3 botránykampány, amit szinte azonnal betiltottak
A sokkoló vagy bizarr kampányok gyakran fennakadnak a közvélekedés cenzúráján. Íme, három eset, amikor éppen a jó ügy fulladt kudarcba.
A kampányok - szolgáljanak bármilyen nemes célt -, ha túl erőszakosan igyekeznek eljuttatni üzenetüket a címzettekhez, könnyen fennakadhatnak a köz- és jó ízlés rostáján.
Az alábbi kezdeményezések is erre a sorsra jutottak, de mivel a negatív reklám is reklám, készítőiknek még így is sikerült előremozdítaniuk ügyüket.
Terhes tinik: az angolokat sokkolta a kampányfilm
Az angol Leicester városának egészségügyi hatósága tavaly májusban döntött úgy, hogy drasztikus kampányt indít a tinédzserterhességek növekvő számának megakadályozására. A diákok felelőtlen szexuális élete, a fogamzásgátlás hiánya és a kiskorúak teherbeesése az utóbbi években olyan méreteket öltött Leicesterben - és szerte Angliában -, hogy a hatóságok kénytelenek voltak akcióba lendülni. A hagyományos röplapok, tájékoztatók és plakátok mellett egy kampányfilmet is készítettek, ez utóbbi azonban annyira sokkolóra sikeredett, hogy a You Tube-ra kerülése után már 24 órával - a felháborodott kommentelők nyomására - be is tiltották a lejátszását.
A videóban egy terhes tini látható, aki egy játszótéren ad életet gyermekének, osztálytársaitól körülvéve. Kétségtelen, hogy az üzenet elég direkt volt ahhoz, hogy a nemtörődöm kamaszok figyelmét is felkeltse, de a homokozóban vajúdó gyereklány még az elszánt aktivistáknál is kiverte a biztosítékot.
A gyerekanyák problémája egyébként máig komoly szociális kérdés a briteknél, időről időre elő is kerül valamilyen figyelemfelkeltő kampány formájában, a magyar zenetévén például Tinimamik címmel fut hasonló műsor.
Kétértelmű utalás: felfordult a franciák gyomra a plakáttól
2010 februárjában Franciaország egy dohányzás elleni plakát miatt kirobbant botránytól volt hangos. A franciák híresen ledér természete a történelem során sok szexuális kilengést elnézett már, de ez a plakát már az ő toleranciaszintjüknek is sok volt.
- A dohányzás rabszolgává tesz - szólt az ártalmatlan felirat, de nem is emiatt, hanem a felette sorjázó fotók miatt vonultak utcára a tiltakozók.
A plakáton három, férfialak előtt térdelő kamasz volt látható, szájukban egy-egy cigarettával, melynek vége gyanúsan eltűnt a férfi nadrágjának redőiben, ráadásul épp ágyéktájon. Az orális szexre való egyértelmű utalás és a gyerekpornós beállítás annyira felháborította a közvéleményt, hogy a hétfőn debütált kampányplakát miatt keddre már országszerte állt a bál. A füstmentességért küzdő egészségügyi szervezet azzal védekezett, hogy drasztikus fellépésük oka egy szomorú statisztika volt, mely szerint a 12 és 25 év közötti francia fiatalok 40%-a dohányzik.
A plakátokat végül nem is a köznép, hanem a dohánygyárak nyomására vették le, melyek kikérték maguknak, hogy fiatalokkal erőszakoskodó, aberrált pedofilokkal azonosítsák őket.
Spontán ölelkezés: a rendőrség betiltotta az összeborulást
A fent említett kampányok túlkapásai és cenzúrájuk minden egészséges lelkű ember számára érthetőek, de, hogy a szimpla, spontán ölelésre buzdító akció miért csípte a rendőrök szemét, az máig rejtély. Pedig az ausztrál Juan Mann kampánya, melyet Free Hugs vagyis Ingyen Ölelés névre keresztelt, szintén be lett tiltva, pedig még a közízlést sem sértette. A fiatalembernek egyik magányos utazása adta az ötletet, mivel szentül hitte, hogy egy szívből jövő ölelés közel hozhatja a közönyös járókelőket egymáshoz. A nagy összeborulásnak híre ment, egyre többen kapták kezükbe a táblát - utcán és reptéri várókban -, boldogsághormonokat felszabadító, baráti ölelést koldulva.
A kampány gyorsabban terjedt, mint a vírus: Juant még a híres amerikai műsorvezető, Oprah Winfrey is meghívta műsorába, hogy eképp támogassa a bolondos magánakciót. Az össznépi összeborulásnak végül a rendőrség vetett véget, a hatóság ugyanis úgy döntött, betiltja a furcsa kampányt.
A változókorról tabuk nélkül - Hogyan küzdj meg az életközepi válsággal nőként?
Iványi Orsolya, a menopauzaedukáció egyik legnagyobb hazai szószólója, tabuk nélkül beszél a változókor testi-lelki kihívásairól, és arról, hogyan élhetjük meg ezt az időszakot, mint új kezdetet. A Femina Klub novemberi előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz az életközepi krízisek kezelésére, és megtudhatod, hogyan értelmezhetjük újra önmagunkat, karrierünket és kapcsolatrendszerünket.
További részletek: feminaklub.hu/
Használd az „IVANYI” kuponkódot, és 20% kedvezménnyel vásárolhatod meg a jegyed!
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2024. november 27. 18 óra
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
Juan a kampány weboldalán elég szűkszavúan utal az okokra: a közfelelősségre és a bürokrácia útvesztőjére.
Ennek ellenére nem tűnik csalódottnak, mivel elérte célját: egy zárkózott és közönyös világban spontán, baráti közeledésre buzdított sok száz ismeretlent.
OLVASD EL EZT IS!
- tudomány
- elmélet