Luxusautó-botrány Vitézyéknél
Íme, a BKK magyarázata!
A Blikk szerint minden tizedik dolgozóra jut egy luxusautó, a BKK cáfol.

Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A Blikk szerdai számában azt írta, a Vitézy Dávid vezette Budapesti Közlekedési Központnál minden tizedik dolgozó luxusautóval jár, köztük Vitézy Dávid is. A BKK a cikk megjelenése után közölte, az anyag hemzseg a hazugságoktól, a Blikk pedig erre reagálva nyilvánosságra hozta a szerződést, amely alapjául szolgált kijelentéseiknek.

Vitézy Dávid a taxis-demonstráción, MTI Fotó: Illyés Tibor

Megkerestük a BKK-t, hogy a nyilvánosságra hozott szerződés fényében továbbra is azt állítják-e, hogy a Blikk hazudott, és vezetőik nem járnak luxusautóval, mire a sajtóosztály megismételte álláspontját, és közölte: a BKK nem használ luxusautókat, az általa használt járművek a BKV közbeszerzési eljárásában korábban kiválasztott típusok, a BKK pedig törekszik arra - már saját belső eljárásrendjével is, illetve csoportszinten további jövőbeli intézkedésekkel -, hogy a gépjárműhasználatot csökkentse.

- Ennek jegyében munkahelyi kerékpározást serkentő program indítását is tervezzük csoportszinten, ezzel is csökkentve a társasági gépkocsik számát - tették hozzá.

A BKV kötötte a szerződést

A BKK részletesebb magyarázatából kiderül, a bérlésügy 2009-re nyúlik vissza, a BKV ekkor kötött szerződést autóbérlésre. Ezt követően, 2011-ben a BKK átvett jó néhány feladatot a BKV-tól, amely azzal is járt, hogy a BKV által kötött szerződésben leírt, a bérléssel kapcsolatos jogok és kötelezettségek is a BKK-hoz kerültek, vagy, ahogy a BKK fogalmazott: a cég a jelenleg a BKV üzemeltetésében álló gépjárművek esetében bérlői oldalon belépett a szerződésbe, valamint jogosulttá vált a további - az ellátandó feladatokhoz szükséges - gépjárművek lehívására, átvételére.

- A szerződés módosításával egyidejűleg megkezdődött a BKV gépjárműparkjának és gépjárműhasználatának racionalizálása, melynek első lépcsője a feladatátadáshoz kapcsolódó járművek átadása. Ennek keretében került sor a BKV Zrt. által kötött tartós bérletre irányuló szerződés megosztására a BKV Zrt. és a BKK Zrt. közt oly módon, hogy a szerződés keretein belül a BKK-nak lehetősége nyílt legfeljebb 12 db személygépkocsi átvételére - magyarázta a sajtóosztály.

"Csak" kilenc autót vettek igénybe, Vitézy egy használt Skoda Suberbbel jár

Hozzátették: ténylegesen azonban összesen kilenc darab járművet vettünk igénybe a szerződés keretein belül, mellyel nemcsak a BKK, hanem részben a BKK Közút szükségletei is kiszolgálhatók. A szerződés megosztása a forgalmi feladatokhoz szükséges gépjárművek, többek között megkülönböztető jelzéssel rendelkező forgalmi zavarelhárító egységek átvételének lehetőségére is kiterjed. A szerződés eredményeként Vitézy Dávid vezérigazgató egy, korábban a BKV különböző középvezetői által használt Skoda Superb gépjármű igénybe vételére jogosult, mely közel 50 ezer kilométert futott.

A magyarázat rámutat, a BKK vezetői által használt többi jármű is Skoda márkájú, részben Superb, részben Octavia típusúak, hasonlóan a BKV által eddig is használt flotta járműveihez. A járművek havi nettó bérleti díja átlagosan 135 ezer forint.

Jó ár a 135 ezer forint a BKK szerint

- Szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy ehhez hasonló járművek a mai piaci, finanszírozási viszonyok közt csak jelentősen drágábban lennének bérelhetők. A különbség oka, hogy a BKV Zrt. ezt a maihoz képest előnyösebb szerződést még a világgazdasági nehézségek kezdete előtt kötötte, éppen ezért a BKK felelősen járt el, amikor új eljárás helyett a korábbi szerződéshez csatlakozott.

Az a bizonyos Superb, Fotó: Skoda.hu

Itt jegyezzük meg, hogy éppen ebből kifolyólag a BKK-nak nem volt mozgástere a típusok kiválasztásában, azokat a BKV által korábban lefolytatott közbeszerzési eljárás eredménye szabta meg - közölte a társaság lapunkkal, hozzátéve, hogy a bérelt járművek felszereltsége a márka típusának alapfelszereltségéhez illeszkedik, a járművek kialakítása már alapfelszereltségben is igényes, és a BKK semmiféle extra vagy plusz igénnyel nem lépett fel ehhez képest.

A fővárosi bérpolitikai irányelvek szerint a BKK-nál az igazgatók és a főosztályvezetők jogosultak céges gépjármű használatára, ezzel szemben a BKK-nál dolgozó kilenc főosztályvezetőből mindössze három fő használ személygépkocsit - állítja a cég.

Külső helyszínek megközelítésére kellenek a Skodák

- A járművek, így a BKV Zrt.-től átvett használt Skoda Octavia is, a külső munkavégzési helyszínek elérését teszi lehetővé elsősorban a projektmenedzsment, projektmegvalósítás területén dolgozó munkatársaink számára.

Vitézy Dávid Margit-hidat ad át, MTI Fotó: Koszticsák Szilárd

A járműveket használó vezetőink esetében a járműhasználat elsődleges indoka a társaságunk kontrollja alá tartozó cégek, projekthelyszínek stb. földrajzi széttagoltsága, és nem elsősorban a munkába járás. Vezetőink - így a vezérigazgató is - a napi használat során részben tömegközlekedési eszközökkel járnak, azonban ez nem mindig és minden útirányon lehetséges - állítja a cég.

- A BKK számos helyszínen valósít meg buszsávépítési, kerékpárút-fejlesztési és más projekteket - például csepeli gerincút -, melyek megközelítése a projektmenedzsment-szervezet dolgozói számára csak a közösen használt gépkocsikkal lehetséges - írják.

Van is sofőr, meg nincs is

A Blikk a cikkben említette azt is, hogy Vitézy Dávid sofőrrel jár, mivel nincs jogosítványa. A BKK kérdésünkre elmondta, a társaság sofőr beosztásban nem alkalmaz munkavállalót.

- Van olyan munkatársunk, aki ilyen szállítási feladatokat is ellát, akár a vezérigazgató, akár munkatársai, akár a projekteken dolgozó kollégák szállításáról legyen szó, de emellett más logisztikai, pl. kis értékű beszerzésekkel kapcsolatos feladatot is ellát. Bérezése a Főváros bérpolitikai irányelveinek megfelelő. Hangsúlyozzuk, hogy vezérigazgatónk elsősorban a közösségi közlekedési eszközöket használja munkavégzése során, és csak indokolt esetekben, döntően hivatalos célból használ személygépkocsit - szögezték le.

Ezt is szeretjük