A BKK új húzása kiverte a biztosítékot az utasoknál
Igazoltathat-e az ellenőr?
Túllépték a hatáskörüket Vitézyék a hamisítás elleni harc jegyében?

Ez is érdekelhet

Letti története megmutatja, hogy a reménytelen helyzetből is van kiút (x)

Őszi kikapcs: Íme a trendek! (x)

Színésznők, akiket az egész ország imád (x)

Egyedülálló szolgáltatásokat kínáló, újépítésű lakások a XIII. kerületben: Idén extra kedvezménnyel! (x)

Tudod már, hol egyél október 8. és 13. között?

beauty and style

A magyaros csipkével is lehet újat mutatni: elbűvölő esküvői ruhák 2020-ra, magyar tervezőtől »

Ez a minta még a kockásat is lekörözi idén: a legdivatosabb pöttyös darabok, árakkal »

Tippek gyors körömnövekedéshez: nincs többé repedezés és letörés »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A Budapesti Közlekedési Központ - BKK - keddtől felveszi a kesztyűt a sok kárt okozó bérlethamisításokkal szemben. Kétségtelenül léteznek modernebb megoldások, a BKK mégis a hőpapírt küldi csatába.

Az új jegy- és bérletkiadó automaták egyre több helyen elérhetők

Elsőként a Kőbánya-Kispest buszvégállomáson vetették be a csodafegyvert, de szép fokozatosan kiterjesztik annak használatát.

Egyelőre nincs utasbarát megoldás

Az Index.hu-nak adott interjújában Vitézy Dávid BKK-vezér elmondta, a BKK most 85 millió forintot szán az új papírtípus kezelésére alkalmas gépesítésre, de a vállalat számításai szerint a hamisítás évi 2-3 milliárd forintnyi kárt okoz. Ha ezek a számok valósak, úgy tényleg megéri a változtatás, ám kérdés, mikor épül ki egy, az utasok kényelmét is jobban szolgáló rendszer.

Komoly kényelmetlenséget és felesleges akadályokat jelent, hogy Budapesten továbbra sincs percalapú jegy a közösségi közlekedésben. Nem egy európai nagyvárosban elterjedt szokás, hogy a jegy érvényesítésekor rákerül arra a pontos idő. Brüsszelben egy sima jegy az érvényesítés után egy órán keresztül bármilyen viszonylaton és járművön felhasználható. Értelemszerűen a napijegy esetén 24 óra a határidő. Pozsonyban is ennek a rendszernek köszönhetően érhetők el a 15 perces jegyek, melyek komoly megtakarítási lehetőséget adnak a nem túl nagy városban történő közlekedés során.

Jöhetnek a beléptető kapuk?

Akik a közelmúltig a Corvin negyednél vették igénybe a metrót, találkozhattak a tesztelés alatt álló beléptető kapuval. Alighanem a legbiztosabb megoldás a föld alatti közlekedésben az ilyesfajta beléptetés lenne. A BKK tervei szerint ilyen kapukat állítanának egyes kiemelt forgalmú hévmegállókba is. Erre minden bizonnyal olyan csomópontokon lenne lehetőség, mint a Margit híd vagy a Batthyány tér.

A beléptető kapukhoz kapcsolódó elektronikus és egyben időalapú jegyrendszer bevezetéséről a Fővárosi Közgyűlés még 2011-ben döntött. A terv az volt, hogy ezt 2014-től fokozatosan vezetik be. Nos, idén egyelőre a hőpapíron kívül nem láttunk egyéb innovációt a fővárosi közösségi közlekedésben.

"Az elektronikus jegyrendszert 2014-től fokozatosan, több ütemben vezetjük be. A beruházásra 54,5 millió eurót biztosít az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) a 2013. szeptemberben aláírt Kölcsönszerződés értelmében. Az önrészhez és az előkészítéshez szükséges forrást a Fővárosi Önkormányzat fejlesztési megállapodás keretében biztosítja. A finanszírozás biztosításával párhuzamosan kezdődött meg 2013. júniusban az elektronikus jegyrendszer – EBRD-beszerzési szabályok szerint zajló – beszerzési eljárása, amely az előminősítési szakasz eredményes lezárását követően jelenleg az első ajánlattételi szakaszban tart."- értesítette lapunkat a BKK. 

Igazoltathat-e a jegypénztáros? Vizsgálat a BKK ellen

Az utasoknak feltehetőleg pusztán kényelmetlenséget, a hatóságoknak komoly aggályokat jelent, ha szembesülnek azzal, hogy ezentúl a jegypénztárban elkérik egy fényképes, személyazonosságot igazoló okmány számát. A hamisítás elleni harc másik fegyverneme ugyanis, hogy egyből rávésik az érvényességhez elengedhetetlen információkat a hőpapíros bérletre.

Bár a budapesti metróvonalak mentén nincsenek beléptető kapuk, szerencsére Felcsút új stadionja révén már rendelkezik ilyenekkel.

Mivel a jegypénztáros nem hatósági személy, nem áll jogában elkérni az iratainkat. Erre találta ki a BKK, hogy azt felírhatjuk egy erre rendszeresített kártyára, melyet így csak át kell nyújtani a vásárláskor, vagy akár be is diktálhatjuk a számsort. A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságot - NAIH - azonban ezzel sem sikerült megnyugtatni. Mivel a BKK az igazolványszámok bekérésének tervéről nem tájékoztatta a hatóságot, a NAIH vizsgálatot indított a vállalat ellen. A BKK szerint igenis bejelentést tettek, és különben sem fogják tárolni a megszerzett adatokat. Becsületszavukra, mert másként ezt ellenőrizni aligha lehet.

A géptől is vásárolhatunk

Az azonban örömteli, hogy a régi, sok helyen már rég működésképtelen jegykiadó automatákat újak váltják fel. A 4-es metróval egy időben megérkezett masinák képesek lesznek igazolványszámunkat rányomtatni a bérletre, így nem csak menetjegy váltható velük. A berendezések érméken kívül bankjegyet és bankkártyát is elfogadnak a fizetésnél, így már a turisták sem állnak tanácstalanul késő este a megállókban, a használhatatlan automatákat méregetve.

Képek: facebook.com/bkkbudapest

Ezt is szeretjük