet előfizetése, szűk többségük, 53%-uk ugyanakkor nem találja elegendőnek a csomagban foglalt adatmennyiséget: a legtöbben, a válaszadók 29%-ának 500MB és 2GB közötti adatforgalmú csomagja van.

Amennyiben korlátlan adattal rendelkeznének, leginkább böngészésre, közösségi oldalak látogatására, online zenehallgatásra, videók-filmek nézésére és csevegőprogramokra használnák a telefont. Egy nap átlagosan 3,1 órát töltenek internetezéssel az Y és a Z generáció tagjai, közülük a legtöbbet - 3,4 órát - a legfiatalabb korcsoport, a 16-21 évesek vannak a világhálón.

Az internetezők zöme, 96%-a legalább heti rendszerességgel a közösségi oldalakat látogatja, de majdnem ugyanennyien, 91%-uk böngészik internetes oldalakat - nem híroldalakat - és használnak írásbeli csevegőprogramokat (90%). A kutatás szerint a legfiatalabbak (16-21 évesek) élen járnak a tartalmak fogyasztásában és előállításában is: 69%-uk legalább hetente néz videót/filmet tableten vagy okostelefonon az interneten keresztül, míg 55%-uk hetente fogyaszt blog/vlog bejegyzéseket.

A Facebook tarolt

Tartalmat 81%-uk készít hetente: videót és fényképet okostelefonjával-tabletjével, míg az összes korcsoportot figyelembe véve az arány 66%. A legnépszerűbb alkalmazások a Facebook (93%-uk látogatja legalább hetente), a Facebook Messenger (89%), a Youtube (89%, a legfiatalabbak körében 95%), az Instagram (44%, de a legfiatalabbaknál 74%) és a Viber, amelynek nagyjából egyforma, 37%-os a népszerűsége.

A cikk az ajánló után folytatódik

Vásárolj Femina Klub bérletet!

Vásárolj bérletet, és vegyél részt a 2025-ös év különleges előadásain, ahol izgalmas témákról hallhatsz elismert szakértőktől és közéleti személyiségektől. 

  • Knapek Éva, aki a társfüggőségről és a mérgező kapcsolatokból való szabadulásról beszél. 2025.01.07.
  • Kajdi Csaba, aki humorral és őszinteséggel osztja meg tapasztalatait nőkről és élettapasztalatairól "Anyámtól a modellekig" témában.  2025.02.19.
  • Steigervald Krisztián, aki a generációk közötti kommunikáció kihívásait tárgyalja "Boomerek és Zoomerek" című előadásában. 2025.04.09.

További részletek: feminaklub.hu/

Helyszín: MOM Kulturális Központ

Promóció

A különböző közösségi oldalakon átlagosan hetente 12,4 órát töltenek az Y és Z generáció tagjai, a legtöbbet, 14,1 órát, a 22-29 évesek. A többség szívesebben követ márkákat (39%), mint celebeket (29%). Az összes válaszadó 62%-a gondolja úgy, hogy a közösségi oldalakon látottak nem adnak valós képet az emberekről, mert mindenki igyekszik jobb színben feltüntetni az életét a valóságosnál.

Ez a szám a 16-21 évesek körében volt a legalacsonyabb, 56%, ami egybecseng a Vodafone Magyarország által szervezett #HashtagFestival üzenetével, amely szerint szükség van a Z generáció edukációjára, hogy megtalálják az egyensúlyt a digitális és a valós életük között - áll a közleményben.

Ezt is szeretjük