3 furcsa társadalom, ahol csak a nőknek van szavuk

A férfiaknak hallgatniuk kell

Léteznek még olyan ősi közösségek, ahol máig a nők hordják a nadrágot.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Az anyajog elméletét egy 19. századi svájci antropológus, Johann Jakob Bachofen fogalmazta meg először: az emberi társadalmat az archaikus anyajog forrására vezette vissza, vagyis nem kevesebbet állított, mint azt, hogy az emberiség kulturális evolúciójának egy szakaszában kizárólag i gazdasági, társadalmi vezetésen alapuló ősközösség létezett.

Az elmélet háttere a kezdeti szexuális promiszkuitásban keresendő Bachofen szerint, amikor lehetetlenség volt megállapítani a gyerek apjának kilétét, így az öröklési jogok az anyához kötődtek. Tézisével akkoriban óriási felháborodást keltett, pedig a i dominancián alapuló társadalomszerkezetnek léteznek ma is működő formái.

Ahol a nő adja a kenyeret: Nagovisi

Pápua Új-Guinea önálló tartománya, Bougainville ad otthont a különös hagyományok szerint élő Nagovisi törzsnek, melyet egy antropológus házaspár vizsgált terepmunkája során és fedezett föl, mint a ma is létező matriarchátusok egyikét. Melanéziában az összvagyon alapja a megtermelt élelmiszer: amellett, hogy a létfenntartáshoz elengedhetetlen, egy-egy család megélhetésének biztosításán túl meghatározó politikai súlya is van a növénytermesztésnek.

Aki a földet kezeli és birtokolja, azé a hatalom. Ebben az esetben pedig a k azok, akik a termesztést felügyelik és irányítják - ugyan a férfiak is részt vesznek a munkában, de csak segítőként. A kerten belül nemek szerint történik a feladatok kiosztása, így bizonyos értelemben differenciáltak a nemi szerepek, de itt nem mesterségesen generált társadalmi egyenlőtlenségről van szó.

A férfi szerintük fizikai felépítésénél fogva alkalmasabb a fizikai munkára, míg a k feladata hasonló elv mentén a gazdaság irányítása. A közös kert szimbolikus összekötője a kapcsolatoknak is: nem dolgozhatnak közös földön azok, akik között nincs szexuális kapcsolat. A dominanciája a veszekedésekkor nyilvánul meg legélesebben, ugyanis ilyenkor joga van a kertjében termett élelmet megtagadni férjétől.

8 ország, ahol még ma is sárba tiporják a nők jogait

Nézegess képeket!

Elolvasom

A szelíd férfiak társadalma: Machiguenga

Az Amazonas-medence dzsungelében, Peru délkeleti részén él egy apró törzs, elzárva a külvilágtól, ahol matriarchális szabályok szerint alakulnak a szokások és a mindennapok. A fiatal férfiak megérve a házasságra feleséghez kerülnek, ahol előbb saját házat, majd saját gazdaságot építenek ki, a feladatuk pedig, hogy segítsék a feleség munkáját. A k általában összefognak, és kisebb csapatokban teszik a dolgukat, a férfiakra azonban ez kevésbé jellemző, nincsenek férfi érdekkapcsolatok.

Ritka ünnepek alkalmával találkoznak a törzs férfitagjai, de a hagyományos duhajkodás helyett jóval csöndesebb és visszafogottabb az összejövetel. A fiúkat eleve szelídségre és hűségre szocializálják, tisztelik a ket, így a közösségben szinte ismeretlen az agresszió, és ritkaságszámba mennek a házastársi megcsalások is.

Lányági örökösök: Khasi

Északkelet-Indiában, Meghalaya tartomány területén élnek az anyajogot gyakorló Khasi törzs tagjai. A fiatalok szabadon választhatnak szerelmet, sőt, a házasság előtti szex sem tilos, de a kötött normák szerinti életmódot csakis a törzs eredeti tagjai gyakorolják, ha egy idegen férjet választ magának, el kell hagyniuk a falut.

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

A gyerek születésekor az anya vezetéknevét kapja, és az öröklés is lányágon keresztül történik, mindig a legfiatalabb lány kapja a vagyont. Az apára a háztartásban hárul fontos szerep, a k pedig a gazdasági, társadalmi döntések és a közösségi normák kialakításában vesznek részt, emellett övék az ingatlanok és a földek tulajdonjoga.

A kapcsolatok általában monogámok, a válás azonban nem ritka. Ilyenkor, a házasságkötéshez hasonlóan, a frigy felbontása is szimbolikus ceremónia keretében történik. A Khasi férfiak általában olyan lányt keresnek feleségnek, aki nem örökös, hogy elkerüljék a lány családjától való túlzott függést. Sajnos olyan társadalmak is léteznek azonban, ahol a nőknek sokszor élni sincs joguk. Kattints ide, és ismerd meg az ellenük elkövetett egyik legszörnyűbb tettet!

Képek: www.wiasi.net; oara-vrae.blogspot.com; hannahraephotography.wordpress.com; www.worldglobetrotters.com.

Ezt is szeretjük