Újabb arcátlan módszerrel támadnak a csalók: a minisztérium figyelmeztet
Eltűntek a hagyományos árubemutatók, új trükkök miatt kell ébernek lenni.

neni-telefonal
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Az árubemutatóval egybekötött termékértékesítés lényegében eltűnt Magyarországról, ám a fogyasztóvédelem továbbra is fokozottan figyel, mert egyes cégek ingyenes szűrővizsgálat címén igyekeznek behálózni idős embereket.

Másokat telefonon csalnak előfizetési csapdába, aminek elkerüléséhez fontos tudni, hogy a vásárlók élhetnek elállási jogukkal - hívta fel a figyelmet pénteki közleményében az Innovációs és Technológiai Minisztérium, röviden ITM.

Új átverési módszerek

A 2015-ös törvénymódosítás hatására, a népegészségüggyel és rendőrséggel közös, folyamatos fogyasztóvédelmi ellenőrzések miatt jelentősen visszaszorult az árubemutatós értékesítés. Míg öt éve havonta átlagosan 43, idén már mindössze havi két megkeresést kapott a hatóság hasonló ügyekben. Az utazással és ebéddel egybekötött hagyományos termékbemutatók szinte megszűntek Magyarországon. A fogyasztóknak az elmúlt években megjelent újfajta értékesítési módszerekkel kapcsolatban érdemes óvatosnak lenniük.

A tisztességtelen vállalkozások ingyenes szűrővizsgálatot ajánlva rendszerint célzottan, telefonon keresik meg a nyugdíjasokat, akiket orvosi rendelőnek tűnő helyiségben fogadnak. A vizsgálat eredményeként a súlyosabb szövődmények megelőzésére állítólag alkalmas termékeket tukmálnak az idősekre.

Az értékesítőknek semmiféle egészségügyi végzettségünk nincs, képesítés híján érvényes diagnózist sem állíthatnak fel. Mivel az álorvosok a vásárlók tényleges egészségi állapotát nem ismerik, az általuk ajánlott termékek szedése - főleg más, rendszeresen szedett gyógyszerrel együtt alkalmazva - akár veszélyes is lehet.

A cikk az ajánló után folytatódik

A fogyasztóvédelmi hatóság tapasztalatai szerint elkezdett terjedni az elsősorban egészségmegőrzőnek mondott étrend-kiegészítők telefonos kínálása is. A megrendelést követően az első csomagot ingyenesen, mindössze a szállítási költség kifizetésére igényt tartva küldik meg. A későbbiekben a cég bizonyos időközönként, többnyire havonta automatikusan újraküldi a terméket, a vételár kiegyenlítéséhez csekket mellékelnek.

Ha a befizetés elmarad, a vállalkozás egyszeri felszólítás után behajtócégen keresztül próbálja érvényesíteni követelését, egyéb költségeket, késedelmi kamatot is felszámítva. Az előfizetési csapda elkerüléséhez fontos tudni, hogy a vásárlót az efféle esetekben is megilleti a 14 napos elállási jog - hangsúlyozza az ITM.

Cseresnyés Péter, az ITM kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkára elmondta: arra kérik a fogyasztókat, hogy feltétlenül jelezzék a kormányhivataloknál, ha megtévesztő, visszaélésszerű gyakorlattal találkoznak, mert ezzel nagyban megkönnyíthetik a munkájukat.

A fogyasztóvédelmi hatóság árubemutatóval vagy telefonos értékesítéssel kapcsolatos jogszabálysértés esetén 15 ezer forinttól akár a nettó árbevétel 5%-áig terjedő bírságot is kiszabhat. Egy wellnesseszközöket 700-800 ezer forintért áruló cégnek 10 millió forintot kellett fizetnie, miután hamis leleteket állított ki, majd méregdrága, de igazoltan hatástalan eszközöket kínált eladásra.

Fotók: Getty Images

Ezt is szeretjük