Gyógyszerekkel tömték a sztárokat, hogy kimerülve is dolgozzanak - Hollywood aranykora kegyetlen volt a színészekkel
Azt hinnénk, a hollywoodi sztárok élete csupa fény és csillogás...
Hollywood a ma ismert formájában 1908-ban született meg. Ekkor mutatták be a Monte Cristo grófja című filmet - Hollywood pedig berobbant a filmipari versenybe. Három évvel később megnyílt az első filmstúdió a hollywoodi Sunset Boulevard-on, ami sok más filmes társaságot vonzott Kaliforniába.
Az 1920-ban bevezetett hangtechnika is a filmstúdiók malmára hajtotta a vizet. A színészek többé nem szabadúszóként próbáltak érvényesülni, hanem filmstúdiókhoz igazoltak. Ekkor az MGM Films, a Twentieth Century Fox és a Paramount számított az iparág legkiemelkedőbb stúdiójának. A sztárokat jól megfizették, ezzel azonban kialakult a gyártók hatalmi viszonya, megkapták a kontrollt a feltörekvő színészek élete felett.
Keményen bántak a sztárokkal a stúdiók
A stúdiófőnökök mindent megtettek annak érdekében, hogy megőrizzék sztárjaik hírnevét. Mivel Hollywood a csillogásáról volt ismert, az olyan szerencsétlenségek, mint egy autóbaleset vagy nem várt terhesség nem kerülhettek nyilvánosságra. De sokszor még ennél is szaftosabb botrányokat söpörtek szőnyeg alá. Elmeséljük, milyen sanyarú sorsok álltak gyakran a hírnév és a csillogás mögött.
Ellehetetlenítette őket a szerződés
Az 1920-as évek kezdetén a hollywoodi filmstúdiók tehetségkutatókat szerveztek, hogy új színészpalántákat fedezzenek fel. Akikben láttak potenciált, szerződést kötöttek velük, ami gyakran több évre szólt. Ezek a megállapodások azonban sokkal inkább a stúdiók anyagi érdekeit voltak hivatottak védeni, mintsem a színészét. A felfedezett tehetségnek innentől kezdve nem volt választása, melyik filmben szeretne szerepelni.
Ha a sztár nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, a szerződést felbontották. Nem foglalkoztak a színész igényeivel, fáradtságával. Konfliktus esetén a stúdió ellehetetlenítette a színészt, aki így gyakorlatilag tehetetlenné vált, muszáj volt a szerződést betűről betűre követnie. Természetesen a sztárok rendkívül sok pénzt - körülbelül heti ötezer dollárt - hoztak a konyhára. Azonban hiába lett egyre híresebb - és egyre gazdagabb - egy színész, a stúdiók rögzítették az árfolyamokat, így csupán a saját zsebüket tömték.
Vásárolj Femina Klub bérletet!
Vásárolj bérletet, és vegyél részt a 2025-ös év különleges előadásain, ahol izgalmas témákról hallhatsz elismert szakértőktől és közéleti személyiségektől.
- Knapek Éva, aki a társfüggőségről és a mérgező kapcsolatokból való szabadulásról beszél. 2025.01.07.
- Kajdi Csaba, aki humorral és őszinteséggel osztja meg tapasztalatait nőkről és élettapasztalatairól "Anyámtól a modellekig" témában. 2025.02.19.
- Steigervald Krisztián, aki a generációk közötti kommunikáció kihívásait tárgyalja "Boomerek és Zoomerek" című előadásában. 2025.04.09.
További részletek: feminaklub.hu/
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
A színészek nagyon kis arányban szerepelhettek más stúdiók produkcióiban. Olivia de Havilland az Elfújta a szél című filmből vált ismertté. Havilland 1935 óta állt szerződésben a Warner Bros.-szal, azonban hamar elege lett a felszínes női karakterekből. Elkezdett visszautasítani bizonyos szerepeket, ami súlyos következményekkel járt. Oliviát gyakorlatilag kizárták az egész iparágból, mivel a Warner Bros. vezetői elterjesztették rossz hírét a többi stúdiónak.
Identitásuktól és karakterüktől is megfosztották őket
Hollywood gyakran egy-egy sztár identitását is megváltoztatta. Gyakori volt például a névváltoztatás is. Judy Garland, Marilyn Monroe vagy Natalie Wood esetében is. Mivel a stúdió a fehér bőrű sztárokat preferálta, ezért Margarita Cansino spanyol színésznőnek is át kellett magát neveznie, hogy teljesen amerikainak tűnjön a képernyőn. A névváltoztatásra nem csak a nőket kényszerítették: Archibald Alexander Leach például Cary Grant lett.
A Metro-Goldwyn-Mayer Studios társalapítója, Louis B. Mayer az vallotta, hogy egy hírességet "alkotnak" és "felépítik". A színészekre így nagy nyomás nehezedett, hogy megőrizzék fiatalságukat. Hollywood ezért bőszen támogatta a plasztikai beavatkozásokat, gyakoriak voltak az orrműtétek és egyéb arcplasztikák is. A húszas-harmincas években az egészségügyi ellátás még korántsem volt olyan korszerű, mint ma, ezért az ilyen műtétek gyakran nem kis rizikófaktorral jártak.
Marilyn Monroe-nak például eredetileg göndör, sötétbarna haja volt. Az ügynökség vezetője, Emmeline Snively kijelentette, hogy kerek arcához nem passzolnak a göndör fürtök, ezért ha sikeres akar lenni, szőkíttesse és egyenesítse ki a haját. Nos, az tény, hogy Emmeline a hírnevet illetően nem tévedett.
Tablettákkal tömték a sztárokat
Elképesztő tempóban készültek a filmek, a stúdió csaknem 7500 játékfilmet készített 1930 és 1945 között. Az a feszes ütemterv óriási nyomás alá helyezte a színészeket, hiszen gyakorlatilag folyamatosan forgattak. A stúdiók gyors megoldást találtak: pirulákkal tömték a sztárokat.
A Twentieth Century Fox orvosa, Lee Siegel szerint gyakori volt a gyógyszerek alkalmazása annak érdekében, hogy a sztárok még fáradtan is tudjanak teljesíteni. A színészeknek nem volt ebbe beleszólása, hosszú távon sokan szenvedtek az utóhatásoktól, többen rá is függtek a szerekre. Ezzel persze a stúdiófőnökök nem foglalkoztak, nekik inkább rövid távú céljaik voltak - hogy minél több pénzt keressenek a sztárokkal.
Nem csak a hajukat kellett megváltoztatni a nőknek
Mivel nők és férfiak milliói figyelték Hollywood színésznőinek minden rezdülését, ezért a tehetségük mellett külsejükkel is ki kellett tűnniük, hiszen akkoriban úgy vélték, hogy a vonzó megjelenés sokkal több embert csábít be a mozikba. Ennek azonban sokszor nagy ára volt.
Szörnyű titkok Hollywood aranykorából: fájdalmas eljárásokkal szépültek a színésznők a stúdiók nyomására
Bár kívülről csillogónak tűnhetett a legnagyobb hollywoodi színésznők élete, ők sokszor rendkívül szenvedtek karrierjük miatt.
Elolvasom(Képek forrása: Getty Images Hungary)