Vekerdy Tamás: tehetségesnek lenni ma itthon veszélyes és szemtelen
Vekerdy Tamás a teljesítménykényszer romboló hatásáról, a szülő feladatáról, a jó pedagógusról és a kimaradó lehetőségekről is beszélt.

vekerdy cover
Ez is érdekelhet

Egy zúzós buli szimfonikusokba ágyazva (x)

Tavaszi nagytakarítás kényelmesen (x)

Könyvajánló – Mazel Tov: Emberek, ételek, élmények (x)

Dönts Te az adód egy százalékáról! (x)

beauty and style

Jennifer Lopez sminkese elkészítette a sminket, amit senkinek nem lenne szabad viselnie – Nem biztos, hogy beülnénk a székébe »

Így nehéz szexinek lenni, de Palvin Barbin nem fog ki a felmosórongy és a vicces frizura »

A bozontos szemöldök ravasz kis trükkje: így marad tartós a belőtt forma »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Jó ma gyereknek lenni, akár az iskolában is? Vekerdy Tamás szerint abból a szempontból rossz, hogy az idő elfogyott a nagyok világában. A felnőttek azt hiszik, hogy minél előbb felnőni fontos dolog, ezért elveszik a gyerekkort a gyerekektől.

- A jó jegyek elengedhetetlenül fontosak a későbbi sikerhez.

- A felnőttek szoronganak a munka, az előrejutás, az egzisztencia miatt, és ezt átviszik a gyerekekre. Teljesítsen a gyerek is, mert az lesz jó neki a jövője szempontjából. Ez egyszerűen nem igaz. Az egész magyar iskolarendszert áthatja az az abnormális gondolat, hogy csak a jó tanulóból lesz jól boldoguló ember. Pedig régóta bebizonyosodott, hogy nem a teljesítményorientáltság, hanem a kreativitás a fontos.

A Szilícium-völgyben és a nyugat-európai országokban az az elfogadott tény, hogy a következő 10-20 évben két dolog lesz igazán fontos. A kritikai érzék és a kreativitás. A többi, ami nem más, mint információ, az megnézhető és beszerezhető a neten. A kritikai érzéket a magyar iskolarendszer szemtelenségnek titulálja, és nem tolerálja. A kreatív ember gondolkodása pedig divergens, vagyis széttartó. A magyar iskola ezt nem tolerálja, mert ott pont ellenkezőleg, konvergens gondolkodást várnak el. Sínen jön a feladat, ugyanúgy menjen vissza, az egyetlen lehetséges megoldással. Pedig a megoldás lehet egyetlen, de a hozzá vezető utak számtalanfélék. Tehetségesnek lenni ma itthon veszélyes, deviáns és szemtelen.

- Mi lenne az iskola dolga és szerepe?

- Mérei Ferenc szerint kétféle iskolatípus van, a gyerekközpontú és az intézmény- meg tantervközpontú. A demokráciák az elsőt, a diktatúrák a másodikat preferálják. A gyerekközpontú nemcsak azt jelenti, hogy szeretjük a gyereket, hanem hogy meg akarjuk ismerni a gyereket. A gyerekközpontú iskola hatékony. Ma úgy tartják, hogy 8-11 féle intelligencia létezik, pedagógiai módszerektől függően. Ezzel szemben a magyar iskola szerint csak értelmi intelligencia van, főként lexikális memóriát és matematikai készséget osztályoz. Az történik, hogy az értelmiségiek gyerekei - kisebb-nagyobb neurotizáció árán - korán feljönnek szóbeliségben, de a többi gyerek, aki "csak" normálisan fejlődik és lassabban zárkózik fel, ezáltal szegregálódik. Amúgy így maradnak ki a lehetőségekből azok az intelligens gyerekek, akik később negatív irányba indulnak el.

- Mi a szülő feladata, ha a gyerek kisiskolás lesz? 

- A legfontosabb, hogy továbbra is biztosítani kell a gyereknek az érzelmi hátteret, játék és mese, örömök és kedvesség formájában. Tudnia kell, hogy a család mindig megvédi, akkor is, ha nincs igaza. Az anya és apa dolga ennek a markáns biztonságérzetnek a biztosítása. 

A gyerekeket a gyakorlatban nem ismerő bürokraták találják ki azt, hogy az első osztály végére írni-olvasni kell. Miért kellene? Ha fejleszteni akarja a szülő a gyerek verbális készségeit, meséljen neki. A mindennapos mese másfél évvel emelheti meg a gyerek anyanyelvi szintjét. Iskola-előkészítőként is működik, de az iskolával kapcsolatos dolgokról nem szabad beszélni meseidőben.   

- Ha a szülő a biztonság, a család meg a védelem, mit jelent ez a gyakorlatban? 

- A szülőnek nem kell ott lenni minden konfliktusnál az iskolában, ez elsősorban a tanár feladata. A gyereknek éreznie kell a háttértámogatást az iskolarendszerben is, de ez egy előzetes munkát jelent. Ha ugyanis a gyerek jól beágyazott érzelmi biztonsággal érkezik, kevésbé lesz áldozat. A gyerekek kipécézik azt, aki nem érzi jól magát a bőrében, akinek otthon problémái vannak, és lehangolt emiatt.

Ha már magzati vagy újszülött kortól megadják a szülők az érzelmi biztonságot, a gyerek védettebb lesz, tehát nem az iskolában, hanem az iskola előtt kell megvédeni. Érezze, hogy jó hazajönni, és az anyját és az apját is szereti. Ezek a gyerekek jobban bírják nemcsak az iskolát, hanem az élet megrázkódtatásait is.

A cikk az ajánló után folytatódik

- Jó iskola vagy jó pedagógus, melyik a fontosabb? 

Mindenképpen a tanár személye. Keresni kell egy jó tanító nénit, mert aranyat ér. A tyúkanyószerű, gyermeket nem hajszoló, játszani engedő tanító nénit. Olyat, aki lehetőség szerint közel van, mert egy kisiskolás ne utazzon túl sokat.

Ebből a szempontból is tökéletes a finn iskolarendszer. Minden régióban ugyanolyan jó oktatási intézmény működik, és mindenki a körzeti iskolájába megy. Ott a jó tanárnak az a célja, hogy a gyerek jól érezze magát a tanulás alatt. Az lenne a legideálisabb, ha a gyerek, a szülő és a tanár kooperálna és megértené egymást.

De ehhez autonómia is szükséges, ami nélkül nem tud működni egy iskola. Itthon az önkormányzatoktól és igazgatóktól, tanároktól vették el a viszonylagos autonómiát. Enélkül nem létezik jól prosperáló és főként gyerekközpontú iskola.

A beszélgetés az Inforádió Aréna című műsorában hangzott el, az interjút az Inforádió engedélyével közöljük. Az Inforádió sorozatában olyan közérdekű témák is feldolgozásra kerülnek, mint például a gyerekpsziché, iskolakezdés, vagy beilleszkedés. A meghívott vendégek ismert szaktekintélyek. Az interjúkat ezen a linken hallgathatod meg.
Ezt is szeretjük