Felismered a Sugár reklámarcát? A 80-as évek manökenjei ma így néznek ki

Ennyit változtak a legismertebb magyar manökenek négy évtized alatt.

Manökenek ma
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

1949-ben indult hódító útjára Magyarország egyik legnépszerűbb lapja, az Ez a divat, melyben nem neves divatdiktátorok ruhakölteményeit, hanem a konfekciógyártás darabjait népszerűsítették. Az unalmas viseleteket csak különleges szépségű, fiatal nőkkel lehetett érdekessé tenni, akiket akkoriban még nem modellnek, hanem manökennek - francia szó: mannequin, jelentése próbababa - neveztek.

Akkoriban ez az egyetlen forrás volt a nők számára, hogy tájékozódjanak az aktuális trendekről. Mai mércével mérve hihetetlenül szerették az emberek ezt a kiadvány. A '80-as években, amikor Zsigmond Márta volt a főszerkesztője, a 250 ezres eladott példányszámot is elérték, ami addig csak a Nők Lapjának sikerült. Amelyik manöken ebben az újságban szerepelt, országos ismertséget szerzett, és más munkákkal is elárasztották.

A manökenek szépsége vetekedett a mai magyar modellekével, hasonlóan feltűnő jelenségek voltak, mint Palvin Barbara, Mihalik Enikő vagy Ebergényi Réka és a többiek. Akkoriban még kevesen űzték ezt a hivatást, ezért azt, aki egyszer egy országos kiadványban vagy a tévében szerepelt, utána évekig megismerték az utcán, előbb kiszolgálták a közértben, és igazi sztárként kezelték.

A '80-as években a manökeneket a nők utánozták, a férfiak álmodoztak róluk

A szocializmus jellegzetességei voltak az autószerelő műhelyeket, gyárakat, ipari öltözőszekrényeket díszítő, színes reklámok, melyek mindegy, mit hirdettek, csak az volt bennük közös, hogy gyönyörű nők szerepeltek rajtuk. Akkoriban a reklámipar ezen része egyszerűen működött: kell egy feltűnő szépség, nyomj a kezébe egy fúrógépet, és kész a hirdetés. Így a manökenek is reklámoztak táskarádiótól kezdve üdítőig mindent, de heti rendszerességgel lehetett őket látni olyan újságok címlapján is, mint a Füles.

Képes összeállításunkban megnézheted, milyen reklámokban szerepeltek a nyolcvanas évek legismertebb magyar manökenjei, és most hogy néznek ki.

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

Ezt is szeretjük