Ennyire nagy a jólét? Több száz millió forint nem kellett az embereknek

34 ezer volt magánnyugdíjpénztár-tag nem vette át a reálhozamát a postahivatalokban.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Összesen 34 ezer volt magánnyugdíjpénztár-tag nem vette át a reálhozamát szeptember 16-áig a postahivatalokban. A Magyar Posta szóvivője az InfoRádióban elmondta: a csaknem egymilliárd forintot visszautalták a pénztáraknak. Egy részre a tagoknak vélhetően azért nem vette át a reálhozamot, mert nem adta le új címét a pénztárnak, így nem találta meg úket a postás.

Szentkirályi Kinga felhívta a figyelmet arra, hogy az érintett ügyfelek a megismételt értesítés ellenére sem vették át az összegeket. Hozzátette: augusztus végéig 1 millió 300 ezer kifizetési utalványt kapott a posta 86 milliárd forintos értékben.

A reálhozamok kifizetésének határidejét november végére módosító kormányrendeletre utalva azt mondta: ha a posta ebben újból szerepet kap, akkor a megkapott összegekről ismét értesítést küldenek.

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének szóvivője az InfoRádióban megismételte: november végéig nyilatkozatban kérhetik reálhozamuk újbóli kiutalását azok a volt magánnyugdíjpénztár-tagok, akik valamilyen okból azt nem kapták meg szeptember 16-áig. Binder István hangsúlyozta: aki ezt a határidőt is elmulasztja, annak a pénze a Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alapba kerül.

Amint arról korábban beszámoltunk, a reálhozamokkal kapcsolatban rengeteg információkérés és panasz érkezett a PSZÁF-hoz. A felügyelethez augusztus végéig közel hatezren fordultak, személyesen mintegy százan keresték fel, 3500-an telefonon érdeklődtek, 1700-an e-mailt, 400-an pedig formális fogyasztói beadványt küldtek.

Az írásos beadványok döntő része elszámolási jogvita, azaz a két fél közötti egyedi problémákat részletezi - például, hogy a tag nem annyi reálhozamot kapott, amennyi véleménye szerint megillette.

A felügyelet az egyedi elszámolási jogvitákban nem tud igazságot tenni - ha a tag ezt nem tudja tisztázni, Magyarországon erre csak bíróság jogosult -, ugyanakkor a hatóság a reálhozamok kiszámításának módjára és visszautalásukra vonatkozóan maga is ellenőrzéseket hajt végre.

A felügyelet első körben a visszalépő tagok után az állami rendszerbe történő visszautalások módszertanának megfelelőségét vizsgálta, majd azt, hogy a tagi megtakarításokat valóban visszautalták-e.

Szeptembertől újabb vizsgálat

A harmadik hullámban kerül sor szeptembertől annak az ellenőrzésére, hogy a tagok a jogszabályoknak megfelelő összeget kapták-e meg a pénztártól reálhozamként, illetve tagdíj-kiegészítésként. Az ellenőrzés során egyedi eseteket is vizsgálnak, azaz pénztáranként több száz tag aktáját kiemelve ellenőrzik, hogy esetükben jól számolták-e ki a reálhozamot, vagy sem.

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

A PSZÁF emellett fogyasztóvédelmi jogszabályok megsértése esetén fogyasztóvédelmi hatósági eljárásokat is indít, ilyen eset lehet, ha a tag megpróbált reklamálni a pénztárnál, de nem kapott választ, vagy akár a telefonos ügyfélszolgálaton sem vették fel a kagylót.

Ezt is szeretjük