Hogyan hajts át a fekvőrendőrön? Így biztosan nem megy tönkre a kocsi alváza

Egyáltalán nem mindegy, hogyan hajt át az ember a fekvőrendőrökön, hiszen a rossz technikát a kocsi bánhatja.

Áthajtás a fekvőrendőrön
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A fekvőrendőrök, hivatalos nevükön menetdinamikai küszöbök, a forgalom lassítását és a közlekedés biztonságát szolgálják. Ugyanakkor a helytelen áthaladás károsíthatja a jármű alvázát, futóművét és lökhárítóját, így nem éppen az autósok kedvence. De ha odafigyelsz, elkerülhetőek ezek a problémák.

Áthajtás a fekvőrendőrön

A forgalomcsillapító eszközök többféle kivitelben érhetők el, melyek méreteikben és kialakításukban eltérnek. Mindegyikre jellemző, hogy az útburkolatból kiemelkednek nagyjából 5-7 centiméter magasan.

Fekvőrendőrön áthajtás 1
Fotó: majorosl / Getty Images Hungary
  • Sebességcsökkentő borda: rövidebb, mint 2 méter, és gyakran rögzített, lecsavarozható kivitelben helyezik el.
  • Útburkolati küszöb: hosszabb, mint 2 méter, és jellemzően tartós anyagból, például aszfaltból vagy térkőből készül.

A szabályok szerint ezek az eszközök nem akadályozhatják a megengedett sebességgel történő folyamatos haladást. Fekvőrendőrök telepítését a közút kezelője végzi, ami általában az önkormányzat felelőssége, így ha a helyi lakosok kihelyeztetni, vagy eltávolíttatni szeretnék, akkor az illetékes hatósággal kell felvenni a kapcsolatot.

A fekvőrendőrön való áthaladásnál meghálálja az autó, hogyha pár dologra odafigyelsz. Az első és legfontosabb a sebesség. Ha túl nagy sebességgel halad a bukkanón az ember, az jelentős terhelést ró a jármű futóművére, különösen, ha alacsony építésű autóról van szó, azaz a karosszériája közelebb van a földhöz. Lassítás nélkül az alváz és a lökhárító is károsodhat.

A technika is sokat számít. Az egyenes, merőleges áthaladás nem ajánlott, helyette érdemes úgy menni, hogy a kocsi enyhén ferde legyen, így először csak az egyik kerék éri el a bukkanót, majd utána másik. Lehetőség szerint fél kerékkel, vagy a küszöb szélén javasolt átgurulni.

A fokozatos lassítás és gyorsítás ugyancsak csökkenti a járműre ható ütéseket. Kerülendőek a hirtelen manőverek, mert ezek nemcsak az üzemanyag-fogyasztást növelik, hanem fokozott igénybevételt jelentenek a jármű alkatrészeinek is.

Ugyanakkor hasznos információk birtokába is juthat az ember egy-egy áthaladás során, mert a bukkanó a már kezdődő kopásokat is jelezheti, például nyikorgás vagy kopogás formájában. Ezek az apró jelek időben figyelmeztetnek, hogy karbantartásra van szükség.

A fekvőrendőrök célja a közlekedésbiztonság növelése, de a jármű károsodásának elkerülése érdekében a megfelelő vezetési technikák elsajátítása elengedhetetlen. Ha betartod a sebességkorlátozást, és figyelsz az áthaladás módjára, megőrizheted autód alvázának és futóművének épségét, miközben hozzájárulsz a forgalom biztonságához.

Télen ezt mindig ellenőrizd a kocsiban indulás előtt: életek múlhatnak rajta

Ismerd meg, mire kell figyelned indulás előtt!

Elolvasom

(Képek forrása: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük