Megfigyelted már? Még mindig nők vannak a mosóporreklámokban

2015-ben még mindig a nők feladataként tünteti fel a reklámipar a házimunkát.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Ha szoktál tévézni, gyakorta láthatsz mosópor- és tisztítószerreklámokat. Bár mind valamilyen szinten más, hiszen minden márka a legjobb reklámot szeretné képernyőre vinni, sok közös van bennük: a problémás szennyeződésekre való panasz, a termék bemutatása és a ragyogó végeredmény demonstrálása mellett szembetűnő egyezés, hogy mindegyikben nő szerepel.

Egy-két ritka - és dicséretes - kivételtől eltekintve egytől egyig nők, nem pedig férfiak szerepelnek ezekben a reklámokban. Legyen szó mosóporról vagy más tisztítószerről, nő mutatja be a termék előnyeit.

Ha házimunka, akkor nő?

Az lenne optimális, ha legalább 50-50% lenne a nők és a férfiak aránya, hiszen ma, 2015-ben igazán eljuthatott volna már odáig a reklámipar, hogy nem a '40-es, '50-es évekbeli vagy még régebbre visszanyúló nemi sztereotípiák szerint forgatja le anyagait.

Annak idején ugyanis másképp volt még, mint ma. A '40-es évekig a férfi dolgozott, pénzt keresett, a nő otthon volt, és háztartást vezetett, gyereket nevelt.

A világháborúk okozta rombolás okán, az országokat újjáépítendő és a gazdaságot fellendítendő szükség volt a női munkaerőre is, mely sajnos olcsóbbnak is bizonyult - és igazságtalan módon bizonyul máig is - a férfi munkaerőnél.

Itt jött képbe a minden terepen maximálisan teljesítő nő eszményképe, a dolgozó nőé, aki a munka mellett csillogó-villogó háztartást is vezet, na meg persze jó anya is. Ez ömlött a médiából, a reklámokból. Hogy mit csinált mindeddig a férfi? Szintén pénzt keresett, és, ha esetleg be is segített a házimunkába - ahogy arra a korabeli lapok biztatták is a férfiakat -, támogatva a nőt abban, hogy munkát vállaljon, az inkább a bevásárlásban merült ki. Bizonyos otthoni teendők, mint a mosás, a vasalás, a főzés, még mindig női feladatként voltak számon tartva. Komolyan ugyanott tartunk ma is, mint az '50-es években?

Hogy kérte meg a kedvesed a kezed? - Ezt árulja el róla

Nézegess képeket!

Elolvasom

A férfi is tudja, hol a bekapcsoló gomb

Egy szó mint száz, a helyzet ugyan mutatott némi kezdetleges változást az alapállapothoz képest pár évtizede, az is inkább gazdasági érdekből volt, és a házimunka maradt a nők területe - egyszóval, megrekedtünk.

Nagy és nehezen felülírható tévedésről van szó. A mosógépeket nem úgy tervezték meg, hogy csak a nők legyenek képesek használni őket, és a mosogatószer címkéjére sincs ráírva, hogy kizárólag nőknek. A házimunka olyasmi, amiben mindkét nemnek azonos mértékben kellene szerepet vállalnia. Szennyese mindkét nemnek van, de két keze is, mellyel kimoshatja azt.

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

Kompromisszumot kötni természetesen lehet. Ha például egy pár meg tud egyezni, ki mit csinál szívesebben, nyilvánvalóan nem kell mindenáron a férfinak mosogatni, illetve a nőnek levinni a szemetet. A lényeg, hogy az otthoni feladatok terhe kiegyenlítetten háruljon a férfira és a nőre, és senki ne érezze a maga oldalát nehezebbnek.

Ilyeneket szeretnénk látni

Fontos lenne, hogy a reklámok is ezt az elvet közvetítsék, és ne csak mindig nőket lássunk a tisztítószer- és mosóporreklámokban. Szerencsére vannak már kivételek, a helyzet javuló tendenciát mutat, de még mindig nem 50-50% az arány.

Nemrégiben volt képernyőn egy vízkőoldóreklám, melyben két férfi szerepelt. Egyikük megoldást nyújtott a másik zuhanyrózsa-eltömődésére. Láthattunk egy édességreklámot, melyben a férfi rendbe rakott lakással, mosott ruhákkal várta haza a feleségét, és sokan emlékezhetnek a cuki mosókapszula-reklámra, melyben az apuka örült a könnyen alkalmazható mosószernek, mert így - ahogy mondta - maradt ideje a fontos dolgokra. Azzal fogta magát, és befonta kislánya haját.

Három példa a reklámokból, melyeknek örültünk, és amelyekben annak ellenére, hogy a férfiak a hagyományosan női feladatnak tartott tevékenységeket - mosást, takarítást, gyereknevelést - végezték, nem voltak kevésbé férfiasak, sőt! Ilyeneket szeretnénk látni!

Ezt is szeretjük