Bezárult minden kapu: Kocsis István útja a rendőrségig

Közös megegyezéssel távozott az MVM egykori vezére a BKV éléről. Két ügyben is gyanúsítják.

Húsvéti tojásvadászat
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Az előző héten még nem volt biztos, mostanra viszont bizonyossá vált, hogy Kocsis Istvánnak, a BKV vezérigazgatójának távozni kell székéből.

Kocsis Istvánt augusztus közepén hallgatták ki a Nemzeti Nyomozó Iroda munkatársai. A volt vezérigazgató meggyanúsításának hátterében az MR1-Kossuth Rádió Déli Krónika információ szerint két ügy áll, mindkettő a Magyar Villamos Művek Zrt.-hez köthető. Kocsis István az MVM vezérigazgatója volt, mielőtt a BKV-hoz került, gyanúsítására pedig egyrészt egy 2007-es szerződés miatt került sor, amely alapján egy ciprusi offshore-cég befektetési portfóliójának összeállítására kapott megbízást, ebből viszont semmi sem teljesült.

A másik ügylet pedig egy Milánóban bejegyzett kft.-nek 2008-ban nyújtott kölcsön, amelyet az olasz cég a mai napig nem fizetett vissza. A Nemzeti Nyomozó Iroda gyanúja szerint Kocsis István mindkét szerződést az MVM igazgatóságának megkerülésével kötötte meg. A rendőrség szerint a két ügylet a cégnek legalább kétmilliárd forint kárt okozott - írja az MTI.

Oktatóból csúcsvezető

Kocsis István pályáját tanárként és kutatóként kezdte a Budapesti Műszaki Egyetemen, ahol 15 évet töltött. Politikai pályafutásában Latorcai János segédkezett, aki az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium minisztere lett, Kocsis pedig mellette helyettes államtitkár.

Innen került Kocsis az Állami Vagyonkezelő vezérigazgatói-helyettesi, majd vezérigazgatói székébe. Kocsis itt vezényelte le az energiaszektorhoz tartozó állami cégek privatizációját.

A BKV volt vezérigazgatója 1997-ben távozott az akkor már ÁPV Rt.-nek hívott cég éléről egy német energetikai vállalathoz, az RWE-hez. Innen Medgyessy Péter kormánya hozta el, 2002-ben a Paksi Atomerőmű vezérigazgatójának nevezték ki, Paksról került az MVM élére.

Aztán jött a fordulat és a BKV - úgy, hogy korábban Kocsisnak nem sok köze volt a közlekedési vállalatokhoz, leszámítva, hogy a MÁV Start igazgatótanácsának elnöke volt.

Tízmilliárdok vesztek el

Az MVM offshore-ügyei kapcsán először egy 40 milliós tanulmány ügyében született meg a gyanúsítás, pedig az origo.hu információi szerint a Kocsis István vezetése alatt kötött, a cég által is gyanúsnak talált szerződések értéke tízmilliárdokra rúg.

Az MVM-botrány lényege - írja a lap -, hogy a legnagyobb forgalmú állami cégcsoport vállalatai 2006 és 2008 közt - különböző jogcímeken és szerződések alapján - nagyobb összegeket utaltak ismeretlen hátterű offshore-cégekhez.

Vezető politikusaink - Tarlóstól Vonáig

Nézegess képeket!

Elolvasom

A pénz jelentős részét azóta sem kapták vissza, illetve nem kapták meg a szerződésben szereplő ellenszolgáltatásokat. A különböző ügyek valószínűleg összefüggnek, legalábbis erre utal, hogy egyes személy- és cégnevek rendszeresen felbukkannak bennük.

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. Podcast-sorozatunk legújabb részében a testpozitivitás került terítékre. Tényleg építő jellegű vagy egyre egészségtelenebb a body positivity mozgalom? Mitől függ a testünkkel való viszonyunk? Miért mennek általában a nők plasztikáztatni?

Promóció

A problémás ügyek ellenére Tarlós István a BKV élén tartotta Kocsist, és a kihallgatás után is azt mondta a Magyar Nemzetnek, hogy "amíg tényszerűen be nem bizonyosodik, hogy bármi Kocsis István terhére róható, és amíg nem derül ki, hogy a BKV ügyeiben érintett, addig nincs oka arra, hogy felmentse". Ezt követően, közös megegyezéssel távozott a volt vezérigazgató.

Ezt is szeretjük