A magyar fiatalok fele vezetne ittasan: szerintük nem veszélyes így autóba ülni

Aggasztó eredményekkel zárult a felmérés.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A Mercedes-Benz Hungária Kft., az ORFK - Országos Balesetmegelőzési Bizottság és a Közlekedéstudományi Intézet Magyarországon végzett reprezentatív kutatása számos aggasztó attitűdöt tárt fel a Z generáció közlekedésbiztonsági ismereteivel kapcsolatban. A több mint ötezer magyar kamasz körében végzett reprezentatív felmérés a tudatmódosító szerek vezetés közbeni használatát, a fiatalok biztonsági öv használatával kapcsolatos szokásait, valamint KRESZ-ismereteiket vizsgálta.

A kutatás eredményeit Győrfi Pál, a Mercedes-Benz közlekedésbiztonsági nagykövete ismertette a sajtó számára. A vállalat hazai képviselete évek óta saját, MobileKids programjával igyekszik felkészíteni a legkisebbeket, a 4-12 év közötti gyermekeket a közlekedésre, míg vezetéstechnikai tréningjei a jogosítvánnyal rendelkezőknek szólnak. A Közlekedéstudományi Intézettel és az ORFK - Országos Balesetmegelőzési Bizottságával összefogva a 2016-os tanévben reprezentatív kutatást kezdeményeztek a 12-18 év közötti kamaszok közlekedési ismereteinek felmérésére, akik hamarosan jogosítványt szereznek, és már szülői felügyelet nélkül vesznek részt a közlekedésben gyalogosan vagy akár járművezetőként.

A fiatalok fele szerint a tömény is belefér

Az ORFK - Országos Balesetmegelőzési Bizottságának kimutatásai alapján Magyarországon a balesetek 10%-át okozza alkoholos befolyásoltság, a KSH adatai szerint pedig évente átlagosan tíz gyermekkorú halálos áldozata van a közlekedési baleseteknek. Ezen adatok ismeretében nagyon aggasztó, hogy a felmérés során megkérdezett magyar fiatalkorúak 46,4%-a szerint nem veszélyes egy sör elfogyasztása után volán mögé ülni. Ráadásul a válaszadók 20%-a gondolja, hogy ez a helyzet még fél deciliter tömény szeszes ital után is tulajdonképpen veszélytelen.

A reprezentatív kutatás arra is rákérdezett, hogy a kamaszok ültek-e már alkoholos befolyásoltság alatt álló vezető mellett, és a kérdésre adott válaszokból kiderült, hogy a fiatal válaszadók közel negyede ült már ittas sofőr mellett, aki az esetek felében egy idősebb családtag volt.

- Ezek az adatok főleg annak tudatában aggasztók, hogy egy baleset már jóval az ütközés előtt kezdődik, ezért egy másodpercnek is óriási jelentősége lehet az utakon. A megfelelő és magabiztos szabályismeret, a rutin, az éber tudat és a szülői példa mind szerepet játszanak egy baleset elkerülésében, ezért is ad aggodalomra okot, hogy sok esetben pont a szülők vagy más, közeli családtagok mutatnak rossz példát a legbefolyásolhatóbb korosztály számára - hívta fel a figyelmet a kutatás eredményeire Győrfi Pál.

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

Jobb eredmények is születtek

A felmérés biztonságiöv-használatot firtató kérdéseire adott válaszok jóval biztatóbb képet festenek. A megkérdezett fiatalok 90%-a rendszeresen használ biztonsági övet, de még mindig létezik egy 10%-os kisebbség, akik ritkán, vagy egyáltalán nem használják az életmentés szempontjából kulcsfontosságú eszközt, melynek hiánya a halálos kimenetelű balesetek közel felében játszik szerepet. 

Szerencsére nem csupán aggodalomra okot adó eredmények születtek a felmérés során. A megkérdezettek válaszai alapján a fiatalok szabályismerete, ha nem is tökéletes, de mindenképpen pozitív képet fest. Az elsőbbségadási kötelezettség megadásával foglalkozó kérdésekre átlagosan a válaszadók közel 60%-a tudta a helyes választ, a jogosítvánnyal rendelkezők körében ez az arány pedig 80-90% közötti volt, amely eredmény egyértelműen jelzi, hogy a gyermekek biztonságának növelése érdekében a közlekedésre felkészítés oktatásának bevezetése az alap- és középfokú oktatásban szükséges és időszerű.

Ezt is szeretjük