Elektronikus jegyrendszer: az ellenőrök ugyanúgy megmaradnak
15 milliárdból készülne el az új jegyrendszer, az ellenőröket nem rúgnák ki, a buszokon dolgoznának.
A BKK közel 50 millió euróból - 300 forintos euróval számolva 15 milliárd forintból - építené ki az új, elektronikus alapú jegyrendszert, melyben az eddigi papíralapú jegyeket és bérleteket új, kártyaalapú rendszer váltaná fel. A fejlesztésnek köszönhetően megjelenhet az időalapú jegy, a napi limit és az érintésmentes bankkártyás fizetés lehetősége is, a bérletes utasok pedig otthonról, számítógépük mellől hosszabbíthatják meg úti okmányuk érvényességét.
A bérlet a gyakorlatban hasonlóan fog működni, mint egy bankkártya, csak nem pénzt, hanem közlekedési lehetőséget tárol a kártyához tartozó számlán. A tervek szerint a jövőben is lesz lehetőség a helyszínen megváltani a jegyeket, bérleteket, ezeket azonban a ma ismertnél jóval fejlettebb automatákon keresztül intézhetjük majd, a nap 24 órájában - áll a BKK tájékoztatójában.
A rendszer egyik fontos eleme lesz, hogy a metróállomásokon, valamint egyes HÉV-megállókban a jelenlegi élőmunkaerőre alapozott ellenőrzést automatikusan működő be- és kiléptető kapurendszer váltja fel.
A projekt keretében minden járművet új jegykezelőkkel látnak el, a metróállomásokon kapukat szerelnek fel, több százezer utas számára új bérletkártyát gyártanak le.
Maradnak az ellenőrök
Egyelőre nem tudni, mennyi idő alatt térül meg a vállalkozás, az viszont biztosnak tűnik, hogy az ellenőröknek nem kell új munka után nézni.
A BKK kérdésünkre, hogy hány ellenőr marad állás nélkül, közölte: a jelenleg ellenőrként dolgozó munkatársakra a jövőben is számítanak, az automatizált beléptetőrendszernek köszönhetően ez eddig a metrókijáratoknál ellenőrzést végző munkatársakat a felszíni járművekre - villamos, autóbusz, trolibusz - tudják majd átcsoportosítani.
- Így nemcsak a föld alatti, hanem felszíni közlekedésben is jóval hatékonyabbá, következetesebbé válhat a jegy- és bérletellenőrzés, amivel akár milliárdos nagyságrendű pluszbevétel generálható.
Az alkalmazott műszaki megoldás az ellenőrök részére hatékony munkavégzést tesz majd lehetővé: a járműre történő felszálláskor blokkolják az érvényesítő készülékeket, így nem fordulhat elő az a fizető utasokat és az ellenőröket egyaránt bosszantó eset, hogy az ellenőr láttán érvényesítik az utasok a jegyüket - magyarázták.
Részletes hatásvizsgálat később várható
A BKK arra nem adott pontos választ, hogy a 15 milliárd forintos beruházás mennyi idő alatt térül meg, mint mondták, a formális megvalósíthatósági tanulmány és az annak részét képező költség-haszon elemzés elkészítése fogja számszerűsíteni a megtakarításokat és a várható bevételnövekedést.
A BKK a spórolást illetően sokat vár attól, hogy az új rendszer bevezetésének köszönhetően az utazási kedvezményekkel való visszaélés - például, hogy hallgatói jogviszonnyal már nem rendelkezők diákbérlettel utaznak - megszűnik, hiszen a kedvezményjogosultság ellenőrzése automatikusan megtörténik. Az elektronikus utazási kártyáknál használt technológia pedig a hamisítási lehetőségeket zárja ki.
A jegyek és bérletek hamisításából származó kár és a bliccelők által okozott bevételkiesés a közösségi közlekedést évről évre milliárdos nagyságrendű összeggel károsítja meg a BKK szerint. Elképzelésük szerint további jelentős bevételnövekedést eredményezhet az értékesítési csatornák körének bővítése, azaz, hogy az utasok a jövőben akár az interneten, telefonos ügyfélszolgálaton, mobiltelefonon vagy ATM-eken keresztül is feltölthetik utazási egyenlegüket, illetve jegyet vagy bérletet vásárolhatnak.
- Úgy gondoljuk, hogy ezekkel az értéknövelt szolgáltatásokkal az utazási kultúrát is meg tudjuk változtatni, hiszen a jövőben az is könnyedén vehet majd bérletet vagy jegyet, aki sokszor már eddig is megvette volna, csak nehézkesen vagy nagy kényelmetlenségek árán. Ilyenek voltak például a külvárosban lakók, ahol nincs a közelben bérletpénztár - tájékoztatott a BKK.
- A fenti értéknövelt szolgáltatások bevezetésének következtében arra számítunk, hogy az értékesítéshez kapcsolódó költségek csökkenthetők - tették hozzá.
Ekkorra lesz kész
Mivel a Fővárosi Közgyűlés rábólintott a javaslatra, a BKK a következőkben biztosítja a rendszer megvalósításához szükséges mintegy 15 milliárd forint finanszírozását, vagy uniós forrásból, vagy európai beruházási hitelből.
A változókorról tabuk nélkül - Hogyan küzdj meg az életközepi válsággal nőként?
Iványi Orsolya, a menopauzaedukáció egyik legnagyobb hazai szószólója, tabuk nélkül beszél a változókor testi-lelki kihívásairól, és arról, hogyan élhetjük meg ezt az időszakot, mint új kezdetet. A Femina Klub novemberi előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz az életközepi krízisek kezelésére, és megtudhatod, hogyan értelmezhetjük újra önmagunkat, karrierünket és kapcsolatrendszerünket.
További részletek: feminaklub.hu/
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2024. november 27. 18 óra
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
Ezt követően előkészítik a többlépcsős közbeszerzési eljárás műszaki dokumentációját és az új tarifarendszert, és 2012 második félévétől megindítják a projekt megvalósítását. Ha a közbeszerzési eljárások sikerrel zárulnak, 2013-ban indulhat a megvalósítás, melynek eredményeként az első ütemben 2014-től cserélhetik kártyára a bérleteket. A járműveken található több ezer jegykezelő cseréje és a metrókapuk telepítése igen időigényes, számos hatósági engedély szükséges hozzá, ezek a második ütemben valósulnak meg, a BKK tervei szerint 2015-ig.