Megfigyelted már? Még mindig nők vannak a mosóporreklámokban
2015-ben még mindig a nők feladataként tünteti fel a reklámipar a házimunkát.

Ez is érdekelhet

Beszállás! Nemsokára indul a Mikulás Expressz, siess, mert lemaradsz! (x)

Családi wellness-pihenés Sümegen: ha egy kicsit másra, többre vágysz (x)

Elkezdődött a 27. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál (x)

A tökéletes gyerekszoba titkai - Így még a tanulás is jobban megy majd! (x)

Őszi stílustippek személyre szabva - Hogy idén ősszel Te diktáld a trendet! (x)

beauty and style

Így szedd ki az alapozót az ecsetből: illatos és makulátlan lesz »

Palvin Barbara elkenődött rúzzsal is dögös – Így még nem láthattuk »

3 kényes kérdés, ami felmerül, ha nem először házasodsz – És a válaszok »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Ha szoktál tévézni, gyakorta láthatsz mosópor- és tisztítószerreklámokat. Bár mind valamilyen szinten más, hiszen minden márka a legjobb reklámot szeretné képernyőre vinni, sok közös van bennük: a problémás szennyeződésekre való panasz, a termék bemutatása és a ragyogó végeredmény demonstrálása mellett szembetűnő egyezés, hogy mindegyikben nő szerepel.

Egy-két ritka - és dicséretes - kivételtől eltekintve egytől egyig nők, nem pedig férfiak szerepelnek ezekben a reklámokban. Legyen szó mosóporról vagy más tisztítószerről, nő mutatja be a termék előnyeit.

Ha házimunka, akkor nő?

Az lenne optimális, ha legalább 50-50% lenne a nők és a férfiak aránya, hiszen ma, 2015-ben igazán eljuthatott volna már odáig a reklámipar, hogy nem a '40-es, '50-es évekbeli vagy még régebbre visszanyúló nemi sztereotípiák szerint forgatja le anyagait.

Annak idején ugyanis másképp volt még, mint ma. A '40-es évekig a férfi dolgozott, pénzt keresett, a nő otthon volt, és háztartást vezetett, gyereket nevelt.

A világháborúk okozta rombolás okán, az országokat újjáépítendő és a gazdaságot fellendítendő szükség volt a női munkaerőre is, mely sajnos olcsóbbnak is bizonyult - és igazságtalan módon bizonyul máig is - a férfi munkaerőnél.

Itt jött képbe a minden terepen maximálisan teljesítő nő eszményképe, a dolgozó nőé, aki a munka mellett csillogó-villogó háztartást is vezet, na meg persze jó anya is. Ez ömlött a médiából, a reklámokból. Hogy mit csinált mindeddig a férfi? Szintén pénzt keresett, és, ha esetleg be is segített a házimunkába - ahogy arra a korabeli lapok biztatták is a férfiakat -, támogatva a nőt abban, hogy munkát vállaljon, az inkább a bevásárlásban merült ki. Bizonyos otthoni teendők, mint a mosás, a vasalás, a főzés, még mindig női feladatként voltak számon tartva. Komolyan ugyanott tartunk ma is, mint az '50-es években?

A férfi is tudja, hol a bekapcsoló gomb

Egy szó mint száz, a helyzet ugyan mutatott némi kezdetleges változást az alapállapothoz képest pár évtizede, az is inkább gazdasági érdekből volt, és a házimunka maradt a nők területe - egyszóval, megrekedtünk.

Nagy és nehezen felülírható tévedésről van szó. A mosógépeket nem úgy tervezték meg, hogy csak a nők legyenek képesek használni őket, és a mosogatószer címkéjére sincs ráírva, hogy kizárólag nőknek. A házimunka olyasmi, amiben mindkét nemnek azonos mértékben kellene szerepet vállalnia. Szennyese mindkét nemnek van, de két keze is, mellyel kimoshatja azt.

Kompromisszumot kötni természetesen lehet. Ha például egy pár meg tud egyezni, ki mit csinál szívesebben, nyilvánvalóan nem kell mindenáron a férfinak mosogatni, illetve a nőnek levinni a szemetet. A lényeg, hogy az otthoni feladatok terhe kiegyenlítetten háruljon a férfira és a nőre, és senki ne érezze a maga oldalát nehezebbnek.

Ilyeneket szeretnénk látni

Fontos lenne, hogy a reklámok is ezt az elvet közvetítsék, és ne csak mindig nőket lássunk a tisztítószer- és mosóporreklámokban. Szerencsére vannak már kivételek, a helyzet javuló tendenciát mutat, de még mindig nem 50-50% az arány.

Nemrégiben volt képernyőn egy vízkőoldóreklám, melyben két férfi szerepelt. Egyikük megoldást nyújtott a másik zuhanyrózsa-eltömődésére. Láthattunk egy édességreklámot, melyben a férfi rendbe rakott lakással, mosott ruhákkal várta haza a feleségét, és sokan emlékezhetnek a cuki mosókapszula-reklámra, melyben az apuka örült a könnyen alkalmazható mosószernek, mert így - ahogy mondta - maradt ideje a fontos dolgokra. Azzal fogta magát, és befonta kislánya haját.

Három példa a reklámokból, melyeknek örültünk, és amelyekben annak ellenére, hogy a férfiak a hagyományosan női feladatnak tartott tevékenységeket - mosást, takarítást, gyereknevelést - végezték, nem voltak kevésbé férfiasak, sőt! Ilyeneket szeretnénk látni!

Ezt is szeretjük