3 világhírű fotó, mely meghamisította a történelmet

A fotográfia, a tudósítók legfőbb eszköze néha csak látszólag dokumentálja pontosan a történteket.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Amikor a 19. században megjelent a fotográfia, az addigi rézkarcos nyomatokkal szemben egy, a valóságot végre élethűen visszaadó technológiaként üdvözölték. Akárcsak később a film, mely maga is a fotó alapjai révén fejlődhetett ki, kezdetben ezek a képek is szenzációnak számítottak, de talán a legfontosabb, hogy senki nem kérdőjelezte meg hitelességüket.

Hiszen a fényképész csak azt rögzíthette kamerájával, ami a lencséje előtt megjelent - még a 20. század elején sem feltételezték az emberek, hogy amit a fotókon látni, azt esetenként valaki csak valóságként szeretné bemutatni, de nem az.

Bár ma már nehezen lehetne elhitetni a tömegekkel, hogy egy fotón megjelenő papírtündérek valóságosak, léteztek a történelem során az egyszerű szenzációhajhász kísérleteknél sokkal vitatottabb alkotások.

A milicista megjátszott halála

Robert Capa 1936. szeptember 5-én készítette el azt a fotóját, melynek köszönhetően később világhírű háborús fotográfussá vált.

A képet először 1936. szeptember 26-án publikálta a francia Vu magazin, de 1937-ben a Life-ban is megjelent, azzal a megváltozott aláírással, hogy a fotós éppen abban a pillanatban kapott lencsevégre egy spanyol katonát, amikor annak fejét találat érte.

Talán ennek köszönhető, hogy a kép új jelentést nyert a köztudatban, és Capa egyik leghíresebbje lett.

Ugyanakkor az utókor többször is megkérdőjelezte a hitelességét. A hamisítvány-teória 1975-ben pattant ki, amikor Philip Knightley egy Capával szorosan együttműködő riporter visszaemlékezéseire, valamint arra a tényre alapozva, hogy akkoriban bevett szokás volt a fontos háborús pillanatokról beállított fotókat készíteni, kijelentette, hogy valószínűleg Capa ezen képe is ilyen reprodukció.

Később a magyar származású fotós életrajzírója, Richard Whelan próbálta cáfolni ezt a teóriát, és inkább azt hangsúlyozta, hogy a zavaros háttértől függetlenül egy bizonyos: A milicista halála ikonikus kép, mely a spanyol polgárháború szimbólumává vált. Volt azonban, akit nem hagyott nyugodni a fotó rejtélye: José Manuel Susperregui 2009-ben megjelent könyvében tárja fel kutatási eredményeit, melyek alapján az eredeti csata helyszínétől, Cerro Murianótól 35 kilométerre teszi a fénykép elkészültének pontos helyét.

Sztálin és fogyatkozó barátai

A háború színpadán sokszor megeshet, hogy a fotós éppen egy hajszállal lemarad arról az eseményről, melyet meg akar örökíteni, netán feltétlenül át akar adni egy üzenetet, ezért trükkhöz folyamodik, és megrendezi a fotót, amit spontán szeretett volna elkattintani. Ezek a képek azonban többnyire - ha a szó szoros értelmében véve meg is hamisítják - nem másítják meg a történelmet, hiszen éppen annak az átadását, megörökítését szolgálják. A diktatúrák esetében azonban a fotográfia egészen másfajta hamisításoknak esik áldozatul.

Minden idők legördögibb férfiúi

Nézegess képeket!

Elolvasom

Sztálin uralma ideje alatt bőségesen elláthatta feladattal a retusőröket, hiszen olykor a mai Photoshop-trükköket is megszégyenítő változtatásokat eszközölt néhány jelentős pillanatot megörökítő fotón. Ez történt azzal a képpel is, melyen eredetileg ő, Vorosilov, Molotov és Nyikolaj Ivanovics Jezsov belügyi népbiztos szerepeltek. Miután az utóbbi 1938 körül kiesett a kegyeiből, az ügyes kezű retusőrök az őket közösen ábrázoló képről is nyomtalanul eltüntették.

A zöld sisakos férfi és a visszatemetett kisfiú

A green helmet guy, avagy zöld sisakos férfi néven elhíresült Salam Daher a modern történelem antihőse. 2006. július 30-án ugyanis Quanában egy izraeli légitámadást követően olyan fotók készültek róla, melyen egy gyermeket ment ki a romok közül - látszólag. Bár a tényt, miszerint a bombázások során számtalan civil - közöttük gyermekek - vesztette életét, ez a kép nem hamisította meg, a szó szoros értelmében vett dokumentációtól azonban nagyon is távol állt, ami a zöld sisakos férfival történt.

A hatásosság és a megfelelő beállítás kedvéért ugyanis a halott gyermeket, akit kiásott a romok közül, egyszer visszatemette, hogy a következő kiszabadítás már a kamerák kereszttüzében, megfelelő szögből történhessen.

A változókorról tabuk nélkül - Hogyan küzdj meg az életközepi válsággal nőként?

Iványi Orsolya, a menopauzaedukáció egyik legnagyobb hazai szószólója, tabuk nélkül beszél a változókor testi-lelki kihívásairól, és arról, hogyan élhetjük meg ezt az időszakot, mint új kezdetet. A Femina Klub novemberi előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz az életközepi krízisek kezelésére, és megtudhatod, hogyan értelmezhetjük újra önmagunkat, karrierünket és kapcsolatrendszerünket.

További részletek: feminaklub.hu/

Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.

Időpont: 2024. november 27. 18 óra

Helyszín: MOM Kulturális Központ

Promóció

Salam Daher esete az első, ahol a fotó nem a készítője miatt lett világhírű, hanem a körülötte kirobbant reprodukciós botrány miatt. A zöld sisakos férfit és a gyermeket ábrázoló kép ugyanis az interneten keresztül jutott el a világ minden részére, a borzasztó háttértörténettel együtt.

A képek forrása: www.naked-web.co.uk, Wikipédia Nikolai Yezhov szócikke, eureferendum.blogspot.com.

Ezt is szeretjük